زیباترین مساجد دنیا در استانبول
کد خبر: 3931290
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۲

زیباترین مساجد دنیا در استانبول

مساجد در زمره زیباترین معماری‌ها و سازه‌های دست بشر قرار دارند. انسان‌ها همواره سعی کرده‌اند عبادتگاه‌های خود را به بهترین شیوه ممکن ساخته و زیباترین نقش و نگارها را در آن اجرا کنند، اما در این میان، مساجد جایگاه ویژه‌ای داشته و در مقایسه با عبادتگاه‌های مربوط به ادیان دیگر، جلوه زیباتر و دل نشین‌تری دارند.

به گزارش ایکنا؛ امروزه از مساجد اسلامی به عنوان یکی از مهم‌ترین ارکان گردشگری در کشورهای مسلمان یاد می‌شود. بسیاری از این مساجد در کشورهایی همچون ایران، ترکیه و عربستان قرار دارند. دیگر کشورهای اسلامی نیز سعی کرده‌اند مساجد زیبایی را خلق کرده و از این طریق اهمیت عبادت در کشور خود را بیان کنند، با این حال کشورهای نام برده موفقیت بیشتری کسب کرده و زیباترین مساجد جهان را بنا کرده‌اند. به‌عنوان یک فرد مسلمان قطعاً بازدید از مساجد در مسافرت به کشور ترکیه، می‌تواند یک تجربه بیادماندنی باشد. برترین مساجد این کشور که در صنعت گردشگری ترکیه به عنوان زیباترین بناهای اسلامی انتخاب شده‌اند، مسجد ایاصوفیه، آبی و سلیمانیه نام دارند.

مسجد ایاصوفیه، زیباترین مسجد استانبول

زیباترین مساجد دنیا در استانبول/ ادیت نشده

مسجد ایاصوفیه، در بخش اروپایی استانبول و در همسایگی هتل‌ها، مراکز خرید و دیدنی‌های این شهر واقع شده است. مسجد آبی یکی از معروف‌ترین همسایه‌های مسجد ایاصوفیه است که در مبحث بعد معرفی می‌شود. کاخ توپکاپی به عنوان نخستین کاخ پادشاهان عثمانی در ترکیه، فاصله اندکی با مسجد ایاصوفیه دارد. ایاصوفیه به عنوان یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های شهر استانبول در میدانی به همین نام (میدان ایاصوفیه) و در محله سلطان احمد قرار دارد.

برای رفتن به موزه مسجد ایاصوفیه وسایل نقلیه بسیار زیادی در دسترس است. اتوبوس، مترو و تراموای استانبول با ایجاد ایستگاه‌های متعدد در منطقه سلطان احمد، رفت و آمد گردشگران تور استانبول به مسجد ایاصوفیه، مسجد آبی و کاخ توپکاپی را ساده‌تر کرده‌اند. شما می‌توانید در فصل پاییز و زمستان از ساعت 9 صبح تا 17 عصر و در فصل بهار و تابستان از ساعت 9 صبح تا 19 عصر به بازدید از این مسجد تاریخی بپردازند.

معماری مسجد ایاصوفیه‌‌ شامل طاق‌ها و ستون ‌هایی است که با هم هماهنگ هستند. 4 ستون بزرگ و با شکوه که به پای فیل شباهت دارند، 4 طاق مسجد ایاصوفیه را‌ بالا نگاه داشته‌اند‌. گنبد بزرگ مسجد ایاصوفیه نیز بر روی‌ این ستون‌ها قرار گرفته‌اند. 40 پنجره کنار هم در ساقه گنبد ایاصوفیه قرار دارند‌ که‌ نور خورشید را به داخل مسجد منعکس می‌کنند. عمق‌ این گنبد 18 متر، ارتفاع آن 56 متر و قطر آن‌ 33 متر‌ است.

آدرس مسجد ایاصوفیه استانبول: Sultan Ahmet, Ayasofya Meydanı No:1, 34122 Fatih/İstanbul

مسجد آبی مسجدی زیبا در شهر استانبول

مسجد آبی استانبول که با نام‌های دیگری همچون مسجد سلطان احمد و مسجد کبود نیز شناخته می‌‌شود، یکی از زیباترین معماری‌های اسلامی در شهر استانبول است. این مسجد فاصله اندکی با مسجد ایاصوفیه داشته و از لحاظ ظاهری و معماری شباهت‌‌های بسیاری به این مسجد دارد. قدمت این مسجد به قرن 17 میلادی باز می‌گردد و وجود شش مناره در آن بارزترین جلوه ممکن را خلق کرده است. این مسجد دارای 260 پنجره رنگی است و به  همراه لوسترهای بسیار بزرگ روشنایی خیره کننده‌ای را در فضای داخل ایجاد کرده‌اند.

همچنین می‌توان به 20 هزار کاشی آبی رنگ که با آیات قرانی مزین شده‌اند به عنوان یکی از شگفتی‌های این مسجد عظیم اشاره کرد. این مسجد در زمان برگزاری نمازهای یومیه به صورت رسمی فعال است و در دیگر ایام روز جهت گردشگری و راز و نیاز مسلمانان فعالیت می‌کند.

آدرس مسجد آبی استانبول: Sultan Ahmet, Atmeydanı Cd. No:7, 34122 Fatih/İstanbul

مسجد سلیمانیه، جاذبه‌ای زیبا در شهر استانبول

زیباترین مساجد دنیا در استانبول/ ادیت نشده

مسجد سلیمانیه در قرن پانزدهم و در شهر استانبول به دستور سلطان سلیمان یکم ساخته شد. معماری این مسجد در واقع با پیروی از سبک معماری بیزانسی و معماری اسلامی بوده است. این مسجد بر روی یکی از تپه‌های استانبول قرار گرفته است و یک چشم انداز بسیار زیبا به سمت خلیج شاخ طلایی دارد. ارتفاع گنبد این مسجد 53 متر بوده و قطر آن 5.27 متر است. این مسجد دارای چهار گل دسته زیبا است. گل دسته‌ها همواره به معنای ساخت یک مسجد به دستور پادشاه بوده‌اند.

بهترین راه برای رسیدن به مسجد سلیمانیه از طریق خیابان پروفسور صدیق سامی اونار در حومه بازار است. البته بهتر است بدانید که این خیابان به اسم کوچه معتادها نیز معروف است. بعد از این خیابان، وارد یک ورودی می شوید. پس از عبور از وضوخانه می توانید وارد حیاط مسجد شوید. در حیاط این مسجد یک حوض زیبا با آبنما وجود دارد که از سبک کلی مسجد برای طراحی آن استفاده شده است.

در صورتی که با مطالعه این مقاله علاقه‌مند شدید تا اطلاعات بیشتری در خصوص زیباترین مساجد دنیا که در استانبول ترکیه بنا شده اند به دست آورید می توانید همینک به وب سایت lahzeakhar مراجعه کنید. در این وب سایت به طور جامع و کامل در خصوص تمامی جاذبه‌های گردشگری، طبیعی و مذهبی شهر استانبول اطلاعات لازم در اختیار شما عزیزان قرار داده شده است که می توانید با استفاده از آن‌ها شناخت بیشتری از شهر استانبول پیش از سفر به آن به دست آورید.

آدرس مسجد سلیمانیه: Sinan Aga Mah. Zeyrek Cad. No:4 | Zeyrek, Fatih, Istanbul

انتهای پیام
captcha