فلسفه خلقت، عبادت و شناخت خداوند است
کد خبر: 3896548
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۷

فلسفه خلقت، عبادت و شناخت خداوند است

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خراسان‌شمالی گفت:‌ فلسفه خلقت انسان رسیدن به شناخت است شناختی که از خداوند برای شناخت خدا حاصل می‌شود و در این زمان خداوند علم آنچه که در زمین و آسمان است را به ما می‌دهد.

خداشناسی یکی از حساس‌ترین مباحث بشریتبا توجه به اینکه یکی از مهم‌ترین راه‌های خداشناسی، خودشناسی است، پیامبر گرامی اسلام نیز در این رابطه فرموده‌اند: «هر کس خود را شناخت، خدای خود را شناخته است». انسان‌ها همواره به این فکر بوده‌اند که راه‌های خودشناسی و خداشناسی چگونه است و از چه طریق می‌توان به شناخت خدای خود رسید.

حجت‌الاسلام محمدعلی سالاری، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خراسان شمالی، در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به اینکه معرفت و شناخت مهم‌ترین مباحث بشریت هستند، تصریح کرد: راه‌های مختلفی برای رسیدن به معرفت وجود و این درحالی است که به تعداد آفریده‌ها راه‌های مخصوص برای رسیدن به معرفت و شناخت خداوند وجود دارد و هر انسانی می‌تواند از راه‌های مختلف به این شناخت دست پیدا کند.

وی اظهار کرد: برخی خودشناسی را تنها در شناخت از طریق مباحث مادی می‌دانند که از طریق شناخت ظاهری خلقت انسان به شناخت خدای خود برسند، اما این مسئله یکی از راه‌های شناخت خدا از طریق مادیات است که بسیار ارزشمند نیز است.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خراسان شمالی بیان کرد: بالاترین نوع از معرفت شناخت از طریق خدا است در شناخت خدا از طریق مادیات به درجه ایمان انسان می‌رسد اما در مرحله شناخت خدا از طریق خداوند انسان به مرحله‌ای بالاتر از ایمان یعنی تقوا و اخلاص دست پیدا می‌کند.

حجت‌الاسلام سالاری بیان کرد: شیطان حتی مؤمنین را فریب می‌دهد، اما مخلصین و انسان‌هایی که تقوا پیدا کردند را نمی‌تواند اغفال کند و این مسئله مانند این است که انسان می‌داند سیگار مضر است اما به ضررهای آن پی نبرده است و از همین جهت معرفت جسم و ماده ایمانی است اما معرفت نفس، معرفت الهی است.

وی بیان کرد: در برخی از گزاره‌های دینی به جایی می‌رسیم که ظاهراً در برخی از مسائل تناقض وجود دارد و در شکل ظاهری نیز این شرایط را ایجاد کرده است که علم به خطر، انسان را به خطر نمی‌اندازد یعنی تا انسان آگاهی نداشته باشد نمی‌تواند از خطر فرار کند اما خداوند فرموده است اگر تقوا داشته باشید علم و آگاهی را به شما می‌دهم و این مرحله بالاتر از ایمان است.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خراسان شمالی تأکید کرد: بعد از اینکه از طریق مادیات پی به شناخت خداوند بردیم و ایمان بدست آوردیم باید اطاعت کنیم از آنچه که خداوند فرموده است و در این حالی است که به تقوا و معرفت الهی دست پیدا می‌‎کنیم.

حجت‌الاسلام سالاری تصریح کرد: فلسفه خلقت انسان رسیدن به شناخت است شناختی که از خداوند برای شناخت خدا حاصل می‌شود و در این زمان است که خداوند علم آنچه که در زمین و آسمان است را به ما می‌دهد.

وی اضافه کرد: در روایات داریم که خداوند می‌فرماید در وجود هر انسان یک پیغمبر ظاهری و یک پیغمبر باطنی وجود دارد که پیغمبر باطنی عقل انسان است و انسان باید با کمک عقل خود به مرحله تقوا و معرفت کامل برسد.

حجت‌الاسلام سالاری تصریح کرد: بهترین زمان برای دست پیدا کردن به این معرفت ماه مبارک رمضان است که انسان یک ماه را مهمان خانه خدا است و می‌تواند به تقوا و معرفت کامل دست پیدا کند.

 

انتهای پیام
captcha