جامعه نیازمند گسترش مناظرات حوزه و دانشگاه است
کد خبر: 3908897
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۷

جامعه نیازمند گسترش مناظرات حوزه و دانشگاه است

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خراسان شمالی گفت: اگر می‌خواهیم در جامعه رشده همه جانبه داشته باشیم، باید مناظرات و کرسی‌های علمی در دانشگاه‌ها و حوزه‌ها پر رنگ‌تر شود و جوانان درک علمی خوبی را به دست آورند.

جامعه کنونی نیازمند گسترش مناظرات در حوزه و دانشگاه استحجت‌الاسلام محمدعلی سالاری، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خراسان شمالی، در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به اینکه در زمان تبعید امام رضا(ع) به مرو  دشمنان به دنبال ایجاد مناظرات و کرسی‌های علمی، برای دورکردن امام رضا(ع) از چشم عالمان زمان و مردم بودند، گفت: امام رضا(ع) در این مناظرات با آگاهی دقیق و کامل حضور پیدا کردند و از همین جهت دشمنان ایشان به اهداف خود نرسیدند.

وی با بیان اینکه مناظرات امام رضا(ع) فقط به قرآن محدود نبود، تصریح کرد: مناظره‌کننده‌ها از ادیان مختلف بودند و امام هشتم شیعیان با تسلط کامل بر علوم، پاسخ مسیحیان را با انجیل و ادیان دیگر را با کتب مربوط به خود می‌دادند. افزایش آگاهی در برگزاری همین مناظرات و کرسی‌ها اتفاق می‌افتد و از همین جهت در جامعه کنونی نیز مقام معظم رهبری تأکید بسیاری به برگزاری این کرسی‌ها و مناظرات دانشجویی دارند که متأسفانه در جامعه کنونی این مباحث بسیار کم‌رنگ شده است.

سالاری بیان کرد: دانشجویان و طلاب در کرسی‌ها و مناظرات با مطالعه کامل حضور داشته باشند و در حوزه‌های مختلف با سند و مدرک به مناظره بپردازند که این موضوع باید مورد توجه مسئولان دانشگاه و حوزه قرار گیرد.

وی با تأکید براینکه در حال حاضر گستره علمی زیاد است، افزود: گستره‌های علمی عمق مناسبی ندارند و تنها به نمره گرفتن و امتحان خلاصه می‌شوند که اینگونه پیشرفت علمی عمق قابل توجهی ندارد و نمی‌توان از آن بهره مناسبی گرفت. شبیخون‌های فرهنگی که جامعه کنونی با آن مواجه است، به عمقی نبودن علوم حوزه و دانشگاه ما برمی‌گردد و این مسئله کم‌توجهی مسئولان مربوطه را نشان می‌دهد.

سالاری با بیان اینکه در حال حاضر به هزاران نفر مانند شهید مطهری نیازمند هستیم، ادامه داد: در جامعه کنونی صاحبان کرسی‌های علمی که ردای عالم بودن را برتن کرده‌اند، نتوانستند مطالب علمی را استخراج و به خوبی و با زبان مردم منتقل کنند. در جامعه اسلامی هستیم اما خبری از اقتصاد اسلامی نیست و اگر با نام آن نیز آشنایی داریم تنها به جزوه‌ها و کتاب‌ها محدود شده است و در عمل استفاده درستی نمی‌شود. یکی از پر بحث‌ترین مسائل در حوزه، فقه اقتصادی و فقه بازار است که اگر در جامعه کنونی تضییع حق مردم، تضییع حق مشتری و... را مشاهده می‌کنیم به علت عدم توجه به همین مبانی فقهی است.

وی اظهار کرد: مردم و جوانان ما دین گریز نیستند، اما با دین ناآشنا هستند و این مسئله به نوع انتقال مطالب علما باز می‌گردد که با مشکلات موجود ثابت شده که در این زمینه کم‌کاری‌های بسیاری شده است. مردم پس از انقلاب در مباحث سیاسی رشد و درک بسیاری داشته‌اند، اما در درک علمی و عمق بخشی به این مباحث، ضعف بسیاری وجود دارد.

سالاری در پایان تصریح کرد: اگر می‌خواهیم رشده همه جانبه داشته باشیم، باید مناظرات و کرسی‌های علمی در دانشگاه‌ها و حوزه‌های ما پر رنگ شود و جوانان ما درک علمی خوبی را به دست آورند.

انتهای پیام
captcha