محورهای پنج‌گانه اقدامات امام صادق(ع) برای تداوم مکتب شیعه
کد خبر: 3905380
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۹

محورهای پنج‌گانه اقدامات امام صادق(ع) برای تداوم مکتب شیعه

مدیر گروه تاریخ و سیره پژوهشگاه جامعةالمصطفی قم به تبیین محورهای پنج‌گانه اقدامات و فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی امام صادق(ع) در راستای تثبیت و تداوم حیات مکتب شیعه پرداخت.

حسن احمدیان دلاویز، مدیر گروه تاریخ و سیره پژوهشگاه جامعةالمصطفی قم در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، با اشاره به دوره ۳۴ ساله امامت امام صادق(ع)، اظهار کرد: این دوره به دلیل قرار داشتن در انتهای حکومت بنی‌امیه و ابتدای روی کار آمدن بنی‌عباس، فرصت و بستر اجتماعی مناسبی را در اختیار حضرت قرار می‌دهد تا وظیفه‌ای که در راستای هدایت انسان‌ها بر عهده داشتند، عملی و اجرا کنند.

وی افزود: این شرایط سبب شد که امام صادق(ع) اهداف عالیه خود را در جامعه پیاده کنند و در راستای احیا، تثبیت و تداوم حیات مکتب شیعه که به همین دلیل با عنوان شیعه جعفری می‌شناسیم، به تلاش بپردازند.

احمدیان با تبیین اهم فعالیت‌های امام صادق(ع) در راستای تثبیت مکتب شیعه، گفت: فعالیت‌های آن حضرت در پنج محور قابل بررسی هستند که محور اول، شاگردپروری است.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: بر اساس متون تاریخی، شاگردان و راویان حدیث تربیت یافته امام ششم شیعیان به ۴ هزار نفر می‌رسد، که در علوم مختلفی مانند تفسیر، کلام، فقه، اخلاق، کیمیا و ... به نقش‌آفرینی در برابر انحرافات و بدعت‌های جامعه می‌پرداختند.

احمدیان ابان ابن تغلب را یکی از برجسته‌ترین شاگردان امام صادق(ع) معرفی کرد و افزود: وی ۳۰ هزار حدیث از آن حضرت نقل کرده است، همچنین می‌توان از ابوحمزه ثمالی به عنوان یکی دیگر از شاگردان شاخص امام نام برد.

وی محور دوم فعالیت امام صادق(ع) در راستای تثبیت مکتب شیعه را تربیت مبلغان و مناظره‌کنندگان دانست و تصریح کرد: آن حضرت در کنار شاگردپروری، عنایت ویژه‌ای به شاگردان مستعد داشتند و چند نفر را به صورت ویژه تربیت می‌کردند تا در مقابل افکار باطل و انحرافی بایستند و نقش‌آفرینی کنند.

مدرس گروه شیعه‌شناسی دانشکده هدی قم بیان کرد: هشام ابن حکم یکی از مبلغان برجسته تربیت یافته امام(ع) بود که آن حضرت در موردش فرمود: «هشام ابن حکم مراقب و نگران حق ما و موید راستین ما و نابودکننده نظرهای باطل دشمنان ماست، کسی که از او پیروی کند از ما پیروی کرده و کسی که با او مخالفت کند با ما مخالفت کرده است».

مبارزه با فرقه‌های انحرافی

احمدیان مقابله با فرقه‌های انحرافی را محور سوم فعالیت‌های فرهنگی امام صادق(ع) عنوان کرد و گفت: فرقه‌ها و نحله‌های فراوانی در زمان حیات و امامت آن حضرت در جامعه رواج داشت و ایشان از هیچ تلاشی برای مبارزه با آنان فروگذار نکردند.

وی تصریح کرد: محور چهارم اقدامات امام صادق(ع) در راستای تقویت مکتب شیعه مراقبت از اعتقادات و باورهای دینی شیعیان بود تا پیروان گام‌های درستی بردارند و در مسیر حق حرکت کنند.

این مدرس حوزه و دانشگاه ادامه داد: شیعیان تربیت یافته مکتب اهل‌بیت(ع) همواره باور دینی و اعتقادات مذهبی خود را به امام عرضه می‌کردند تا با معیار و سنجه ایشان ارزیابی شوند و از انحراف یا عدم انحراف آن مطمئن شوند و تایید آن حضرت را دریافت کنند.

مدیر گروه تاریخ و سیره پژوهشگاه جامعةالمصطفی قم در تبیین محور پنجم فعالیت‌های فرهنگی امام صادق(ع)، تاکید کرد: آن حضرت تاکید ویژه‌ای بر اجرای شعائر شیعی داشتند که همین امر مشخص می‌کرد که شیعه آموزه‌های خاصی دارد و یک مکتب ممتاز است.

احمدیان گفت: امام صادق(ع) تاکید داشتند که شعائر خاص شیعی باید به صورت دقیق از سوی شیعیان رعایت شود، از جمله این شعائر می‌توان به مسح روی پا، سجده بر روی خاک یا سنگ و برپایی سوگواری سیدالشهدا(ع) اشاره کرد، ایشان همواره تاکید می‌کردند که سوگواری امام حسین(ع) به‌ویژه در ایام محرم برپا شود تا قیام حسینی به فراموشی سپرده نشود.

انتهای پیام
captcha