ضرورت ورود نهادهای تحقیقاتی به پژوهش در حوزه دفاع مقدس
کد خبر: 3873549
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۶

ضرورت ورود نهادهای تحقیقاتی به پژوهش در حوزه دفاع مقدس

گروه فرهنگی ــ مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس بر لزوم ورود بیش از پیش نهادهای دانشگاهی و پژوهشی مانند جهاددانشگاهی به حوزه تحقیقات دفاع مقدس تأکید کرد.

لزوم ورود نهادهای تحقیقاتی به پژوهش در حوزه دفاع مقدسبه گزارش ایکنا از خراسان شمالی، احیامحمد امیری، مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، امروز، 6 بهمن‌ماه در نشست کمیته آموزش، پژوهش و اسناد دفاع مقدس که به دبیری جهاددانشگاهی در استان برگزار شد، اظهار کرد: در کشورهای دیگر اگر رویدادی رخ بدهد، تحقیقات و نوشته‌های زیادی از آن اتفاق ثبت می‌شود حال آنکه شاید آن رویداد دستاورد خاصی نداشته است اما دفاع مقدس در کشور ما و در دنیا دستاوردهای بسیار زیادی داشته است که قابل شمارش نیست اما تحقیقات در این زمینه کافی نیست و باید افزایش یابد.

وی تأکید کرد: سپاه، ارتش، ناجا و همه نهادها در دفاع مقدس پیشگام بوده‌اند و ملت ایران نیز همراهی ‌کردند که اگر این همراهی خالصانه ملت ایران نبود، موفقیت‌های چشمگیر نیز حاصل نمی‌شد و از همین جهت نیاز است که در حوزه تحقیقات و پژوهش فعالیت‌های جدی‌تری انجام شود.

وی ادامه داد: تمام دستگاه‌های اداری و اجرایی در دفاع مقدس سهم داشته‌اند، اما برخی اوقات مستندسازی و جمع‌آوری آثار به گونه‌ای بوده که به درستی در اختیار نسل بعدی قرار نگرفته است و مردم ما نمی‌دانند که دستگاه‌های مختلف چه نقشی در دفاع مقدس داشته‌اند.
مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس خراسان‌شمالی بیان کرد: دفاع مقدس تنها جنگی بود که در آن جنگ فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و...صورت گرفت و ما این جنگ تمام عیار را به سربلندی به اتمام رساندیم.

امیری افزود: پس از موفقیت‌های مختلف در دفاع مقدس، دنیا به عظمت و توانمندی ملت ایران پی‌بردند و ما نیز باید به خوبی این اسناد و آثار را به نسل‌های آینده منتقل کنیم.

وی گفت: دفاع مقدس دوران پرافتخاری برای ملت ایران بود و 36 میلیون جمعیت در آن نقش داشتند، این ارزش متعلق به یک گروه خاصی نیست و از حوادث تاریخی بود که اتفاق افتاد و در جریان آن توانستیم انقلاب اسلامی را به دنیا صادر کنیم.

محسن رحمانی، سرپرست جهاددانشگاهی خراسان شمالی و دبیر کمیته آموزش، پژوهش و اسناد دفاع مقدس خراسان شمالی نیز در این جلسه اظهار کرد: این کمیته در حوزه‌های اسناد و مدارک دفاع مقدس و پژوهش و تحقیقات کاربردی ماموریت دارد.

وی ایجاد ظرفیت و قابلیت تشخیص و تأیید اصالت اسناد، مدارک و محصولات فرهنگی مرتبط با دفاع مقدس، توسعه ادبیات مرجع، توسعه مرکز داده مرتبط، ثبت و تدوین تجارب علمی و عملی و استفاده از فناوری‌های نو در نگهداری و حفظ پایدار آثار، اسناد و مدارک و منابع و اشتراک‌گذاری آن را از امور لازم به پیگیری در حوزه اسناد و مدارک دفاع مقدس دانست.

رحمانی مدیریت دانش، تولید محتوا، حمایت از فعالیت‌های علمی و پژوهشی مرتبط، توسعه منابع علمی، پژوهشی و کتابخانه‌ای دفاع مقدس و آموزش و انتقال مفاهیم و ارزش‌ها و ترویج فرهنگ جهاد، ایثار و مقاومت را از جمله امور مرتبط به حوزه پژوهش و تحقیقات کاربردی این کمیته ذکر کرد.

وی ادامه داد: باید با هم‌افزایی دستگاه‌ها، نهادها و دانشگاه‌ها، در این حوزه کارهای گزین و ماندگار انجام شود.

وی همچنین بر لزوم انتقال و ترویج ارزش‌های دفاع مقدس به دانش‌آموزان و دانشجویان تاکید کرد و افزود: این قشر از سرمایه‌های انقلاب اسلامی هستند و باید ارزش‌های دفاع مقدس به‌خوبی به آنها منتقل شود.

بنا به این گزارش، ستاد دفاع مقدس خراسان شمالی به ریاست استاندار در این استان تشکیل شده که دبیری کمیته آموزش، پژوهش و اسناد دفاع مقدس آن به سرپرست جهاددانشگاهی استان محول شده است.

انتهای پیام
captcha