از اعتراض به نخست‌وزیر در قرنطینه تا احتمال فروپاشی تشکیلات خودگردان فلسطین
کد خبر: 3891366
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۳
تازه‌ترین‌ اخبار کرونا در جهان؛

از اعتراض به نخست‌وزیر در قرنطینه تا احتمال فروپاشی تشکیلات خودگردان فلسطین

پایان منع تردد در برخی استان‌های ترکیه، احتمال فروپاشی تشکیلات خودگردان فلسطین، شرط ترکیه برای کمک‌ به اسرائیل، اعتراض کاربران اینترنت به استراحت نخست‌وزیر ژاپن در قرنطینه خانگی، خطر شیوع سریع ویروس در سوریه و درگذشت وزیر دادگستری سومالی از مهم‌ترین اخبار کرونایی منتشره در 24 ساعت گذشته است.

به گزارش ایکنا؛ با روند رو به رشد شیوع کرونا در سراسر جهان، تعداد افراد مبتلا به ویروس کرونا در سراسر جهان از مرز یک میلیون و 800 هزار نفر گذشت.

آمریکا  بیشترین تعداد مبتلایان را در جهان داشته است. پس از ایالات متحده، اسپانیا در جایگاه دوم و ایتالیا جایگاه سوم را به خود اختصاص داده‌اند.

پایان منع تردد در ترکیه

وزارت بهداشت ترکیه از بهبود 3446 نفر از بیماران مبتلا به ویروس کرونا در این کشور خبر داد. براساس آخرین آمار وزارت بهداشت ترکیه، طی 24 ساعت گذشته با بهبودی 481 نفر دیگر از بیماران مبتلا به ویروس کرونا، تعداد این افراد به 3446 نفر رسید و 4789 مورد جدید ابتلا به کرونا شناسایی شد و به این ترتیب تعداد مبتلایان به 56 هزار و 956 نفر رسیده است.

در شبانه‌روز گذشته، 97 نفر دیگر از بیماران کرونا در ترکیه جان خود را از دست دادند و با احتساب این افراد در شمار قربانیان، تعداد این افراد به 1198 نفر افزایش یافته است.

همچنین گزارش‌ها حاکی از آن است که 35 هزار و 720 نفر به انجام تست کرونا مبادرت کرده‌اند که از این میان، 4 هزار و 789 نفر به این ویروس مبتلا بوده‌اند.

پایان منع تردد در ترکیه و کمک به شرط یاری به فلسطین

فخرالدین کوجا، وزیر بهداشت ترکیه در این باره در صفحه توئیتر خود نوشته است: شیب کاهشی بیماران بستری در بخش مراقبت‌های ویژه ادامه دارد. تعداد بیمارانی که مبتلا شده‌اند کاهش یافته است. با انجام تست‌های بیشتر، بیماران بیشتری شناسایی و مداوا می‌شوند.

در همین راستا خبری مبنی بر اینکه مقررات منع عبور و مرور دو روزه در برخی استان‌های ترکیه که در راستای مقابله با شیوع ویروس کرونا وضع شده بود، ساعت 24 شب گذشته،‌ 24 فروردین به پایان رسید، منتشر شده است. این مقررات از سوی وزارت ترکیه در 31 استان وضع شده بود.

اعتراض به استراحت نخست‌وزیر ژاپن در قرنطینه

«شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن، برای انتشار ویدئویی در صفحه توئیتر خود که او را در حال استراحت نشان می‌داد، از سوی برخی کاربران مورد انتقاد قرار گرفت.

ویدئوی آبه، در واقع پاسخ به درخواست عمومیِ یک نوازنده پرطرفدار ژاپنی به نام  «گن هوشینو» بود.

آبه ویدئویی از خود منتشر کرد که او را در حالی که روی کاناپه نشسته بود نشان می‌داد. نخست‌وزیر ژاپن در این ویدئو چای می‌نوشید، کتاب می‌خواند و با سگش بازی می‌کرد.

او به همراه این ویدئو پیامی منتشر کرده بود با این مضمون که «در خانه بمانید».

انتشار این ویدئو خشم برخی از کاربران توئیتر را برانگیخت، به گونه‌ای که هشتگ «فکر می‌کنی کی هستی؟» در توئیتر ترند شد.

کاربران معتقد بودند که آبه با انتشار این ویدئو، کسانی را که حتی در دوران شیوع کرونا مجبور به کار برای تأمین زندگی خود هستند، نادیده گرفته است.

یکی از کاربران نوشته بود: «وقتی مردم برای زنده ماندن می‌جنگند، آیا باید ویدئویی با چنین تجملاتی نشان داد… فکر می‌کنی کی هستی»؟

برخی از کاربران نیز از نخست‌وزیر دفاع کرده و نوشته بودند که او نیز حق دارد زمانی را برای استراحت صرف کند.

