همایش «نقش دانشگاه در توانمندسازی ارکان فعال گردشگری» برگزار شد
کد خبر: 3846792
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۱
به میزبانی دانشگاه علم و هنر یزد؛

همایش «نقش دانشگاه در توانمندسازی ارکان فعال گردشگری» برگزار شد

گروه اجتماعی ــ همایش «نقش دانشگاه در توانمندسازی ارکان فعال گردشگری» با حضور جمعی از مسئولان استان در محل سالن اجتماعات دانشگاه علم و هنر استان یزد برگزار شد.

برگزاری همایش «نقش دانشگاه در توانمندسازی ارکان فعال گردشگری»به گزارش ایکنا از یزد، در همایشی که صبح امروز، 10 مهرماه و با حضور جمعی از مسئولان استان در محل سالن اجتماعات دانشگاه علم و هنر استان برگزار شد، نقش دانشگاه در توانمندسازی ارکان فعال گردشگری با عنوان «رویداد دیدار» مورد بررسی قرار گرفت.

مهدی باصولی، رییس جهاددانشگاهی استان یزد در این همایش اظهار کرد: نیروی انسانی از مولفه‌هایی است که باید مورد توجه ویژه باشد و اهمیت آن به اندازه‌ای است که کشورهایی که در حال حاضر در زمینه گردشگری فعالیت دارند، با تدوین ساز و کارها و نظام مشخصی سعی کردند توانمندسازی نیروی انسانی را در دستور کار قرار دهند چراکه اگر نیروی انسانی توانمند نباشد گردشگری در جامعه شکل نمی‌گیرد.

وی نقش دانشگاه‌ها در این صنعت را یادآور شد و گفت: دانشگاه‌ها در زمینه صنعت گردشگری نقش موثری دارند و البته با توجه به مواد درسی که در دانشگاه‌های کشور ارائه می‌شود نمی‌توانند پاسخگوی صنعت گردشگری باشند و باید تطابق بین نیاز و عرضه اتفاق بیفتد و گردشگری نیازمند نیروی انسانی پویا، خلاق و متعهد و کارآفرین است.

رییس جهاددانشگاهی استان یزد بیان کرد: اولین نقشی که در مجموعه دانشگاه علم و هنر با توجه به اینکه بین 5 دانشگاه بزرگ غیرانتفاعی کشور و بزرگترین دانشگاه غیرانتفاعی استان و تنها دانشگاه استان فعال در سه مقطع لیسانس، ارشد و دکتری است، این احساس شد که به اولین مقوله که توانمندسازی است، بپردازد.

وی ادامه داد: جهاد دانشگاهی استان یزد اعلام آمادگی می‌کند که با همکاری شهرداری یزد، اداره کل میراث فرهنگی استان نقش سازنده‌ای در راستای ایجاد مراکز آموزشی تخصصی، تقویت مراکز موجود و .... با تمرکز دانشگاه علم و هنر ایفای نقش نماید و در این زمینه نقش موثری در ارکان فعال گردشگری داشته باشد.

ارائه راهبردهای آموزشی از سوی دانشگاه‌ها

مصطفی فاطمی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد نیز در این همایش گفت: استان یزد در سال‌های اخیر گام‌های موثری برداشته و مدیون فعالیت فعالان گردشگری است، نیروی انسانی که نقش آفرین هستند.

وی ادامه داد: در کشور ما تعداد جاذبه‌های گردشگری، آثار تاریخی و موهبت‌های طبیعی بسیار هستند و زمانی نقش گردشگری نمایان می‌شود که این جاذبه‌ها را معرفی کنیم.

فاطمی با اشاره به اینکه هم اکنون در استان یزد رشد گردشگری را شاهدیم و تاثیر اقتصاد گردشگری را بر شهر می‌بینیم گفت: نقش گردشگری در شهر عام است و همه افراد درگیر مباحث درآمد، سود و اشتغال می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه در بحث آموزش مشکلاتی وجود دارد بیان کرد: دانشگاه باید با درنظرگرفتن مسائل و مشکلاتی که وجود دارد، راهبردهایی برای صنعت گردشگری استان ارائه دهد.

پیوستن یزد به شبکه جهانی شهرهای یادگیرنده

جمال الدین عزیزی بندرآبادی، شهردار یز نیز در این همایش گفت: ثبت جهانی شهر یزد محور همه فعالیت‌های ما قرار دارد و این شهر با ارزش‌های برجسته جهانی مستحق آن است که به درستی مدیریت شود و نیازهای ساکنان آن به خوبی پاسخ داده شود که در چارچوب ضوابط، ارزش‌های آن جفظ شود.

وی تقویت مولفه‌های موجود را با تحقق مدیریت واحد دانست و نقش آموزش را را یادآور شد و افزود: شهر یزد اخیرا به شبکه جهانی شهرهای یادگیرنده پیوسته و عضویت در این شبکه الزاماتی به وجود می‌آورد که ایجاد تحول در نحوه آموزش یکی از الزامات آن است .

