گذرهای بافت تاریخی شیراز به مسیرهای گردشگری تبدیل شوند
کد خبر: 3846852
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۸

گذرهای بافت تاریخی شیراز به مسیرهای گردشگری تبدیل شوند

گروه اجتماعی ــ معاون گردشگری اداره‌كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس با اشاره به سبقه تاریخی و فرهنگی شیراز، خواستار تبدیل گذرهای بافت تاریخی ـ فرهنگی این كلان‌شهر به مسیرهای گردشگری شد.

به گزارش ایكنا از فارس، به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، نخستین تور آشناسازی فعالان حوزه رسانه به مناسب هفته گردشگری امروز، 10 مهر در مسیر گردشگری گذر سنگ سیاه شیراز برگزار شد.
سید مؤید محسن نژاد، معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس در جمع خبرنگاران با بیان اینکه گذرهای تاریخی شیراز مسیر گردشگری شوند، گفت شیراز جاذبه‌های زیادی دارد اما باید از بافت تاریخی شیراز که یکی از محدوده های تاریخی منحصر به فرد در جهان است بهره بیشتر ببریم اما به شرطی که بتوانیم گذرهای این محور را به مسیرهای گردشگری تبدیل کنیم.
وی ادامه داد: این مسیرها باید در قالب بسته‌های سفر توسط مدیران آژانس‌های مسافرتی و گردشگری معرفی شود چرا که این مسیرها مملو از بناهای تاریخی، فرهنگی است و دوره‌های مختلفی از تاریخ هزار و 300 ساله شیراز را روایت می‌کند.
محسن نژاد در ادامه بر لزوم تهیه بسته های جدید سفر با محوریت بازدید از جاذبه‌های گردشگری بافت تاریخی شیراز تأکید کرد و گفت: با توجه به اینکه گردشگران داخلی و خارجی همچنین مردم شیراز به دیدن جاذبه‌های تاریخی و گردشگری در بافت این شهرعلاقه دارند و درواقع به نوعی مطالبه مردمی است باید تمرکز به روی این بسته‌ها بیشتر شود تا عملکرد مناسب‌تری داشته باشیم.
معاون گردشگری فارس در خصوص تورهای آشناسازی جامعه هدف گردشگری هم گفت: این تورهای آشناسازی ویژه اصحاب رسانه به‌صورت دوره‌ای و مستمر برگزار خواهد شد.
بنا بر این گزارش، در مسیر این تور گردشگری نزدیک به 15 اثر تاریخی متعلق به دوره‌ای مختلف وجود دارد که می‌توان به مسجد و باغ ایلخانی، بقعه بی‌بی دختران، خانه‌های قاجاری فروغ‌الملک و سعادت، کلیسای ارامنه، مسجد، طاق، بارانداز، حسینه و سقاخانه و خانه مشیر همچنین آرامگاه سیبویه و گذر حاج زینل و کوچه هفت پیچ اشاره كرد.
محمدرضا احمدی، پژوهشگر و فعال حوزه گردشگری فارس نیز با بیان اینکه در دوره قاجار 465 خانه در بافت تاریخی این شهر وجود داشته است، افزود: بافت تاریخی شیراز حدود 17 محله داشته اما در دوره زندیه، کریم خان زند برای حفظ امنیت شهر این محله‌ها را ادغام و کوچک می‌کند و به 11 محله می‌رساند.
این راهنمای گردشگری در ادامه با بیان اینکه برخی از بناها در مسیر گردشگری سنگ سیاه در گذر زمان و ساخت و سازهای متعدد وجود ندارد، گفت: البته تاریخ شفاهی و روایی آن‌ها وجود دارد و باید در اختیار گردشگران قرار گیرد.
احمدی اضافه کرد: در حال حاضر15 مسیر گردشگری در بافت تاریخی شیراز شناسایی شده و به زودی کتابی به نام هفت پیچ منتشر می‌شود که 7 مسیر گردشگری در بافت تاریخی را معرفی می‌کند.

انتهای پیام

انتهای پیام
captcha