تفاوت جریان‌سازی فكری و فرهنگ‌سازی قرآنی / فاصله بسیار تا اقامه قرآن در جامعه
کد خبر: 3933160
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۲

تفاوت جریان‌سازی فكری و فرهنگ‌سازی قرآنی / فاصله بسیار تا اقامه قرآن در جامعه

مدیر قرآن و عترت بسیج دانشجویی فارس با تأكید بر اینكه جریان‌سازی فکری قرآنی از سوی مدیران قرآنی ایجاد می‌شود، اما فرهنگ‌سازی قرآنی از سوی الگوهای شاخص قرآنی ایجاد می‌شود،‌ تأکید کرد: با ایجاد تعامل، هم‌افزایی، ارتباطات گسترده چهره به چهره و روابط دوستانه با دانشجویان در جهت رفتارسازی حرکت کرده‌ایم،‌ اما تا اقامه قرآن در جامعه فاصله بسیار داریم.

سیدمصطفی موسوی، مدیر قرآن و عترت بسیج دانشجویی فارس، در گفت‌وگو با ایكنا از فارس، با اشاره به اهمیت توجه به قرآن كریم،‌ اظهار کرد: قرآن،‌ بزرگ‌ترین هدیه الهی برای انسان‌ها و گرانبهاترین میراث پیامبر(ص) در میان مسلمین است،‌ اما امت اسلامی آن‌گونه که شایسته است برای استفاده از این میراث عظیم از خود همت نشان نداده و نمی‌دهد.

وی ادامه داد: بعد از گذشت 4 دهه از انقلاب اسلامی و تربیت حافظان، قاریان و مفسران قرآن، گسترش مسابقات قرآنی، برگزاری کرسی‌های تلاوت قرآن، پژوهش‌های قرآنی و دیگر فعالیت‌ها، همچنان شاهد مهجوریت قرآن در جامعه و دانشگاه هستیم و متأسفانه از تمسک به این حبل متین الهی محروم مانده‌ایم و در نتیجه جامعه اسلامی از جایگاه اصلی خویش که قرآن بدان مژده داده و می‌فرماید: «... أَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ؛ ... غمگین مشوید كه شما برترید» (آیه 139 سوره آل عمران) بازمانده است. جامعه اسلامی به دلیل فاصله گرفتن از قرآن کریم این گوهر آسمانی و عطیه الهی متحمل خسارت‌های جبران‌ناپذیری شده است.

موسوی بیان كرد: اهمیت قرآن در نگاه امامین انقلاب اسلامی کاملاً مشهود است، همان‌طور که امام خمینی(ره) فرمودند: «اگر قرآن نبود باب معرفت‌الله بسته بود الی الابد»، زیرا که قرآن کتاب انسان‌سازی است و رهبر معظم انقلاب نیز فرمودند باید دستورات قرآن در زندگی کاربردی شود، چون قرآن تحول‌ساز است و جامعه متصل به قرآن و روایات همواره موفق خواهد بود.

وی ادامه داد: همچنین در قرآن از زبان پیغمبر(ص) آمده است: «وَ قالَ الرَّسُولُ يا رَبِّ إِنَّ قَوْمِي اتَّخَذُوا هذَا الْقُرْآنَ مَهْجُوراً؛ پيامبر (در روز قيامت از روى شكايت) مى‌گويد: پروردگارا! قوم من اين قرآن را رها كردند» که در تفسیر آمده است این آیه نه فقط به معنای مهجور و بی‌اعتنا بودن به قرآن بلکه به معنای متروک یعنی پرت کردن قرآن آمده است و این مسئله برای کشور اسلامی ما مایه تأسف است که هنوز تا اقامه قرآن در جامعه فاصله بسیار داریم.

مدیر فرهگ‌سازی بسیج دانشجویی فارس تأكید كرد: برای ساختن جامعه قرآنی و دانشگاه اسلامی نیاز به همت نخبگان، مدیران قرآنی پرتلاش و افراد تحول‌ساز در جامعه داریم تا بتوانیم با ترسیم نقشه قرآنی دانشگاهیان و افزایش سرعت در مسیر فرهنگ‌سازی و نظام‌سازی قرآنی در گام دوم انقلاب با مرجعیت سندهای راهبردی قرآنی کشور و مطالبه‌گری از مسئولان به اهداف عالیه نظام مقدس اسلامی برسیم.