عزیزی ادامه داد: در شهرهای یادگیرنده در آموزش باید نحول اساسی ایجاد شود و باید آموزش در سه بعد محتوا، روح و اصول یادگیری و نتایج حاصل از آن باشد چرا که قطعا آموزش‌ها که با روح و اصول یادگیری و محتوای مورد نیاز همراه باشد، نتایج حاصل از آن در راستای اهداف شهر خواهد بود.

شهردار یزد بیان کرد: امیدواریم دانشگاه‌ها بویژه دانشگاه علم و هنر در مقاطع مختلف تحصیلی بتوانند تحول بزرگی در حوزه آموزشی ایجاد کنند و امید است بتوانیم از شرایط ایجاد شده، استفاده لازم را داشته باشیم و یادگیری و یاددهی در بین شهروندان و گردشگران نهادینه کنیم.

بافت جهانی شهر یزد مستلزم توجه جدی 

سیدمحمد رستگاری، فرماندار شهرستان یزد نیز در این همایش بیان کرد: شرایطی که امروز در بافت قدبم یزد حکمفرما است قطعا قابل تصور برای گذشتگان نبوده و زحمات زیادی کشیده شده و باید قدردان زحمات افرادی باشیم که شرایط را  برای ثبت جهانی بافت تاریخی یزد فراهم کردند.

رستگاری با اشاره به اینکه تلاش‌های زیادی در کوچه پس کوچه‌های یزد انجام شده، زمانی که شاید مردم بافت تاریخی را فراموش کرده بودند گفت: بخش خصوصی جلودار این موضوع بوده و می‌بینیم که هم اکنون نیز جلوتر از بخش دولتی حرکت کردند.

فرماندار یزد گفت: الان با حضور در بافت تاریخی می‌بینیم در بخش خدمات و زیرساخت‌ها نارضایتی وجود دارد، هر چند اقداماتی شده ولی رضایت مراجعه کنندگان را در برنداشته و از انواع و اقسام مشکلات اعم از ایمنی، مباحث ترافیکی، حضور اتباع در بافت تاریخی و... صحبت می‌شود.

رستگاری ادامه داد: ما باید همه موارد را پاسخگو باشیم و اینجاست که می‌بینیم قطعا بخش دولتی خیلی عقب‌تر از بخش خصوصی است و شاید این اتفاق مبارک برای یزد افتاده و جامعه جهانی به یزد احترام گذاشت لذا باید جلوتر از اکنون حرکت کرد.

وی ادامه داد: ما در حال حاضر با حجم گسترده مشکلاتی که در موقعیت ممتاز برای یزد ایجاد شده مواجه شدیم و ثبت جهانی و حضور گردشگران و زیرساخت‌ها هنوز اکثرا با شرایط گذشته است و شرایط امروزی تغییر کرده و همین باعث سردرگمی شده است از آن طرف انتظاراتی که از بخش دولتی وجود دارد اعتبارات ما جوابگو نیست .

فرماندار یزد با اشاره به اینکه طرح جامعی که همه ابعاد را در برگرفته باشد و بتوانیم اقدامی منحصر به فرد و جدیدی برای بافت قدیم داشته باشیم نیاز است گفت: البته در این زمینه نیاز داریم به نقش آفرینی و استفاده از تجربیات کار علمی انجام دادن، برای اینکه اشتباهات قبلی تکرار نشود لذا باید اولویت بندی شود که همه دغدغه‌ها دیده شود و بخش دولتی یاری شود و نظرات اجرایی به ما ارائه شود .

صلح و امنیت؛ اساس گردشگری

پاپلی یزدی، مولف کتاب مذهب عشق نیز در این همایش با اشاره به اینکه تالیف کتاب از ابزار گردشگری است گفت: هم اکنون مقالات و کتب زیادی در حوزه‌های محالف از جمله گردشگری در دسترس است که باید نهایت استفاده از آن ها شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر باید جایگاه و ساختار اداری ارتقا باید و ارتقای ساخناری مدیرکل، جانشین و یا قائم مقام وزیر باشند چرا که اقدامات نیز به راحتی انجام خواهد شد.

این پژوهشگر برحسته گفت: هم اکنون که یزد ثبت جهانی شده باید دیدگاه و رویکرد جهانی داشته باشیم چراکه اولین بحث در گردشگری رویکرد است که باید مد نظر باشد و باید پذیرای همه دنبا باشیم.

پاپلی یزدی با اشاره به اینکه اساس گردشگری بر مبنای صلح و امنیت است بیان کرد: اساس گردشگری این است که محبت ایجاد می‌شود چرا که گردشگر سفیر صلح و دوستی و امنیت هستند و وابستگی شدید به امینت دارد لذا توجه ویژه‌ای در این زمینه لازم است.

وی با انتقاد از تغییر برندهای یزد گفت: یزد از قدیم تاکنون به شهر شیرینی معروف است این در حالی است که امروزه این برند با منفعت طلبی افرادی و عدم مدیریت در این زیمنه تغییر یافته است.

یادآور می‌شود در پایان این همابش از کتاب مذهب عشق نوشته محمدحسین پاپلی یزدی رونمایی شد.

 

 

انتهای پیام
captcha