جداسازی مهدهای قرآنی زیبنده نیست/ تفکرمحوری؛ اساس تربیت کودک اخلاق‌مدار
کد خبر: 3842092
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۹

جداسازی مهدهای قرآنی زیبنده نیست/ تفکرمحوری؛ اساس تربیت کودک اخلاق‌مدار

گروه سلامت ــ مدیر مرکز آموزش و خدمات روانشناسی و مشاوره جهاددانشگاهی بر اهمیت تربیت کردن کودک متفکر از سوی والدین تأکید کرد.

فوری////تفکر محوری اساس تربیت کودک اخلاق مدار است/ جدا سازی مهدهای قرآنی از مهدهای معمولی زیبنده نیستبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ مهدی بیاتی، مدیر مرکز آموزش و خدمات روانشناسی و مشاوره جهاد دانشگاهی، در برنامه امروز افق رادیو قرآن با عنوان کودک اخلاق‌مدار با اشاره به مباحث مشترک انسانی بین مردم جهان و تمامی ادیان گفت: مباحثی مانند احترام به والدین، مهربانی و عدم حسادت در تمامی ادیان وجود دارد و در قرآن نیز بر آن‌ها تأکید شده است و باید این مباحث در تربیت کودک لحاظ شوند.
وی تأکید کرد: اولین و مهمترین نکته تربیت یک انسان از لحظه باداری تا مرگ، تفکر است؛ رهبری هم بار‌ها بر این موضوع تأکید کرده‌اند که کودکان را تفکر محور تربیت کنیم. مبنای زندگی تفکر بوده و در قرآن هم بار‌ها به این موضوع پرداخته شده است؛ اما متأسفانه عنصر تفکر را در مهدکودک و دبستان جدا کرده و حفظ کردن را جایگزین آن کرده‌ایم.
بیاتی در اهمیت تربیت تفکر محورِ کودک گفت: وقتی یک انسان را متفکر تربیت کنیم، با هر مشکل و مسئله‌ای منطقی برخورد می‌کند و اصطلاحاً گلیم خود را از آب بیرون می‌کشد. در برخورد با مسائل دینی نیز با تدبر برخورد کرده و به جریان‌هایی مانند عرفان‌های کاذب که نیازمند استدلال و منطق نیستند، نزدیک نمی‌شود.
وی تأکید کرد: وقتی با یک کودک برخورد می‌کنیم، نباید دنبال این باشیم که تفکر خود را به او قالب کنیم. کودک کنجکاو، خلاق و باهوش است؛ باید برای او ایجاد فضا کنیم و به او فرصت دهیم. در این راستا والدین باید این فضا را ایجاد کنند تا کودک بتواند تجربه کند و یاد بگیرد. باید دانست کودکان درون تجربه یاد می‌گیرند، نه در کنار تجربه. همچنین باید دانست که ما بیشتر از کودکان خود نمی‌دانیم. کودک امروز تکنولوژیک و با کودکان دهه‌های مختلف متفاوت ست. برای تربیت این کودکان باید مبانی تکنولوژی را یاد بگیریم و علم خود را نسبت به او افزایش دهیم.
مدیر مرکز آموزش و خدمات روانشناسی و مشاوره جهاد دانشگاهی در ادامه با تأکید بر فرایندی بودن امر تربیت گفت: نباید به صورت سطحی با تربیت کودک برخورد و او را به امان خود رها کرد، ضمن اینکه نباید نداشته‌های خود را در او جستجو کنیم. والدین باید بدانند که ما مالک کودک نیستیم. کودک امانتی در دست ما است تا بعد از ۱۵ سال، با تربیت درست وارد اجتماع شود و انشاءالله فرزند صالحی باشد.
بیاتی با اشاره به اهمیت رابطه زوجین در تربیت فرزندان گفت: مهمترین عنصری که باعث تربیت خوب کودک می‌شود، رابطه خوب زوجین باهم است؛ عشق‌ورزی این دو تأثیر مثبتی بر تربیت کودک دارد، چرا که اساساً کودک عشق ورزیدن و احترام گذاشتن را از نحوه ارتباط والدین با یکدیگر یاد می‌گیرد.
