راهی که هالیوود برای مقابله با اندیشه‌های موعودگرایانه پیش گرفته است
کد خبر: 3898938
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۴
هالیوود و آخرالزمان تبشیری/ 4

راهی که هالیوود برای مقابله با اندیشه‌های موعودگرایانه پیش گرفته است

یک بازیگر پیشکسوت گفت: تقدس‌زدایی یکی از شاخص‌های هجمه به اندیشه‌های موعودگرایانه و آخرالزمانی است و سینمای غرب درصدد است که اندیشه موعودگرایانه را با ترسیم انواع ناجی زمینی به چالش بکشد.

جهانگیر الماسی، بازیگر سینما و تلویزیون، در گفت‌وگو با ایکنا، با بیان اینکه جهان امروز به بن‌بست فکری رسیده است، اظهار کرد: آنچه در مکتب غرب و شرق وجود دارد و سال‌ها مبانی فکری جوامع مختلف بوده از بین رفته است، زیرا جهانیان دریافتند که هیچ‌یک از اندیشه‌های شرقی و غربی برای آن‌ها سعادت به همراه نمی‌آورند. به همین جهت عظمت پوشالی بلوک شرق فروریخت و اکنون مخروبه‌ای از آن دوران در تاریخ به جا مانده است.

وی افزود: در غرب گرایش آشکاری به موضوعات دینی به وجود آمده و بررسی آثار فرهنگی و هنری در دو یا سه دهه اخیر به ویژه سینما گویای این امر است و هنر درصدد امیدبخشی به مردم است؛ اگرچه مبنای بسیاری از هنرمندان براساس آموزه‌های الهی نیست.

بازیگر فیلم خروج ادامه داد: نکته حائز اهمیت در تولیدات آخرالزمانی غرب این است که آن‌ها دریافتند تبلیغات در این حوزه فقط با کلام میسر نیست. به همین جهت تولید پروژه‌های بزرگ را آغاز کردند. این آثار تماشاگر را به لحاظ تکنیکی و جلوه‌های ویژه تحت تأثیر قرار می‌دهد و در پس‌زمینه اندیشه‌ها را به مخاطب می‌نمایاند. در تمامی این آثار تکیه بر یک ناجی آمریکایی است و پیوسته به مخاطبان تأکید می‌شود که اگر دنیا با خطر انقراض یا تهدید فرازمینی مواجه شود، منجی آمریکایی آن‌ها را نجات خواهد داد. آن‌ها در تلاشند ناجی شکلی الهی نداشته باشد و قصه‌های آن‌ها معمولاً بر پایه ادیان توحیدی نیست، بلکه بیشتر قهرمان‌گونه است. شخصیت‌هایی چون سوپرمن، بتمن و یا مرد عنکبوتی نمونه‌های این قهرمان‌ها هستند.

بازیگر فیلم سینمایی آوار تصریح کرد: در آثار غربی منجی شکلی زمینی دارد. این امر در ظاهر با شعار تقدس‌زدایی انجام می‌شود، اما در حقیقت به دنبال دین‌زدایی از اذهان مخاطبان است و آن‌ها را به سمت الگو‌های زمینی سوق می‌دهد، زیرا در چنین شرایطی مخاطبان منجی‌های زمینی را می‌پذیرند.
 

بهترین شیوه برای ترسیم فرهنگ مهدوی


وی با تأکید بر اینکه سینمای ایران نباید برای پرداختن به موضوعات آخرالزمانی آثار هالیوودی را الگو قرار دهد، گفت: الگوپذیری از آثار غربی برای پرداختن به موضوعاتی چون منجی و آخرالزمان اشتباه محض است، زیرا آن‌ها مبنای توحیدی ندارند و برای جوامع مسلمان کاربردی نیستند. در کشور‌های اسلامی به ویژه در ایران توجه به اخلاقیات می‌تواند بهترین شیوه برای ترسیم فرهنگ مهدوی باشد.
 