شرط ترکیه برای کمک‌ به اسرائیل

ترکیه تاکنون به چند کشور از جمله ایتالیا کمک‌های پزشکی ارسال کرده است. با این حال ابراهیم کالین،‌ سخنگوی ریاست‌جمهوری ترکیه با اشاره به درخواست رژیم صهیونیستی از ترکیه برای ارسال کمک‌های پزشکی، تأکید کرد که اهدای محموله‌های پزشکی به شرط صدور مجوز به منظور ارسال کمک‌های مشابه به فلسطین عملی خواهد شد.

کالین در این باره اظهار کرد: اسرائیل نیز خواستار اهدای محموله پزشکی از ترکیه شده است که طی روزهای آینده روند ارسال آن پایان خواهد یافت. همزمان محموله‌های پزشکی را به فلسطین نیز ارسال خواهیم کرد.

وی با اشاره به ارسال مقادیر زیادی ماسک، گان و کیت تشخیص کرونا از ترکیه به کشورهای دیگر، افزود: به پنج کشور بالکان نیز کمک‌های زیادی اهدا کردیم. همچنین کمک‌های پزشکی ترکیه به آذربایجان، قطر، ایتالیا، اسپانیا، انگلستان و بسیاری از کشورهای دیگر نیز ارسال شد. این کار یک اقدام انسان‌دوستانه است.

پایان منع تردد در ترکیه و کمک به شرط یاری به فلسطین

کالین با اشاره به اینکه فروش ماسک در ترکیه ممنوع اعلام شده است، ادامه داد: مشکلی از لحاظ ماسک نداریم. تمام شهروندان ترکیه حتی افراد خارجی ساکن این کشور نیز به ماسک رایگان دسترسی خواهند داشت. وزارت بهداشت کشورمان تمام تمهیدات لازم در این باره را اتخاذ کرده است. در حالی محموله‌های پزشکی را به کشورهای دیگر اهدا می‌کنیم که میزان ذخیره مناسب این تجهیزات برای شهروندان خودمان را نیز مورد نظر داریم.

آمارها در ایتالیا

آنجلو بورلی، مدیرکل اداره دفاع مدنی ایتالیا اعلام کرد: با مرگ 431 نفر دیگر به دلیل ابتلا به ویروس کووید-19 طی یک روز اخیر، آمار قربانیان به 19 هزار و 899 نفر افزایش یافت.

وی افزود: همچنین آمار مبتلایان کرونا به 102 هزار و 253 نفر افزایش یافت که این میزان با احتساب شمار قربانیان و بهبودیافتگان به 156 هزار و 363 نفر می‌رسد. همچنین با بهبودی 1677 نفر دیگر در مجموع 34 هزار و 211 نفر سلامتی خود را دوباره به دست آوردند.

پایان منع تردد در ترکیه و کمک به شرط یاری به فلسطین

به گفته بورلی، تعداد مبتلایان تحت درمان در بخش مراقبت‌های ویژه،‌42 نفر کاهش داشته است و این تعداد به 3343 نفر رسیده است. همچنین تعداد افرادی که جدیداً شناسایی شده‌اند به 1984 نفر می‌رسد. این میزان از ششم آوریل به ترتیب 1941، 880، 1195، 1615، 1396 و 1996 بوده است.

ایتالیا اعلام کرده است که یک میلیون و 10 هزار و 193 نفر در این کشور تست کرونا داده‌اند.

فرانسه؛ چهارمین کشور دارای بیشترین قربانی

به گزارش وزارت بهداشت فرانسه، تعداد قربانیان ویروس کرونا با فوت 561 نفر، به 14 هزار و 393 نفر رسیده است. در همین راستا آمار مبتلایان به ویروس کرونا با افزایش 1613 مورد جدید در یک روز گذشته به 95 هزار و 403 نفر رسید که با احتساب بیمارانی که در مراکز مراقبتی به کرونا مبتلا شده‌اند این میزان به 132 هزار و 591 نفر می‌رسد.

پایان منع تردد در ترکیه و کمک به شرط یاری به فلسطین

بر این اساس، تاکنون 27 هزار و 186 بیمار بهبود یافته‌اند. در حال حاضر در بیمارستان‌ها 31 هزار و 826 نفر از جمله 6 هزار و 845 نفر در بخش مراقبت‌های ویژه تحت درمان قرار دارند.

فرانسه چهارمین کشوری است که بیشترین قربانیان ناشی از کووید-19 را دارد.