وی در ادامه با اشاره به نقش الگو‌های دینی در تربیت صحیح فرزندان گفت: رسانه‌ها باید به ماهیت رابطه حضرت امیرالمؤمنین(ع) و حضرت زهرا(س) با یکدیگر و نحوه تربیت امام حسن(ع) و امام حسین(ع) پرداخته و آن را ترویج کنند تا الگویی برای تربیت صحیح فرزندان باشد.
مدیر مرکز آموزش و خدمات روانشناسی و مشاوره جهاد دانشگاهی با بیان اینکه کودک دوست دارد از والدین تقلید کند، گفت: باید تلاش کرد کودک جنبه‌های مهم را به عنوان الگو ببیند. باید تمیز بودن، خوشتیپ بودن، معطر بودن، خوش‌رویی و تمام صفاتی را که پیامبر(ص) داشت، تقلید کنیم. اگر والدین به پیامبر اشبه شوند، مطمئنا کودک شبیه والدین می‌شود.
بیاتی با بیان اینکه داستان تربیت کودک از زمان انعقاد نطفه او شکل می‌گیرد، اظهار کرد: مهمترین زمان تربیت کودک در دوران بارداری است؛ اگر فردی دوران بارداری مناسبی را در رحم مادر خود طی کرده باشد، ترییت خوبی را سپری کرده است. در این دوران هم مادر و هم پدر هر دو نقش دارند.
وی ادامه داد: دیدن تصاویر خوب از سوی مادر بر روی جنین تأثیر دارد. هر آنچه مادر می‌بیند، جنین می‌بیند و هر آنچه می‌شنود، جنین می‌شنود. آنچه در رابطه با رزق حلال و خوردن آن گفته شده همگی بر روی جنین و تربیت او بسیار مؤثر است. در واقع می‌توان گفت که ۹ ماه دوران بارداری مادر برای تربیت کودک بسیار مهم است و بنیان تربیت او در همان زمان جنینی شکل می‌گیرد.
مدیر مرکز آموزش و خدمات روانشناسی و مشاوره جهاد دانشگاهی با بیان اینکه تأثیر مفاهیم دینی از دوران بارداری بر تربیت کودک تأثیر می‌گذارد، گفت: پس از دوران بارداری، دوران شیردهی هم در تربیت کودک اخلاق‌مدار مهم است. تعامل مادر با کودک در زمان شیردهی و نوع دلبری از کودک، بر روی او تأثیر می‌گذارد، کسانی که با وضو به کودک شیر می‌دهند یا آیه‌ای قرآن گوش می‌دهند، آرامش خاطر دارند و این آرامش و امنیت را در زمان شیر دادن به کودک هدیه می‌دهند.
وی با تأکید بر اینکه یادگیری کودک در زیر شش سال بر مبنای تقلید است، گفت: وقتی می‌خواهیم به کودک چیزی یاد دهیم، باید بدانیم چگونه با پدر و مادر خود رفتار‌ کنیم، چگونه حسادت نورزیم، دروغ نگوییم، خوش‌رو و خوش‌اخلاق باشیم و بگذاریم کودکان هر آنچه در این دوران می‌بیند، یاد بگیرد. در واقع برای تربیت کودکان ابتدا باید از والدین آغاز کنیم.
بیاتی در ادامه با بیان اینکه مهد کودک‌ها در امر تربیت مکمل خانواده هستند، گفت: با توجه به اهمیت مهد‌های کودک در تربیت کودکان، باید مربیان را درست انتخاب کنیم، همه مربیان باید با مبانی دینی آشنایی داشته باشند تا کودک را بر اساس عناصر قرآنی تربیت کنند.
وی در ادامه ضمن ابراز مخالفت با ایجاد مهد‌های قرآنی کودک گفت: من موافق مهد‌های قرآنی نیستم، چرا که استاندار‌دها در آن‌ها رعایت نمی‌شود. اگر قرار است این مهد‌ها ایجاد شوند، باید تمام استاندارد‌های لازم را داشته باشند و از مهد‌های دیگر بهتر، بزرگتر و شکیل‌تر باشند. وقتی می‌خواهیم کودکان ما موفق باشند، باید بهترین فضا را در اختیار داشته باشیم.
بیاتی در پایان افزود: اصلاً چرا باید مهد‌های قرآنی از دیگر مهد‌ها جدا باشند؟ جدا سازی زیبنده جمهوری اسلامی نیست، چرا که انقلاب کردیم تا این جداسازی‌ها تمام شود. جدا کردن برای کودک خوب نیست. یک مربی در مهد‌های دیگر هم می‌تواند کار قرآنی انجام دهد و باید کاری کرد که این مربیان توانمند شوند.
انتهای پیام
captcha