روستایی که شش دانگ آن وقف است
کد خبر: 3859076
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۱

روستایی که شش دانگ آن وقف است

گروه اجتماعی ــ واقف خیراندیش مرحوم حاج علی‌اصغر گرمه‌ای، شش دانگ روستای اصغرآباد به مساحت ۴۰۰۰ هکتار و در شهر بجنورد ۴ هکتار زمین خود را وقف کره است.

روستایی که شش دانگ آن وقف استبه گزارش ایکنا از خراسان شمالی، علی‌اصغر گرمه‌ای در سال ۱۲۳۳ هجری شمسی در شهر گرمه چشم به جهان گشود و در سال ۱۳۴۳ هجری شمسی وفات یافت که در مشهد صحن انقلاب حرم امام رضا(ع) به خاک سپرده شده است. شغل واقف تاجـر بوده و به صادرات محصولات باغی و پنبه به شوروی سابق، کشور ترکمنستان و ... می‌پرداخته است.

آشنایی به قوانین حقوقی، تجارت و رعایت شرعیات و کمک به امور خیریه از خصوصیات اخلاقی وی برشمرده شده است و اهدای یک هکتار زمین جهت ساخت اداره کل بهزیستی درسال۱۳۴۰، اهدای زمین جهت احداث خیابان ضلع شمالی و غربی بهزیستی، اهدای ۲ هکتار فضای سبز و معابر عمومی بلوار معلم روبرو بهزیستی به شهرداری و اهدای ۷۰۰۰ مترمربع خیابان آزادی روبروی سالن ورزشی شهید علیدخت بجنورد به نام مدرسه پسرانه سنایی و دخترانه شهدای فرهنگی از جمله گام‌های نیرکوکارانه اوست.

موارد وقف وی نیز به این شرح است:
۱- شش‌دانگ روستای اصغرآباد شهرستان گرمه به مساحت بیش از ۴۰۰۰ هکتاراراضی دایر و بایر
۲- تولیت دو دربند مغازه تجاری واقع درکوچه گرمه‌ای شهر بجنورد که توسط پدر بزرگوارشان حاج مهدی تاجر گرمه‌ای وقف شده است.
۳- تولیت شش شبانه روز آب و اراضی واقع در شاه آباد علیا شهر ایور که توسط پدر بزرگوارشان حاج مهدی تاجر گرمه‌ای وقف شده است.
۴- تولیت یک شبانه روز آب و اراضی واقع در روستای قاضی شهرستان مانه و سملقان که توسط پدر بزرگوارشان حاج مهدی تاجر گرمه‌ای وقف شده است.
ج) نیت موقوفه :
دراسفند ماه هر سالي براي اطفال يتيم و بي‌بضاعت كه ابوين آنها مسلمان باشند و در دبستان‌هاي شهر بجنورد مشغول تحصيل هستند اعم از ذكور و اناث كه سن آنان از هفت سال كمتر و از 14 سال بيشتر نباشد با رعايت شرايط و قيودات ذيل لباس فرم مدرسه خريداري و تحويل آنان نمايد ۱- اطفال يتيم سادات و سپس اطفال يتيم بي‌بضاعت از اقربا و ارحام واقف اعم از ذكور و اناث حق تقدم را نسبت به‌ساير اطفال خواهند داشت ۲- همچنين اطفال كوچك حق تقدم به اطفال بزرگ خواهند داشت ۳- چنانچه درآمد موقوفه تكافوي نيازمندي مدارس شهر را ننمايد لباس اطفال معرفي شده به قيد قرعه تحويل خواهد شد.

انتهای پیام
captcha