شانه به شانه کرونا در خیابان‌های شلوغ بجنورد
کد خبر: 3897540
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۴

شانه به شانه کرونا در خیابان‌های شلوغ بجنورد

نزدیک افطار که می‌شود، ترافیکی عجیب و نگران‌کننده شهر را در برمی‌گیرد و به اصطلاح در برخی خیابان‌ها جای سوزن انداختن نیست. این روزها دیدن صحنه‌های این چنینی کم نیست، روزهایی که بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌آیند و می‌روند.

کرونا، شانه به شانه شهروندان بجنوردی حرکت می‌کندنزدیک افطار که می‌شود بوی زولبیا و بامیه داغ تمام شهر بجنورد را پر می‌کند و مردم شانه به شانه هم می‌آیند و می‌روند تا به سفره افطار برسند. این روزها دیدن صحنه‌های این چنینی کم نیست، روزهایی که بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌آیند و می‌روند. اگر سری به بانک‌ها زده شود با مشتریانی مواجه می‌شویم که گویا اصلاً مسئله‌ای به نام کرونا وجود ندارد و تعداد زیادی از آن‌ها بدون دستکش و ماسک پشت باجه‌ها ایستاده‌اند. صف تاکسی‌ها از همه بدتر، پشت سر یکدیگر پارک شده‌اند تا مسافران را سوار و سپس حرکت کنند، اما به هیچ عنوان خبری از رعایت محدودیت‌ها نیست.

جاده قدیم در گردنه بدرانلو در این موقع از زمان بسیار زیبا شده، تاکستان‌ها برگ داده و صحنه‌های چشم‌نوازی را ایجاد کرده‌اند و اگر در روزهای تعطیلی به این گردنه بروید، با جمعیت کثیری از همشهریان روبه رو می‌شویم با این نگاه که ویروس کرونا در فضای باز وجود ندارد و آن‌ها مبتلا نمی‌شوند، برای گردش از خانه‌های خود خارج شده‌اند.

یکی از شهروندان بجنوردی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان شمالی، گفت: ‌‌پیش از پایان تعطیلات عید نوروز، تاکسی‌ها فقط 3 مسافر را سوار می‌کردند، اما از زمانیکه تعطیلات به پایان رسیده است، بیشتر راننده‌ها تا تعداد به 4 نفر نرسد حرکت نمی‌کنند.

وی افزود: بیشتر مسافرها نکات بهداشتی را برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا رعایت نمی‌کنند و حتی ماسک به صورت ندارند و من جرأت اینکه سوار تاکسی شوم را ندارم و ترجیح می‌دهم پیاده بروم.

یکی دیگر از شهروندان بجنوردی به خبرنگار ایکنا، گفت: پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم و تعدادی از سبزی‌فروشی‌ها رعایت نمی‌شود و به طور کلی هر زمانی که سری به سبزی‌فروشی‌های میدان کاگر و یا شهید بزنیم شلوغ است و فاصله اجتماعی در آنجا رعایت نمی‌شود.

هشدار جدی نسبت به رعایت فاصله‌گذاری

سیداحمد هاشمی، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، در ادامه در گفت‌وگو با ایکنا، نسبت به رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی هشدار داد.

وی با تأکید بر کاهش تجمعات گفت: متأسفانه موارد بستری در بیمارستان به علت بیماری کووید ۱۹ در استان رو به افزایش است.

هاشمی با بیان اینکه بیماران با حال و شرایط بدتری مراجعه می‌کنند، تصریح کرد: آمار مراجعه‌کنندگان در بجنورد نسبت به دیگر شهرستان‌های استان بالاتر است، اما طی روزهای اخیر بیشتر مراجعه‌کنندگان از راز و جرگلان و مانه و سملقان هستند که هشدار جدی برای فاصله‌گذاری اجتماعی را می‌طلبد.

این مقام مسئول با اشاره به افزایش تعداد مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ طی چند روز گذشته در این استان، گفت: افزایش ترددها سبب شد تا طی چند روز گذشته تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در این استان افزوده شود.

وی افزود: تجمع در برخی از مکان‌ها متأسفانه بدون پروتکل‌های بهداشتی انجام می‌شود و تعدادی از افراد تصور می‌کنند که بحران شیوع ویروس کرونا به پایان رسیده است، این در حالی است که هنوز در فصل اپیدمی ویروس کرونا قرار داریم و این اپیدمی به پایان نرسیده است.

هاشمی با تأکید بر اینکه طی روز گذشته شاهد افزایش تعداد ابتلا بودیم، اظهار کرد: اگر روند به همین شکل ادامه یابد طی روزهای آینده شاهد افزایش ابتلاهای بیشتری در استان هستیم.

وی تصریح کرد: بسیاری از شهروندان به صورت چند خانواده با یکدیگر به باغ‌ها می‌روند و تصور می‌کنند که با قرار گرفتن در فضای آزاد مشکلی برای آن‌ها به وجود نمی‌آید، اما بسیاری از ابتلاهای جدید به علت حضور در همین تجمع‌های ساده بوده است.

این مقام مسئول تأکید کرد: مردم اصل موضوع هستند و باید به این واقعیت برسند که این ویروس شوخی‌بردار نیست و خانواده‌هایی بوده‌اند که تعدادی از اعضای آن‌ها مبتلا و حتی در آن خانواده نیز فوتی وجود داشته است.

ادارات یاری‌رسان باشند

فیض‌الله برزگر، رئیس گروه بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، همچنین در گفت‌وگو با ایکنا، گفت: اگر طی روزهای ابتدایی سال تعداد مبتلایان به این ویروس در استان کم بود به علت تعطیلات نوروز بوده است و مردم از منازل خود خارج نمی‌شدند، اما با پایان تعطیلات و بازگشایی مراکز تجاری، مردم بدون اینکه پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند در مراکز تجاری و خیابان‌ها حضور پیدا کردند.

برزگر به حضور مردم در پارک و بوستان‌های شهر نیز اشاره کرد و گفت: ممکن است شخص مبتلا به این ویروس در پارک حضور داشته و محیط را آلوده کرده باشد بنابراین می‌تواند سایر افراد را نیز درگیر کند.

وی با تأکید بر اینکه ادارات و بانک‌ها نیز باید خدمات لازم را به مردم ارائه دهند، تصریح کرد: به عنوان مثال در بانک‌ها باید الکل برای ضدعفونی کردن خودکار و ... وجود داشته باشد تا مردم بتوانند از آن استفاده کنند، اما چنین چیزی نیست.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه باید سازمان‌ها نیز در این ارتباط همیار باشند، گفت: علاوه بر آن باید در ادارات و بانک‌ها تهویه هوا وجود داشته باشد، اما به این موضوع نیز کم توجهی می‌شود.

وی تصریح کرد: رانندگان تاکسی نباید بیشتر از سه مسافر را سوار کنند و برای اینکه این افراد متضرر نشوند کرایه‌ها افزایش یافت، اما گویا باز هم رانندگان رعایت نمی‌کنند.

انتهای پیام
captcha