جلسات قرآن مرحوم «مهدی شکوهنده»؛ پایگاه مبارزه علیه طاغوت
کد خبر: 3904071
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۰
با خادمان قرآن / 12

جلسات قرآن مرحوم «مهدی شکوهنده»؛ پایگاه مبارزه علیه طاغوت

مرحوم شکوهنده از مفاخر قرآنی اصفهان بود که علاوه بر آموزش تجوید و قرائت و بیان تفسیر ساده از آیات در جلسات مخفی و حتی در کلاس‌های درسی، مبارزات پیگیری را علیه طاغوت انجام می‌داد.

به گزارش ایکنا، تجلیل از مقام شامخ معلمان، اساتید و افرادی که برای ترویج قرآن و عترت زحماتی را متقبل شده‌اند، وظیفه‌ای است که نمی‌توان از آن شانه خالی کرد. بزرگداشت و بیان آثار و رفتار این افراد نه‌ تنها قدردانی کوچکی از زحمات بی‌شائبه آنان است، بلکه برای نسل فعلی و جوانان این مرزوبوم آموزنده و راهگشاست؛ کسانی که عمری را بدون چشم‌داشتی به آموزش و ترویج کلام وحی گذرانده‌اند و به حق نام خادم‌القرآن بر آنان نهاده‌اند. برخی از این بزرگان چهره در خاک کشیده‌اند که نگاه کوتاهی به زندگی آن‌ها خواهیم داشت. مهدی شکوهنده، از استادان‌ پيشكسوت‌ قرائت‌ و تجويد قرآن‌ كريم‌ یکی از این افراد بود.

علاقه به فراگرفتن قرآن در سنین کودکی

مهدی شکوهنده در سال 1304 در شهر اصفهان متولد شد. وی در اثر تعلیمات مذهبی خانواده و قرائت قرآن در منزل، از زمان کودکی علاقه فراوانی به فرا گرفتن قرآن داشت و در مقطع ابتدایی در کلاس‌های روخوانی و روان‌خوانی قرآن کریم شرکت کرد. در سال 1322 پس از پایان تحصیل در دانش‌سرا به استخدام اداره فرهنگ درآمد و در اهواز و سپس رامهرمز در مقطع دبیرستان مشغول تدریس شد.

در آن زمان مرحوم آیت‌الله العظمی بهبهانی، حوزه درس مفصلی در رامهرمز داشت که در نتیجه ارتباط مهدی شکوهنده با ایشان، موجب علاقه مضاعف او به قرآن و مسائل دینی شد. پس از بازگشت به اصفهان در جلسات قرآن شرکت کرد. وی از سال 1341 شخصاً برای جوانان و علاقه‌مندان جلساتی تشکیل داد. این استاد طی آن روزها در هر هفته حدود 9 جلسه را اداره می‌کرد که علاوه بر آموزش تجوید و قرائت و بیان تفسیر ساده از آیات، در جلسات مخفی و حتی در کلاس‌های درسی، مبارزات پیگیری را علیه طاغوت داشت که برای محصلان و اولیای مدرسه اثرات مفیدی دربرداشت و زبان‌زد شد؛ به طوری که سخت مورد حساسیت و تعقیب ساواک قرار گرفت. ایشان در سال 1350 به عنوان یک فرهنگی مبارز به دنبال روحانیت اصیل پیرو امام خمینی(ره) می‌گشت.

تدریس قرآن در جبهه خوزستان و کردستان

جلسات قرائت قرآن و تجوید این مدرس قرآن پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ژاندارمری، شرکت برق، پلی‌اکریل، استانداری اصفهان، زمین شهری، ادارات آموزش و پرورش و در قالب دوره‌های آموزشی ضمن خدمت و همچنین در دارالقرآن اصفهان، سازمان تبلیغات اسلامی، دانشگاه آزاد فلاورجان، تربیت معلم شهید رجایی، تربیت معلم شهید باهنر، تربیت معلم حضرت فاطمه زهرا(س)، تربیت معلم شهید چمران و بسیاری ارگان‌های دیگر  دایر بود و همچنان برخی از شاگردان وی همچنان به برپایی آن جلسات اهتمام دارند.

