تغییرات بخش دانشگاهی نمایشگاه قرآن؛ دانشجومحور شدن برنامه‌ها
کد خبر: 3882621
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۸
غلامرضا غفاری تشریح کرد:

تغییرات بخش دانشگاهی نمایشگاه قرآن؛ دانشجومحور شدن برنامه‌ها

معاون فرهنگی اجتماعی وزیر علوم درباره برنامه‌ریزی‌های بخش دانشگاهی نمایشگاه قرآن سال آینده گفت: پیشنهادهایی برای بهتر برگزار شدن بخش دانشگاهی نمایشگاه ارائه شده، از جمله هر شب یکی از دانشگاه‌ها برنامه ویژه قرآنی داشته باشد. همچنین دانشجومحور شدن برنامه‌ها و فعالیت‌ها به ویژه حضور جدی دانشجویان برگزیده جشنواره‌های قرآنی پیشنهاد دیگر بود.

غلامرضا غفاری

غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره تصمیمات و برنامه‌ریزی‌ها برای بهتر برگزار شدن بخش دانشگاهی بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم که اردیبهشت‌ماه سال آینده برگزار می‌شود، اظهار کرد: امسال مدیریت بخش دانشگاهی نمایشگاه قرآن به دانشگاه پیام‌نور واگذار شده است. در طول چند ماه اخیر و پس از انتخاب این دانشگاه به عنوان مدیریت این بخش دانشگاهی، جلسات متعددی با حضور هیئتی از مسئولان دانشگاه پیام‌نور، مدیران مجموعه وزارت علوم، جمعی از مدیران حوزه وزارت ارشاد، که مدیریت نمایشگاه قرآن را عهده‌دارند، برگزار شد. آخرین جلسه این هیئت دو هفته پیش بود و در آن مهمترین نکات مورد توجه اعضای جلسه مطرح و بیان شد که با توجه به فعالیت‌های گسترده دانشگاهیان در حوزه قرآن و مطالعات قرآنی، در این دوره موقعیت جغرافیایی مناسب‌تری در اختیار بخش دانشگاهی قرار بگیرد و غرفه‌های دانشگاهی جانمایی بهتری از دوره‌های پیشین داشته باشد.

     بیشتر بخوانید:


غفاری درباره تغییرات برنامه‌ بخش دانشگاهی نمایشگاه قرآن سال آینده با توجه به فعالیت‌های ضعیف این بخش در دوره‌های پیشین، گفت: امسال بنا داریم دانشگاه‌ها با اهتمام بیشتری در نمایشگاه قرآن حضور یابند. البته این امکان باید تا زمان برگزاری جشنواره فراهم شود و مدیریت نمایشگاه با ما نیست و به عنوان یک مجموعه در نمایشگاه حضور پیدا می‌کنیم. در جلسات برگزار شده پیشنهادهایی برای بهتر برگزار شدن بخش دانشگاهی نمایشگاه ارائه شد، از جمله در حوزه قرآن هر شب یکی از دانشگاه‌ها برنامه ویژه‌ای داشته باشد و در این برنامه از مجموعه‌های مختلف هم کمک خواهیم گرفت. برنامه پیشنهادی دیگر، دانشجومحور شدن برنامه‌ها و فعالیت‌ها به ویژه حضور جدی دانشجویان ساکن در خوابگاه‌ها بود.

وی در پاسخ به اینکه آیا فقط دانشگاه‌هایی می‌توانند امکان حضور در نمایشگاه قرآن را داشته باشند که طرح و ایده دارند، گفت: سال‌های قبل و در نمایشگاه‌های پیشین بیشتر دانشگاه‌هایی در نمایشگاه حضور می‌یافتند که گروه‌های علوم قرآنی داشتند، امسال تصمیم گرفتیم آنچه بیشتر مدنظر قرار بگیرد حضور دانشجویانی باشد که در جشنواره‌های قرآنی چه در مقیاس استانی، ملی و یا بین‌المللی شرکت کرده و یا حائز رتبه شده‌اند. ممکن است این دانشجویان از دانشگاه‌هایی باشند که رشته‌های علوم قرآنی ندارند؛ لذا تصمیم گرفته شد این امکان فراهم شود که آن دسته از دانشجویانی که در جشنواره‌ها شرکت کرده‌اند به ویژه منتخبان جشنواره‌ها در نمایشگاه و در بخش دانشگاهی حضور جدی و فعال داشته باشند.

معاون فرهنگی اجتماعی وزیر علوم درباره چرایی حذف نشدن بخشی از فعالیت‌های بخش دانشگاهی که بیشتر جنبه عمومی دارد نیز اظهار کرد: وقتی از مشارکت بیشتر سخن به میان می‌آید طبعاً باید فعالیت‌های در نظر گرفته شده متنوع باشد و امکان مشارکت بیشتر شود؛ لذا بسیاری از مخاطبان نمایشگاه بدون توجه به فعالیت‌های علمی و پژوهشی در بخش دانشگاهی و به دلیل جذاب بودن فعالیت‌های هنری قرآنی اعم از خوشنویسی، روخوانی قرآنی و ... به این بخش سرازیر می‌شوند.

وی افزود: البته برای رونق هر چه بیشتر بخش دانشگاهی از لحاظ علمی نیازمند همت بیشتر دانشجویانی هستیم که در این عرصه علاقه‌مند به فعالیت‌اند. این فعالیتها داوطلبانه است و دانشجویان و مجموعه‌های دانشگاهی باید ورود کنند. باید اطلاع‌رسانی بهتر و بیشتری داشته باشیم و تسهیلات بیشتری در نظر بگیریم تا اشتیاق حضور و فعالیت مطلوب را شاهد باشیم. از دانشگاه‌ها خواسته‌ایم در بحث تسهیلات ارائه شده با دانشجویان دارای طرح و ایده همکاری و حمایت‌ کنند. البته با سایر مجموعه‌ها نیز در بحث حمایت هماهنگ خواهیم کرد.
انتهای پیام
captcha