وی در ادامه از اجرای طرح جامع «تبلیغ، ترویج، فرهنگ‌سازی و آموزش قرآن کریم در بین دانشجویان» استان فارس خبر داد و اظهار کرد: در این طرح با یک نگاه علمی، آموزشی و در راستای فرهنگ‌سازی مباحث قرآنی در دانشگاه‌ها و ضرورت یک‌دست شدن سیاست‌های قرآنی ناحیه بسیج دانشجویی استان فارس به رشته تحریر در آمده است و تمام مراحل تولید، تبلیغ، تبیین، ترویج و فرهنگ‌سازی مباحث قرآنی به عهده مدیریت فرهنگ‌سازی و فقط مرحله آموزش و توانمندسازی به عهده مدیریت رشد و کادرسازی ناحیه بسیج دانشجویی فارس است که در راستای احیای قرآن در دانشگاه‌ها مراحل پیوسته‌ا‌ی شامل انس، تدبر، تربیت قرآنی و نهایتاً گفتمان‌سازی قرآنی بین دانشجویان را به مرحله اجرا در می‌آورد.

انس و تدبر در قرآن

موسوی به مراحل انس و تدبر در قرآن کریم اشاره كرد و افزود: گام نخست انس عمومی با قرآن کریم است و برای آن چند مرحله متصور شده است. اول بیان اهمیت و جایگاه قرآن کریم است، مسئولان و فعالان قرآنی در راستای انس عمومی دانشجویان با قرآن در ابتدا باید اهمیت و جایگاه قرآن در دانشگاه و جامعه را برای دانشجویان بیان کنند و با انگیزه‌های معنوی و با نگاه روانشناسانه مثبت و با دغدغه‌مند کردن افراد آن‌ها را به سمت قرآن کریم سوق دهند. همچنین نگاه مسئولان صرفاً اداری و در حد رفع تکلیف و گزارش کاری نباشد و اعتقاد داشته باشیم که قرآن معجزه پیغمبر(ص) و موجود زنده‌ای است که نیات و اعمال ما را نظاره می‌کند. دوم تبلیغ و ترویج قرآن است، در این مرحله با شیوه‌های مختلف و به کمک ابزارهای هنری، رسانه‌ای و فضای مجازی به تبلیغ و ترویج مناسب مضامین، مفاهیم و مقولات قرآنی در دانشگاه و جامعه بپردازیم و سوم آموزش‌های عمومی قرآن است. نهایتاً با گسترش آموزش‌های عمومی بین دانشجویان زمینه انس عمومی با قرآن کریم را فراهم کنند.

وی همچنین به مراحل تدبر و تربیت قرآنی اشاره كرد و افزود: طبق آیات قرآن جهت تدبر در قرآن کریم در ابتدا باید مقدمه آن فراهم شود. با طرح سؤال در ذهن مخاطب و سپس با تلاش برای رهایی ذهن مخاطب از تعلقات مادی و دنیوی نهایتاً زمینه تدبر در قرآن کریم فراهم می‌شود و معنای تدبر نیز در واقع تمرکز و دقت بر آیات قرآن و مطالعه عمقی آن‌ها به‌طوری که در ذهن باقی بمانند است، همچنین (تفسیرخوانی) آیات قرآن به‌عنوان مکمل تدبر در این مرحله انجام می‌گیرد.

موسوی بر اهمیت مرحله تفکر، تعلم و تعقل تأكید و اظهار کرد : در این مرحله بر روی آیاتی که مطالعه عمقی و تدبر شده است، تفکر می‌شود و سپس به مرحله تعلم، شناخت و آگاهی و نهایتاً به مرحله تعقل می‌رسد که در این مرحله کار عقل سنجش است و عقل با انتخاب بهترین موضوع و راهی که علم پیدا کرده می‌پردازد.