بیشتر بخوانید: 


این بازیگر متذکر شد: شاخص‌ترین ویژگی انسان منتظر پایبندی به اخلاق است، زیرا در کلام همه به امام موعود معتقدند، اما نمود عملی در رفتار بسیاری مشاهده نمی‌شود، زیرا تمام شئونات فرد منتظر بر مبنای اخلاق است و سودجویی‌های انسانی برای او معنایی ندارد.

الماسی تصریح کرد: از جمله مسیر‌هایی که می‌تواند ما را به سینمای مهدوی نزدیک کند، پرداختن به موضوعات انقلابی است. انقلاب اسلامی حرکتی بی‌بدیل در جهان امروز بود که اگر به درستی در سینما ترسیم شود، مخاطب درمی‌یابد که می‌‌توان زندگی را بر پایه اخلاقیات و دین استوار کرد. ممکن است برخی سؤال کنند که آیا وضعیت امروز کشورمان ثمره انقلاب است؟ پاسخ این پرسش روشن است. انقلاب در آرمان‌هایش بر اصولی تأکید دارد که اگر رعایت شود، جامعه اسلامی شکل می‌گیرد، اما باید بررسی کرد که طی ۴۰ سال گذشته نهادهای گوناگون چقدر بر مبنای اندیشه‌های اولیه و اصول انقلابی رفتار کرده‌اند.
 

ایرانیان منادیان دیرینه منجی در جهان‌اند

 
بازیگر فیلم سینمایی شبح کژدم تأکید کرد: ایرانیان را باید بهترین منادی منجی در دنیا دانست. البته این ویژگی مختص ایران پس از اسلام نیست و ایرانیان در زمان زرتشت نیز به بحث منجی و موعود نگاهی الهی داشتند. این اندیشه را در هیچ سرزمین و تمدن دیگری نمی‌توان مشاهده کرد، اما متأسفانه برخی اظهارنظر‌ها در این باره هیچ پایه و اساس دینی و اسلامی ندارد و فقط بر مبنای موضوعات غیرمستند بیان می‌شوند و این بزرگترین اجحاف و خطایی است که در بحث منجی می‌تواند رخ دهد و سیما و تلویزیون در اولین گام باید با تکیه بر واقعیات به دور از هرگونه اغراق یا تحریف منجی را ترسیم کنند و مراقب باشند تا در دام خرافات و اطلاعات نادرست گرفتار نشوند.

وی یادآور شد: در بسیاری از اظهارنظر‌ها آمده است که در زمان ظهور، شمشیر امام زمان عدالت را در جهان حاکم می‌کند، در صورتی که پیش از شمشیر، این معرفت حضرت ولی‌عصر(عج) است که دنیا را تحت تأثیر قرار خواهد داد. سینما باید به ابعاد معرفتی تفکر مهدوی بپردازد و تکیه بر شمشیر و کشتار در شأن و جایگاه هیچ یک از ائمه اطهار(ع) نیست.

الماسی در پاسخ به پرسش پایانی مبنی بر اینکه آیا کم‌کاری ما در حوزه آثار آخرالزمانی راه را برای تولیدات غربی باز می‌گذارد؟ گفت: در حقیقت ما اصلاً جدای از سینمای غرب نیستیم که بخواهیم از هجمه آن‌ها بهراسیم. این اتفاق در بسیاری از بخش‌های فرهنگی دیگر نیز رخ داده است. در حقیقت اساس و الگوی بسیاری از هنرها مبتنی بر نگرش‌های غربی است. بنابراین وقتی ریشه و اصل یک پدیده یا ابزار فرهنگی غربی است، دیگر بیمی در این باره وجود ندارد. البته باید گفت که غرب‌زدگی در سینما آنقدر شدت گرفته که نگاهی مقدس به آثار آن‌ها داریم.
 
گفت‌و‌گو از داوود کنشلو
انتهای پیام
captcha