خطر شیوع سریع ویروس در سوریه

اهالی اردوگاه‌های پناهجویان سوری با خطر شیوع ویروس کرونا مواجه هستند. ارحان یملک، معاون مسئول شعبه سوریه بنیاد همیاری‌های بشری ترکیه (IHH) در این باره گفت: رعایت فاصله اجتماعی در اردوگاه‌های پناهجویان سوری ممکن نیست. بنابراین در صورت ورود ویروس کرونا به این اردوگاه‌ها، این بیماری به سرعت گسترش خواهد یافت.

وی افزود: آنها نیازمند کمک فوری هستند. با توجه به کمبود تجهیزات و کادر پزشکی در مراکز درمانی مناطق مسکونی تحت کنترل مخالفان رژیم اسد، احتمال ابتلای بسیاری از افراد به ویروس کرونا وجود دارد.

پایان منع تردد در ترکیه و کمک به شرط یاری به فلسطین

معاون مسئول شعبه سوریه بنیاد همیاری‌های بشری ترکیه در ادامه تصریح کرد: برای 5 میلیون انسان ساکن مناطق یاد شده فقط 4 بیمارستان وجود دارد. این بیمارستان‌ها نیز به ارسال کمک‌های بهداشتی نیاز دارند. بنیاد ما در این مناطق چندین بیمارستان صحرایی برای مبارزه با کرونا راه اندازی خواهد کرد. اطلاعات لازم درباره کرونا را نیز در اختیار ساکنان این اردوگاه‌ها خواهیم گذاشت.

هشدار درباره فروپاشی تشکیلات خودگردان فلسطین

نماینده سازمان ملل در امور غرب آسیا درباره احتمال فروپاشی تشکیلات خودگردان فلسطین بر اثر عواقب اقتصادی ویروس کرونا هشدار داد.

«نیکلای ملادنوف» نماینده سازمان ملل در امور غرب آسیا، شامگاه یکشنبه هشدار داد به دلیل تاثیراتی که همه‌گیری ویروس «کووید۱۹» بر اقتصاد فلسطین گذاشته، احتمال فروپاشی تشکیلات خودگردان وجود دارد.

به نوشته روزنامه «جروزالم‌پست»، ملادنوف با اشاره به خطر فروپاشی تشکیلات خودگردان فلسطین به دلیل گسترش ویروس کرونا، گفت: «اگر روند کنونی ادامه داشته باشد، آسیبی که به اقتصاد فلسطین می‌رسد، قابل توجه خواهد بود».

وی در این باره توضیح داد: «انقباض اقتصادی و الزامات محدودیت‌های سلامت عمومی، تاثیر منفی بر اقتصاد و بقای تشکیلات خودگردان دارد. درآمدها از محل تجارت، گردشگی و حمل‌ونقل به پایین‌ترین سطح خود در دو دهه اخیر کاهش پیدا کرده‌اند. تخمین زده می‌شود که شکاف مالی برای سال ۲۰۲۰ تا پایان سال به ۱ میلیارد دلار برسد».

این مقام سازمان ملل همچنین تأکید کرد: «حفظ کارایی و ثبات تشکیلات خودگردان، برای امنیت و رفاه فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها ضروری است»

وضعیت در مراکش، کویت و لبنان

براساس اعلام وزارتخانه‌های بهداشت برخی کشورهای عربی، تعداد افراد مبتلا به ویروس کرونا در میان شهروندان این کشورها رو به افزایش است.

وزارت بهداشت مراکش اعلام کرده است که با تشخیص 72 مورد جدید، تعداد مبتلایان به کرونا در این کشور به 1617 نفر رسیده است و 113 نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند.

پایان منع تردد در ترکیه و کمک به شرط یاری به فلسطین

همچنین عبدالله السند، سخنگوی وزارت بهداشت کویت اظهار کرد: با شناسایی 80 مورد جدید، تعداد افراد مبتلا به کرونا در این کشور به 1234 نفر رسیده است و یک نفر نیز فوت کرده و 142 نفر بیمار هم بهبود پیدا کرده‌اند.

بنا به اعلام وزارت بهداشت لبنان، با شناسایی 11 مورد جدید، تعداد افراد مبتلا به ویروس کرونا در این کشور نیز به 630 نفر رسیده و تاکنون 20 نفر از آنها نیز فوت کرده‌اند.

افزایش قربانیان در عربستان

خبرگزاری رسمی عربستان سعودی «واس» گزارش داد که وزارت بهداشت این کشور طی بیانیه‌ای اعلام کرد: 7 نفر دیگر مبتلا به «کووید-19» جان خود را از دست دادند و به این ترتیب تعداد قربانیان به 59 نفر افزایش یافت.