مدیر كادرسازی بسیج دانشجویی فارس، مرحله بعد را احساس و عقیده توصیف كرد و افزود: در این مرحله قلب که مرکز احساسات است، مطیع می‌شود، البته قلب سلیم (قلب انسانی که به واسطه گناه سیاه نشده است) و نهایتاً عقیده انسان و باورهای قرآنی او شکل می‌گیرد. مرحله بعد هم مدیریت قلوب و تربیت قرآنی است، در این مرحله دانشجویان قرآنی با قرار گرفتن در مسیر تربیت صحیح قرآنی دگرگون و متحول شده و همچنین باعث ایجاد انقلاب، دگرگونی و تحول در انسان‌های دیگر می‌شوند. مرحله آخر گفتمان‌سازی قرآن است، نهایتاً با فرهنگ‌سازی و گفتمان‌سازی قرآن در دانشگاه‌ها به کمک ابزار هنر و رسانه و سایر مراحلی که اشاره خواهد شد به سمت ساخت دانشگاه قرآنی حرکت می‌کنیم.

مراحل فرهنگ‌سازی قرآن در دانشگاه‌ها

وی به تشریح مراحل فرهنگ‌سازی قرآنی در دانشگاه‌ها پرداخت و افزود: مرحله اول تولید ادبیات است؛ تولید ادبیات جدید و انتخاب یک یا چند موضوع قرآنی و اولویت‌بندی آن‌ها متناسب با شرایط روز جامعه و ایجاد عطش و انگیزه نسبت به آن موضوع برای دانشجویان و مسئولان و عجین کردن مباحث علمی نو قرآنی با مباحث معنوی مقدمه جریان‌سازی قرآنی است؛ مانند انتخاب موضوعات انفاق، کمک و همدلی، امید آفرینی، خوف و رجاء و خشیت، کاربرد آیات قرآن در زندگی و غیره.

موسوی گام دوم را تبلیغ برشمرد و تصریح کرد: در راستای موضوع احصاء‌شده و ادبیات تولیدی مورد نظر شروع به تبلیغ با ابزارهای مختلف هنری و رسانه‌ای مانند تولید عکس‌نوشته، کلیپ، موشن‌گرافیک، تئاتر، فیلم کوتاه، نمایشنامه، داستان، شعر، ارسال پیامک قرآنی، فضاسازی محیطی قرآنی در دانشگاه و خوابگاه و.... با موضوعات قرآنی می‌پردازیم.

مدیر قرآن و عترت بسیج دانشجویی فارس گام سوم را تبیین بیان كرد و افزود: با توجه به اولویت‌دار بودن مباحث فکری، اعتقادی و مبانی قرآنی در فرهنگ‌سازی و تبیین موضوعات خاص و نه فقط موضوعات کلی، اقدام به برگزاری برنامه‌هایی مانند تشکیل تیم تبیین قرآنی جهت پرسش و پاسخ و ارتباط چهره به چهره در گعده‌های دانشجویی، برگزاری نشست‌های قرآنی در فضای مجازی و حضوری، پاسخ به شبهات قرآنی، کرسی‌های آزاداندیشی با موضوع قرآنی، تولید نشریه قرآنی و....می‌پردازیم. گام چهارم ترویج است، در این بخش اقدام به برگزاری جشنواره‌ها و مسابقات مختلف قرآنی (با نگاه ویژه‌تر به مسابقات هنری و رسانه‌ای در حوزه قرآنی)، برگزاری محافل انس با قرآن در فضای مجازی و حضوری، نمایشگاه قرآن، اجرای طرح‌های خلاقانه، جذاب و مهم قرآنی و....می‌كنیم.