مرحوم شکوهنده مدتی نیز در جبهه خوزستان و کردستان به تبلیغ مسائل اعتقادی و تدریس قرآن مشغول بود که شهید خرازی یکی از محصلات و تربیت‌شدگان کلاس‌های مدرسه و کلاس‌های قرآن ایشان بود.

دو فرزند استاد به نام شهید محمدسعید شکوهنده و شهید محمدعلی شکوهنده و دامادهای ایشان حجت‌الاسلام شیخ عبدالله میثمی و شیخ مصطفی ردانی‌پور و برادرزاده ایشان شهید علیرضا شکوهنده، همگی جان خود را فدای قرآن و عترت و حفظ اسلام و جمهوری اسلامی کردند.

او جزواتی درباره تجوید و قرائت قرآن و روشی نوین برای تدریس روخوانی قرآن نوشت که مورد استفاده قرار گرفت. بسیاری از قاریان قرآن که از جلسات استاد بهره‌مند می‌شدند، همچون آقایان محمدرضا ستوده‌نیا، حاج اسماعیلی، سیدناصر رضوی، حسین وفایی و غلامرضا شاه‌میوه و... امروزه از استادان جلسات قرآن در اصفهان هستند.

شکوهنده از اوایل انقلاب نیز در گروه داوری مسابقات قرآن شرکت داشت. وی جمله‌ای به یاد ماندنی در خاطر شاگردانش دارد و آن انس روزافزون با قرآن کریم و وارد کردن قرآن در متن زندگی است. «کسی که به قرآن اعتنا نکند و آن را در زندگی به کار نبرد مثل این است که به خالقش و آفریننده‌اش، حضرت رب‌العالمین بی‌اعتنایی کرده است. خداوند نیز او را به حال خود وا می‌گذارد و آن وقت است که او به هلاکت گناه می‌افتد. من از همه به ویژه جوانان می‌خواهم که به قرآن پناه ببرند. این حدیث پیامبر گرامی اسلام(ص) جایگاه این ودیعه الهی را تبیین می‌کند که می‌فرمایند «برتری قرآن نسبت به سایر کلام همچون برتری خداوند نسبت به بندگانش است».

پیام‌ تسلیت مقام معظم رهبری

مهدی شکوهنده، پیشکسوت قرآنی کشورمان، در سال 1381 دار فانی را وداع گفت. در پی‌ درگذشت‌ این استاد قرائت‌ و تجوید قرآن‌ کریم‌، رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ پیام‌ تسلیتی‌ صادر فرمودند. متن پیام به این شرح است:

«بسم‌ اللّه‌ الرحمن‌ الرحیم‌

درگذشت فقید سعید مرحوم آقای حاج آقا مهدی شکوهنده را که از خادمان دیرین کلام‌اللَّه مجید و از استادان پیشکسوت قرائت و تجوید بودند، به همه‌ دوستان و ارادتمندان آن مرحوم و خادمان و معلمان قرآن کریم و بالاخص به خانواده‌ مکرم ایشان تسلیت عرض می‌کنم. آن مرحوم یکی از بندگان صالح و مؤمنان مخلص بودند که در آزمایش‌های گوناگون سربلند گشتند. دو فرزند و دو صِهر نامدار ایشان از شهدای عالی‌مقام انقلاب و دفاع مقدس‌اند و ایشان با صبر و شکر نمونه خود در زمره‌ صابران که خداوند متعال صلوات و رحمت خود را بر آنان نثار کرده است، قرار گرفتند. از خداوند متعال غفران و علو مرتبه آن مرحوم و صبر جمیل و اجر جزیل برای همسر مکرمه و خاندان معزز ایشان مسئلت می‌کنم».

یادآور می‌شود، ایشان در سال 1377 در نمایشگاه بین‌المللی قرآن به دریافت عنوان خادمان قرآن کریم در عرصه آموزش مفتخر شد.

روحش شاد و راهش پررهرو باد.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha