سامانه‌ای «شاد» اما غمگین برای دانش‌آموزان عشایر
کد خبر: 3894641
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۰

سامانه‌ای «شاد» اما غمگین برای دانش‌آموزان عشایر

دانش‌آموزان محروم عشایر خراسان‌شمالی که از امکانات اینترنت و تلفن‌های هوشمند و.. محروم هستند، نمی‌توانند مانند دیگر دانش‌آموزان از فضای مجازی برای حضور در کلاس‌ها استفاده کنند.

سامانه‌ای شاد که برای دانش‌آموزان غم را به دنبال داشتدانش‌آموزان محروم عشایر خراسان‌شمالی که از امکانات اینترنت و تلفن‌های هوشمند و.. محروم هستند، نمی‌توانند مانند دیگر دانش‌آموزان از تلویزیون و فضای مجازی برای حضور در کلاس‌ها استفاده کنند.

خراسان شمالی دارای 5 هزار خانوار عشایری است که هم‌اکنون در منطقه قشلاقی مراوه‌تپه مستقر هستند و پیش از شیوع ویروس کرونا دانش‌آموزان در کانکس، سیاه چادر و یا در مدارس شبانه‌روزی تحصیل می‌کردند، اما اکنون که مدارس تعطیل شده است، آن‌ها نیز از درس و مدرسه تقریباً به صورت کامل دور افتاده‌اند.

به سامانه شاد متصل شدیم اما...

کاظم‌نیا یکی از مدیران مدارس شبانه‌روزی دانش‌آموزان عشایری خراسان‌شمالی در مراوه تپه در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌شمالی، گفت: این مدرسه شبانه‌روزی به سامانه شاد متصل شده و معلم‌ها نیز وارد آن شده‌اند اما دریغ از یک دانش‌آموز عشایری.

وی افزود: زمانی که وارد مناطق اسکان عشایری می‌شویم و از آن‌ها درخواست می‌کنیم تا همکاری لازم را داشته باشند والدین اعلام می‌کنند که گوشی‌های موبایل آن‌ها ساده و قدیمی بوده و قابلیت اتصال به اینترنت را ندارد. از سوی دیگر والدین بیان می‌کنند که بیشتر بچه‌های آن‌ها گوشی ندارند و گوشی‌ها متعلق به پدر و یا فرزندان بزرگ خانواده است. برخی از مناطقی که عشایر در آنجا مستقر هستند آنتن موبایل نمی‌دهد تا بتوانند به اینترنت متصل شود.

کاظم‌نیا تأکید کرد: یکی دیگر از مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد این است که والدین اعلام می‌کنند که آن‌ها برق ندارند تا باطری گوشی‌های خود را شارژ کنند و باید منتظر بمانند تا پنل‌های خورشیدی توسط آفتاب شارژ شود تا بتوانند گوشی‌های معمولی خود را شارژ کنند.

این معلم تصریح کرد: اکنون مشکل از معلم‌های مدارس عشایری نیست چراکه آن‌ها به سامانه شاد متصل شده و برنامه‌های خود را ارائه داده‌اند و این دانش‌آموزان هستند که زیرساخت‌های لازم برای استفاده از این شبکه را ندارند.

دانش‌آموزان امکان استفاده از فضای مجازی ندارند

مقداد باقرزاده، یکی دیگر از معلم‌های عشایری خراسان‌شمالی در ادامه در گفت‌وگو با ایکنا تصریح کرد: دانش‌آموزان عشایری امکان استفاده از فضای مجازی برای دریافت آموزش‌های درسی ندارند.

وی با بیان اینکه دریافت آموزش‌های درسی از طریق رادیو یکی از روش‌هایی است که می‌توانند استفاده کنند، گفت: بارها نزد خانواده‌ها رفته‌ایم تا آن‌ها را مجاب کنیم تا از فرزندان خود بخواهند که آموزش‌ها را از طریق رادیو دریافت کنند، موفق نشده‌ایم. خانواده‌ها مواردی همچون کار زیاد و زمان دریافت آموزش از طریق رادیو را مطرح می‌کنند بنابراین دانش‌آموزان عشایری از این امکان نیز استفاده نمی‌کنند.

باقرزاده ادامه داد: به همین دلیل تعدادی از معلمان عشایری با حضور در منطقه و ارائه تکلیف به آن‌ها، سعی کرده‌اند تا کاری کنند که آن‌ها از درس و مدرسه به طور کامل در این برهه زمانی جدا نشوند.

توزیع بسته‌های آموزشی به دانش‌آموزان

عباس سعیدی، مدیرکل آموزش‌وپرورش خراسان‌شمالی نیز در گفت‌وگو با ایکنا بیان کرد: در حال پیگیری هستیم تا از ستاد مبارزه با کرونا مجوزهای لازم را دریافت کنیم که کلاس‌های کمتر از 10 نفر در مناطق عشایری برگزار کنیم. اگر این مجوز داده شود کلاس‌های درس کمتر از 10 نفر برای دانش‌آموزان عشایری برگزار خواهد شد. اگر این مجوز نیز ارائه نشود برنامه توزیع بسته‌های آموزشی به دانش‌آموزان عشایری را خواهیم داشت.

دیرکل آموزش‌وپرورش خراسان‌شمالی توضیح داد: در این راستا معلم‌ها سراغ دانش‌آموزان عشایری می‌روند و به آن‌ها بسته و تکالیف آموزشی را ارائه می‌دهند.

 

انتهای پیام
captcha