وی با بیان اینكه گام پنجم آموزش است، اظهار کرد:‌ در این مرحله سه مرحله آموزش‌های عمومی، تخصصی و آموزش کادر قرآنی را داریم که با توجه به شیوع کرونا آموزش‌های مجازی قرآن باید جدی پیگیری شود. آموزش‌های عمومی شامل روخوانی و روانخوانی، مفاهیم مقدماتی، تجوید مقدماتی و غیره است و آموزش‌های تخصصی هم شامل تجوید تخصصی، تدبر و تفسیر، حفظ پیوسته قرآن، حفظ موضوعی و مفهومی قرآن، صوت و لحن، تربیت مربی قرآن، تربیت پژوهشگر قرآنی، تربیت مبلغ قرآن و غیره است و آموزش‌های ویژه کادر و مسئولان قرآنی که در راستای افزایش تخصص و دانش کافی آن‌هاست شامل مباحث تربیت تشکیلاتی، مباحث انگیزشی و روان‌شناسی، مباحث جذب و مخاطب‌شناسی، شیوه ارتباط با دیگران، سواد رسانه‌ای و غیره است.

موسوی با یادآوری اینكه بخش آموزش و توانمندسازی برعهده مدیریت رشد و کادرسازی ناحیه بسیج دانشجویی فارس است، بیان کرد: گام ششم جریان‌سازی است؛ جریان‌سازی قرآنی فرآیند همراه‌سازی جامعه مخاطبان دانشگاهی، نهادینه کردن تفکر قرآنی و نهایتاً احیای سبک زندگی قرآنی در دانشگاه است. در این مرحله تغییر یا تثبیت نگرش افکار عمومی دانشجویان نسبت به مباحث قرآنی به وجود می‌آید.

مدیر قرآن و عترت بسیج دانشجویی فارس با بیان اینكه اعتمادسازی، اقناع و ترغیب مخاطبین به مقولات، مفاهیم و فعالیت‌های قرآنی جزئی از این مرحله است، افزود: تولید ادبیات جدید شاخه مهمی از جریان‌سازی است، بنابراین باید با رصد کردن موضوعات جریان‌ساز جهت الگوبرداری به سمت جریان‌سازی حرکت کنیم. این مرحله بیشتر رفتارها، آدم‌ها و زمان‌ها را در بر می‌گیرد و بین رفتارهای مختلف، بین آدم‌های مختف و سطوح مختلف جامعه، بین زمان‌ها و ایام‌الله مختلف پیوند برقرار می‌کند. اینكه بتوانیم بین برنامه‌های مختلف یک انسجام، توالی، ترتیب و استمراری قرار دهیم به طوری که این حرکت قرآنی تبدیل به حرکت فراگیر و موج عظیم اجتماعی شود جریان‌سازی کرده‌ایم. اگر بتوانیم هر کسی را در سطح خود درگیر با آن هدف یا مفهوم کرده جریان‌سازی مناسبی انجام داده‌ایم که این جریان‌سازی مقدمه فرهنگ‌سازی است.

اهمیت شخصیت‌سازی قرآنی

موسوی با بیان اینكه در فرآیند جریان‌سازی تهدیدها و نقاط ضعف از بین می‌رود و فرصت‌ها و نقاط قوت جدید ایجاد می‌شود، افزود: یک شاخصه مهم در جریان‌سازی، الگوسازی و شخصیت‌سازی قرآنی و الگوسازی برنامه‌های شاخص قرآنی است که اگر انجام نشود فرآیند ابتر خواهد ماند. در این مرحله قسمت کوچکی از جامعه مخاطبان ادبیات تولیدی قرآنی شما را می‌پذیرند و به آن اعتقاد پیدا می‌کنند هر چند از عمق وجود به آن ادبیات تولیدی عمل نکنند،‌ اما بخش کوچکی از جامعه مخاطب علاقه‌مند به مباحث و فعالیت‌های قرآنی شده مگر اینکه همزمان بتوانید چندین جریان جهت چندین طیف مختلف ایجاد کنید و نهایتاً قسمت مهمی از فرآیند تربیت قرآنی در این بخش شکل می‌گیرد.

