مبارزه خستگی‌ناپذیر در مقابل دشمن مهمترین رسالت امام صادق(ع)
کد خبر: 3905394
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۳

مبارزه خستگی‌ناپذیر در مقابل دشمن مهمترین رسالت امام صادق(ع)

یک پژوهشگر علوم دینی استمرار جهاد و مبارزه خستگی‌ناپذیر داشتن در مقابل دشمن را هدف اصلی امام صادق (ع) دانست و افزود: ایشان با ایجاد کادرسازی و شبکه‌سازی زمینه قوی برای تبلیغ مساله امامت که همان حاکمیت خدا و مبارزه با طاغوت است را محور فعالیت خود قرار داد.

استمرار جهاد و مبارزه خستگی‌نا پذیر در مقابل دشمن مهمترین رسالت امام صادق (ع)

وجیهه اشرفی، مدرس حوزه علمیه خواهران شاهرود در گفت و گو با ایکنا از سمنان ضمن عرض تسلیت فرا رسیدن شهادت امام جعفر صادق (ع) با اشاره به اینکه در زمان امام برای نشر علوم وحیانی و حتی علوم طبیعی برآمده از وحی فرصت مناسبی به وجود آمد گفت: زیرا بنی‌امیه و بنی‌عباس، دشمنان دیرینه اهل بیت علیهم السلام، سرگرم جنگ با یک دیگر بودند و چند سال از امام غافل شدند.

وی ادامه داد: امام صادق (ع) نیز این فرصت استثنایی را غنیمت شمرده و با پراکندن علوم اهل بیت (ع) و پرورش شاگردانی در رشته‌های گوناگون، فصلی بسیار درخشان، حیات‌بخش و پایدار هم در تاریخ علوم روزگار اسلامی، هم در تاریخ بشریت رقم زد و برگ‌های زرینی بر صحیفه دانش بشری افزود.

این پژوهشگر علوم دینی رسالت اصلی آن حضرت در مقام آموزگاری بزرگ را پرورش شاگردان و انتشار عطر علم به سرزمین‌های درگیر برشمرد و افزود: اکنون پس از گذشت چند قرن از زندگی بابرکت آن حضرت، بیشترین روایات در زمینه‌های علمی، اخلاقی، کلامی، فقهی و تفسیری به آن حضرت اختصاص دارد که در نتیجه، ایشان تاکنون میلیون‌ها انسان تشنه دانش را سیراب کرده و چهره علمی حضرت در سیمای هزاران شاگرد و هزاران حدیث، بازتاب یافته است.

اشرفی ادامه داد: امام بنیانگذار دانش‏هایی بوده که جامعه بشرى به آن‏ها نیازمند است که بر این اساس دانش پزشکى، کلام، فلسفه، تربیت، اخلاق، عرفان، حدیث، فقه، تفسیر، شیمى، تشریح، روان‏شناسى، حیوان‏‌شناسى، لغت، ادبیات، سیاست و حکومت، ازجمله دانش‏هایى هستند که پیشواى ششم به مشتاقان معارف آموخته است.

این مدرس دانشگاه شاهرود با بیان اینکه بنیانگذار فقه جعفری به تبعیت از علم الهی خود، اجتهادی کارآمد را بنیان نهاد که اصول و قواعد آن به مثابه قواعد منطقی از اسلوب علمی و یقینی برخوردار بود متذکر شد: این اصول مواد اولیه‌اش از کتاب و سنت تدارک می‌شد و حاصل آن گره‌گشایی، پویایی، تحرک و نشاط‌آفرینی بود که در نتیجه شکل‌گیری اجتهاد واقعی و صحیح مکتب تشیع از بسیاری از آسیب‌های بدعت‌گذاران و بدخواهان اسلام در امان ماند.

رییس جمعیت فرهیخته بانوان استان یادآور شد: لذا امروز نیز روش اجتهادی امام صادق که استفاده از عقل را در محوریت قرار می‌دهد، می‌تواند از گسترش تفکرات تکفیری و ظاهرگرایی جلوگیری کند و عقلانیت اسلامی در تدارک زندگی سیاسی- اجتماعی مسلمین را نشان دهد که در این راستا امام (ع) علاوه بر آموزش معارف کلی به ریزترین مطالب اخلاقی درزندگی سفارش می‌کند مثلا می‌فرماید عیادت بیمار موجب غوطه‌ور شدن در رحمت الهی است یعنی اثر این عیادت در حیات‌بخشی بیمار است که زندگی بر پایه اخلاق اسلامی را امام توجه می‌دهد چون حیات بخشی و امید به بیمار اثرش بهره‌مندی از رحمت خداست چنان که در دعای کمیل می‌خوانیم (اللهم انی اسالک موجبات رحمتک ).

وی استمرار جهاد و مبارزه خستگی‌ناپذیر داشتن در مقابل دشمن را هدف اصلی امام دانست و افزود: ایشان با ایجاد کادرسازی و شبکه‌سازی زمینه قوی برای تبلیغ مساله امامت که همان حاکمیت خدا و مبارزه با طاغوت است را محور فعالیت خود قرار داده و در کنار تبیین و تعلیم آموزه‌های دین به ضرورت حاکمیت الهی توجه می‌دادند و این تشکیلات را پنهانی مدیریت می‌کردند.

اشرفی گفت: به برکت رهنمودهای امامان ما، به ویژه امام صادق علیه السلام، فقیهان برجسته‌ای در شیعه پرورش یافتند که تفکر دینی و مرام اهل بیت علیهم السلام را به صورتی دقیق، عمیق، گسترده و متقن، نشر دادند و در تألیفاتشان، آبروبخش مکتب جعفری شدند که بر این اساس امام در عصر خود بزرگ‏ترین دانشگاه اسلامى را در مدینه گشود و مسجد پیامبر(ص) را محل تدریس خویش قرار داد، به‏‌گونه‌‏ای که همه فنون در آن تدریس مى‏‌شد و در مجموع شاگردان امام صادق(ع) در این زمان بالغ بر چهار هزار تن بوده است.

این مدرس حوزه علمیه خواهران شاهرود با تاکید بر اینکه ایشان باب علم را در کلام، ریاضیات، شیمى و... گشود اظهار کرد: مفضل بن عمرو، مؤمن‏‌الطاق، هشام ابن‌حکم و هشام ابن‌سالم را در علم کلام تربیت نمود و زراره، محمد ابن‌مسلم، جمیل ابن دراج، حمران بن اعین، ابوبصیر و عبدالله بن سنان و... را در فقه و اصول و تفسیر و جابر ابن حیان را در ریاضیات و شیمى پرورش داد.

انتهای پیام
captcha