تبلیغ عملی روحانیت لازمه ایفای رسالت طلبگی است
کد خبر: 3862685
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۳

تبلیغ عملی روحانیت لازمه ایفای رسالت طلبگی است

گروه معارف ــ استاد حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه تبلیغ عملی روحانیت لازمه ایفای رسالت طلبگی است، گفت: در زندگی تبلیغی، آن چیزی که مردم می‌بینند، تأثیر بیشتری از حرف‌زدن‌ها دارد؛ مردم عمل روحانیت را می‌بینند و بر اساس آن عمل می‌کنند.

تبلیغ عملی روحانیت لازمه ایفای رسالت طلبگی استبه گزارش ایکنا از خراسان شمالی، حجت‌الاسلام سید ابوالفضل موسوی، استاد حوزه علمیه خراسان، روز یکشنبه، ۱۷ آذرماه، در درس اخلاق مدرسه علمیه آيت الله حكيم (ره) شيروان، با اشاره به ملزومات زی طلبگی و ایفای رسالت تبلیغی از سوی روحانیت، اظهار کرد: یکی از مباحث اصلی که در بحث نشاط در زندگی تبلیغی داریم سبک زندگی ما حوزویان است.
وی افزود: بر این اساس اگر سبک زندگی ما خراب باشد تبلیغ ما هم خراب شده و اثرگذاری لازم را ندارد؛ زیرا تبلیغ به ابزار جسم سالم، روح سالم و اندیشه سالم نیاز دارد.
حجت‌الاسلام موسوی خاطرنشان کرد: در این مسیر راه رسیدن به آرامش گناه گریزی است قدرت نیست؛ ازاین‌رو اگر می‌خواهید قدرت داشته باشید گناه گریز باشید.
وی با بیان اینکه دوری از گناه و معصیت سبب آرامش روحی و روانی فرد می‌شود، افزود: آرامش موضوعی معنوی بوده و معنویت با معنویت به دست می‌آید و این فکر که معنویت را می‌خواهند با مادیات به دست بیاورند؛ اشتباه است.
حجت‌الاسلام موسوی اضافه کرد: رسول گرامی اسلام در وصیت خویش به امام علی (ع) می‌فرمایند: «یا علی خمسة تمیت القلب: کثرة الاکل و کثرة النوم و کثرة الکلام و کثرة الضحک و کثرة هم القلب» و تأکید می‌کنند ای علی پنج چیز قلب و روح را می‌میراند؛ زیاد خوردن، زیاد خوابیدن، زیاد حرف زدن، زیاد خندیدن و زیاد هم‌وغم در دل داشتن.
وی با تأکید بر ضرورت تبلیغ عملی روحانیت، افزود: در زندگی تبلیغی آن چیز که مردم می‌بینند تأثیر بیشتری از حرف زدن‌ها دارد، مردم عمل روحانیت را می‌بینند و بر اساس آن عمل می‌کنند؛ زیرا تأثیر دیدن بیشتر از گفتن است.
حجت‌الاسلام موسوی با اشاره به اینکه بدبینی برای تبلیغ خطرناک است، خاطرنشان کرد: اینکه برخی گمان کنند مردم حرف روحانیت را قبول نمی‌کنند و جامعه اثرپذیری تبلیغی ندارد حرف نادرست بوده و نوعی بدبینی نسبت به تبلیغ محسوب می‌شود که باید تلاش کنیم از این نگاه فاصله بگیریم.
وی تصریح کرد: اکنون هم می‌بینیم جایگاه طلبه و روحانی بین مردم جایگاه خاصی بوده و روحانیت اعتبار ویژه‌ای در بین مردم دارد.
حجت‌الاسلام موسوی افزود: مهم‌ترین راز رشد طلبه اخلاقش است، طلبه باید با مردم صمیمی باشد؛ زیرا مردم سواد طلبه را نمی‌بینند بلکه اخلاق طلبه‌ها را می‌بینند.
وی با بیان اینکه خواندن با عمل کردن فرق می‌کند و یک عمل عارفانه بر هزار حرف عارفانه می‌ارزد، خاطرنشان کرد: رسول گرامی اسلام می‌فرماید: «إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاقِ» و تأکید می‌کند من برای به کمال رساندن مکارم اخلاق مبعوث شده‌ام.
استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه پیشانی طلبه اخلاق طلبه است، خطاب به طلاب، اظهار کرد: هر درسی که می‌خوانی بخوان ولی اگر می‌خواهی تأثیر بگذاری اخلاقت را درست کن؛ زیرا اخلاقت اگر خوب باشد

انتهای پیام
captcha