وی به تبیین راهبرد اصلی، شناخت عناصر جریان‌ساز و اقدامات جریان‌ساز قرآنی پرداخت و افزود: راهبرد اصلی جریان‌سازی قرآنی در دانشگاه ایجاد وفاق اجتماعی حداکثری، ایجاد تیم‌ها و مجامع مختلف قرآنی مانند مجمع حافظان و قاریان، مجامع هنری و رسانه‌ای، تشکیل حلقه‌ها و گعده‌های قرآنی، تشکیل گروه‌های جهادی قرآنی و... و نهایتاً هم‌افزایی، تعامل و هم‌سویی فعالان قرآنی، مسئولان قرآنی دانشگاه و مسئولان قرآنی استانی با اقدامات آفندی، ایجابی و فعال در حوزه قرآنی همراه است. در این بخش با شبکه‌سازی و استفاده مناسب از ظرفیت دو گروه مهم یکی فعالان رسانه‌ای و هنری دانشجو و دوم ظرفیت متخصصین و فعالان قرآنی دانشجو در مسیر جریان‌سازی قرآنی در دانشگاه حرکت می‌کنیم.

به گفته موسوی، استفاده از برنامه‌ها و عناصر جریان‌ساز دانشگاه به‌عنوان فرصت‌های عالی پیش روی توسعه فعالیت‌های قرآنی باید مغتنم شمرده شود و نقش قرآن در آن‌ها پر رنگ و مشخص باشد؛ مانند محافل و یادواره‌های شهدا، هیئت‌های عزاداری، راهیان نور، حلقه‌های صالحین، دوره‌های آموزشی و توانمندسازی مختلف تشکل‌های دانشجویی، برنامه‌های مختلف کانون‌های فرهنگی، ظرفیت ایام‌الله، همراه‌سازی رؤسا و معاونین فرهنگی دانشگاه‌ها و دانشکده‌ها و نهاد رهبری و غیره.

مدیر كادرسازی بسیج دانشجویی فارس به مرحله گفتمان‌سازی اشاره كرد و افزود: گفتمان‌سازی چارچوب اندیشیدن ساختارمند است. وقتی بخواهیم بین شبکه مفاهیم یک محور را به‌عنوان مفهوم محوری قرار دهیم و دائماً به آن اشاره کنیم، سایر مفاهیم در حول آن مفهوم به‌کارگیری می‌شوند یعنی در واقع از هر فرصتی برای جا انداختن مفهوم اصلی قرآنی خود استفاده می‌کنیم و در واقع این مفهوم محور یک گفتمان می‌شود.

وی با بیان اینكه تولید گفتمان و ادبیات نو شاخه مهمی از جریان‌سازی و گفتمان‌سازی است، اظهار کرد: در این بخش قسمت بزرگی از جامعه مخاطبان ادبیات تولیدی قرآنی شما را می‌پذیرند و به آن اعتقاد پیدا می‌کنند، هر چند از عمق وجود به آن عمل نکنند، اما بخش بسیاری از جامعه مخاطب شما علاقه‌مند به فعالیت‌های قرآنی می‌شود و قسمت بزرگی از تربیت قرآنی در این بخش با جریان‌سازی مناسب و ایجاد فضای قرآنی مناسب در دانشگاه شکل می‌گیرد، مثلاً در چشم‌انداز قرآنی خود سعی می‌کنید انفاق، کمک و همدلی را بین دانشجویان در قالب‌های مختلف هنری، رسانه‌ای و شیوه‌های مختلف تبلیغی و ترویجی به یک گفتمان حاکم در دانشگاه تبدیل کنید بنابراین باید تمام برنامه‌های شما در حول این محور برنامه‌ریزی می‌شود.

رفتارسازی و تربیت قرآنی

موسوی به بخش رفتارسازی و تربیت قرآنی (غایت فرهنگ‌سازی) اشاره كرد و افزود: در این بخش قسمت بیشتری از جامعه مخاطبتان ادبیات تولیدی قرآنی شما را می‌پذیرند و به آن عمل می‌کنند، اما عملاً بخش زیادی از جامعه مخاطب شما علاقه‌مند فعالیت‌های قرآنی می‌شود و با طی مراحل فوق به سمت رفتارسازی، تربیت قرآنی به معنای واقعی کلمه و ساختن دانشگاه قرآنی که اوج کار قرآنی و فرهنگی است، پیش می‌رویم. در این بخش با چند گام مهم تربیتی در ابتدای امر به واسطه عمل، رفتار و اخلاق مسئولان مجری طرح‌های قرآنی که در معرض دید عموم دانشجویان هستند این رفتارسازی قرآنی انجام می‌گیرد. توجه به این نکته که کسانی می‌توانند رفتارسازی و فرهنگ‌سازی کنند که در ابتدا متحول شده و نهایتاً دغدغه اثرگذاری قرآنی در دیگران داشته باشند و بنابراین این افراد را مورد توجه ویژه قرار دهیم.