پایان منع تردد در ترکیه و کمک به شرط یاری به فلسطین

بر این اساس، در شبانه‌روز گذشته 424 مورد دیگر ابتلا به «کووید-19» شناسایی شده و تعداد مبتلایان در این کشور به 4462 نفر رسیده است. در این میان 761 نفر نیز از این بیماری بهبود یافته‌اند.

افزایش قربانیان در آفریقا

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ آفریقا اعلام کرد: با مرگ 44 بیمار دیگر طی یک روز گذشته آمار قربانیان ویروس کووید-19 در این قاره به 744 نفر رسید.

پایان منع تردد در ترکیه و کمک به شرط یاری به فلسطین

تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در آفریقا طی مدت یک روز از 13 هزار و 145 نفر به 13 هزار و 686 نفر رسیده است و در مجموع 2 هزار و 283 بیمار نیز بهبود یافتند. تاکنون آفریقای جنوبی، مصر، مراکش، تونس، کامرون و بورکینافاسو بیش از سایر کشورهای آفریقا به کووید-19 آلوده شده‌اند.

درگذشت وزیر دادگستری سومالی

خلیف مومن توهو، وزیر دادگستری استان هیرشابله سومالی به دلیل ابتلا به ویروس کووید-19 جان خود را از دست داد.

علی گودلاوه حسین، معاون فرماندار استان هیرشابله اعلام کرد: توهو طی ماه فوریه از انگلیس به کشور باز گشته و نتیجه تست کرونای وی مثبت اعلام شده بود. توهو در بیمارستانی در موگادیشو به علت ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داد.

پایان منع تردد در ترکیه و کمک به شرط یاری به فلسطین

بنا به اعلام وزارت بهداشت سومالی تاکنون 21 مورد ابتلا به ویروس کرونا در این کشور شناسایی شده و 2 نفر نیز بر اثر آن جان باخته‌اند.

قربانیان آمریکا به بیش از 22 هزار رسید

با جان باختن افرادی دیگر بر اثر ابتلا به ویروس کرونای جدید (کووید-19) طی 24 ساعت گذشته، آمار قربانیان به بیش از 22 هزار نفر رسید. تعداد مبتلایان به کووید-19 در آمریکا به بیش از 560 هزار افزایش پیدا کرده است.

پایان منع تردد در ترکیه و کمک به شرط یاری به فلسطین

روند ابتلای به بیماری در آمریکا رو به افزایش است که این افزایش را در تعداد قربانیان نیز می‌توان دید. بیشترین تعداد قربانیان و مبتلایان مربوط به ایالت‌های نیویورک،‌ نیوجرسی و میشیگان می‌شود.

مصر منشأ کرونا را شهروندی آمریکایی دانست

اسامه هیکل، وزیر اطلاع‌رسانی مصر طی شب گذشته درباره موقعیت و شرایط مصر درباره شیوع ویروس کرونا سخن گفت و افزود: یک زن آمریکایی طی ماه گذشته برای نخستین بار این ویروس را به 56 نفر در شهر الاقصر مصر منتقل کرد و این ویروس تاکنون گسترش یافته است. الاقصر از مهمترین مقاصد گردشگری و پایتخت حکومت باستانی این کشور در زمان فرعونیان به شمار می‌رود.

پایان منع تردد در ترکیه و کمک به شرط یاری به فلسطین

به گفته وی، درآمد دولت از بخش گردشگری برای نخستین بار به صفر رسیده و در بخش هواپیمایی نیز 3 میلیارد دلار خسارت وارد شده است.

براساس آمار وزارت بهداشت مصر، تاکنون 2065 نفر در این کشور به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند که از این میان 146 نفر فوت کردند.

ممنوعیت سفر بین‌شهری در سودان

سودان تردد در مسیرهای مواصلاتی بین شهرها را ممنوع اعلام کرد و اجرای قوانین فوق‌العاده به منظور انجام دستورالعمل‌های مقابله با شیوع کرونا را اعلام کرد.

پایان منع تردد در ترکیه و کمک به شرط یاری به فلسطین

تعداد مبتلایان به کرونا در این کشور 19 نفر است که دو نفر نیز فوت کرده‌اند. مسئولان دولت انتقالی در سودان، تردد در این کشور را به مدت 12 ساعت در روز اجرایی کرده است و همه مدارس، دانشگا‌ه‌ها و باشگاه‌ها تعطیل هستند. هر تجمعی نیز ممنوع اعلام شده است.

دفتر نخست وزیری اعلام کرده است که با افرادی که قانون را زیر پا می‌گذارند و مانع از درمان می‌شوند برخورد خواهد شد.

آزاده غلامی

انتهای پیام
captcha