وی با تأكید بر اینكه جریان‌سازی فکری قرآنی از سوی مدیران قرآنی و فرهنگ‌سازی قرآنی از سوی الگوهای شاخص قرآنی ایجاد می‌شود، تصریح کرد: با ایجاد تعامل، هم‌افزایی، ارتباطات گسترده چهره به چهره و روابط دوستانه با دانشجویان در جهت رفتارسازی حرکت کرده‌ایم. معرفی الگوهای قرآنی(دانشجویان و اساتید) در قالب‌های مختلف در جهت رفتارسازی بسیار مؤثر است.

موسوی با بیان اینكه مسئولیت مهم فرهنگ‌سازی قرآنی را باید از جایی شروع کرد و منتظر نماند (معمولاً نمی‌دانیم چگونه شروع کنیم یا می‌دانیم ولی ابزارش را نداریم)، افزود: در این راستا باید اقداماتی نظیر اجرای برنامه‌های مهم قرآنی در فضای مجازی و حضوری و ارتباط با مسئولان دانشگاه و خارج از دانشگاه و دعوت آن‌ها به حضور در برنامه‌های قرآنی دانشگاه، شناسایی کامل استعدادهای قرآنی دانشگاه و به‌کارگیری و هویت‌بخشی به آن‌ها و نهایتاً با ایجاد زمینه رشد و شکوفایی آن‌ها عملاً زمینه رفتارسازی و تربیت قرآنی سایر دانشجویان را نیز فراهم کرده‌ایم، انجام داد.

وی به تشریح راهبرد اساسی جهت نیل به اهداف تبلیغ، ترویج، فرهنگ‌سازی و آموزش قرآن کریم بین دانشجویان پرداخت و اظهار کرد: راهبرد اول، شبکه‌سازی دانشجویان قرآنی است؛ فراخوان عمومی جذب استعدادهای مختلف قرآنی اعم از حافظان، قاریان، مفسران قرآن، متخصصان علوم قرآنی، کاتبان وحی، تولیدکننده اپلیکیشن‌های قرآنی، متخصصان هنری و رسانه‌ای فعال در حوزه قرآنی و غیره از بین دانشجویان و اساتید دانشگاه، ثبت اطلاعات فعالان قرآنی در سامانه بانک اطلاعاتی و تشکیل گروه در فضای مجازی ویژه فعالان قرآنی از جمله اقدامات این راهبرد است.

مدیر كادرسازی بسیج دانشجویی فارس، راهبرد دوم را هم‌فکری و اندیشه‌ورزی برشمرد و افزود: تشکیل جلسات منظم اندیشه‌ورزی هفتگی ویژه شبکه قرآنیان دانشگاه، تشکیل جلسات منظم ماهیانه همفکری و اندیشه‌ورزی ویژه فعالان، متخصصین و کارشناسان قرآنی، شناسایی نقاط ضعف، قوت، فرصت و تهدید در فعالیت‌های قرآنی هر دانشگاه، آسیب‌شناسی فعالیتهای قرآنی و انفعال نیروهای قرآنی، شناسایی نقاط خلأ موجود و تدوین برنامه‌های کیفی متنوع اولویت‌دار متناسب با نیاز مخاطبان جوان دانشجو، ایده‌پردازی خلاقانه جهت اجرای برنامه‌های جذاب قرآنی، بیان راهکارهای شناسایی سرمایه‌های قرآنی، نحوه شبکه‌سازی قرآنی و شیوه‌های جذب بودجه، بیان راهکارهای پیشتاز بودن فعالان قرآنی در همه عرصه‌های علمی، رسانه‌ای، ورزشی، مطالبه‌گری و غیره، توجه به پژوهش‌های انجام شده در حوزه قرآنی و شیوه‌های جریان‌سازی و گفتمان‌سازی قرآنی و بررسی اقدامات آفندی، ایجابی و فعالانه در حوزه قرآنی از جمله اقداماتی است كه در این راهبرد باید اجرایی شوند.

بهره‌مندی از ظرفیت فعالان شاخص قرآنی

وی با بیان اینكه راهبرد سوم، گفتمان‌سازی است، تصریح کرد: این راهبرد شامل اقداماتی نظیر تولید گفتمان، ادبیات جدید و گفتمان‌محوری در برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت قرآن، تبلیغ و ترویج گفتمان نو قرآنی ایجاد شده در برنامه‌های مختلف دانشگاه و فرصت‌های پیش‌رو، استفاده مناسب از ابزار هنر، رسانه و فضای مجازی در جهت گفتمان‌سازی و فرهنگ‌سازی قرآنی، معرفی دانشجویان قرآنی به برنامه‌های مختلف صدا و سیما(رادیویی و تلویزیونی) و اجرای برنامه‌های جذاب و خلاقانه قرآنی از سوی دانشجویان در صدا و سیما، تعامل، هم‌افزایی و همفکری مناسب با مسئولان دانشگاه و دانشجویان تشکل‌ها و کانون‌های فرهنگی دانشگاه در راستای گفتمان قرآنی است.

موسوی راهبرد چهارم را مطالبه‌گری بیان كرد و افزود: تشکیل شورای توسعه قرآنی در ناحیه بسیج دانشجویی (استفاده از ظرفیت فعالان شاخص قرآنی)، مطالبه‌گری هدفمند و منطقی جامعه قرآنی دانشگاه از مسئولان در راستای جذب بودجه و ترویج فعالیت‌های قرآنی، مطالبه‌گری در راستای ایجاد اولویت ذهنی برای مسئولان دانشگاهی و استانی، حمایت جدی مسئولان بسیج از جریان‌سازی قرآنی در دانشگاه، تدوین برنامه‌های مناسب قرآنی هر ترم و مطرح کردن در شورای فرهنگی دانشگاه جهت جذب بودجه از جمله اقدامات این راهبرد هستند.

مدیر قرآن و عترت بسیج دانشجویی فارس در ادامه به بیان نكاتی كه مسئولان هسته‌های قرآنی باید به آن توجه كنند، پرداخت و افزود: برای جلوگیری از پراکنده‌کاری، ایجاد جریان‌سازی مناسب، به سرانجام رسیدن اهداف قرآنی خود، تداوم و استمرار در برنامه‌ها، ایجاد موج قرآنی و نهادینه کردن فعالیت‌های قرآنی نیاز به همت واحد در یک موضوع دارند و باید راهبرد واحد قرآنی اتخاذ کرد و اذهان دانشجویان را روی یک راهبرد واحد متمرکز کرد تا بعد از رسیدن راهبرد به بلوغ و تکامل و جریان‌سازی مناسب سراغ راهبرد بعدی بروند.

وی در پایان با بیان اینكه مطالبه‌گری در راستای حمایت جدی از جریان قرآنی ایجاد شده از سوی تمام مسئولان بسیار مهم است، تصریح کرد: اگر این حمایت ایجاد نشود جریان قرآنی ایجاد شده به بلوغ و تکامل نخواهد رسید و ابتر خواهد ماند. نکته سوم داشتن چشم‌انداز، برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت، شناسایی نقاط ضعف و قوت، فرصت و تهدید، برنامه‌ریزی مناسب و داشتن گام‌های عملیاتی دقیق جهت فعالیت‌های قرآنی با شناسایی نقاط خلأ و نیازهای قرآنی دانشگاه و ذائقه مخاطبان دانشجو متناسب با فضای هر دانشگاه است.

انتهای پیام
captcha