تبادل هیئت ایران با جمهوری آذربایجان برای توسعه فعالیت‌های دینی
کد خبر: 3935716
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۵
در دیدار نمایندگان دو کشور مطرح شد؛

تبادل هیئت ایران با جمهوری آذربایجان برای توسعه فعالیت‌های دینی

در دیدار قربانعلی پورمرجان، رایزن فرهنگی کشورمان در باکو با مبارز قربانلی، رئیس کمیته دولتی در امور تشکل‌های دینی جمهوری آذربایجان، طرفین بر ضرورت اجرای چند پیشنهاد به صورت مشترک در حوزه همکاری‌های دینی تأکید کردند.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در این دیدار مبارز قربانلی، رئیس کمیته دولتی در امور تشکل‌های دینی جمهوری آذربایجان با اشاره به ترویج اسلام‌هراسی از سوی کشورهای غربی، گفت: برخی با متهم‌کردن جهان اسلام به افراطی‌گری، اسلام‌هراسی را در کشورهای مختلف ترویج و تبلیغ می‌کنند.

وی افزود: متأسفانه با توجه به وجود اشتراکات مستحکم در جهان اسلام و برگزاری كنفرانس‌های متعدد درباره وحدت، بر اختلافات بیش از حد دمیده می‌شود و این موضوع اتحاد کشورهای اسلامی و جهان اسلام را به تأخیر و خطر می‌اندازد.

مبارز قربانلی گفت: در حالی که دو جنگ جهانی در اروپا رخ داد و میلیون‌ها انسان در این جنگ‌ها کشته شدند، اما کشورهای درگیر پس از پایان جنگ به اتحاد رسیدند و در سایه این اتحاد ساختار اقتصادی، نظامی و سیاسی محکمی را به وجود آوردند كه توسعه و پیشرفت امروز آنها نتیجه این اتحاد بوده است. وظیفه اصلی ما نیز در جهان اسلام کنارگذاشتن اختلافات، دستیابی به صلح، اتحاد و یکپارچگی است.

مبارز قربانلی آمادگی این کمیته را در راستای توسعه روابط دینی و علمی دو کشور و همچنین تبادل اساتید و دانشجویان مراکز آموزشی ایران با دانشگاه الهیات جمهوری آذربایجان که زیرمجموعه این کمیته است، اعلام کرد.

در ادامه این دیدار پورمرجان،  تبادل هیئت‌های علمایی و دینی میان دو كشور را مورد تأكید قرار داد و با اشاره به تجربه تشكیل کمیته علمایی مشترک با برخی كشورها برای پیگیری امور دینی گفت كه این ایده از طرف رئیس کمیته دولتی در امور تشکل‌های دینی جمهوری آذربایجان مورد استقبال قرار گرفت.

وی همچنین پیشنهاد داد كه در دیدار با شیخ‌الاسلام الله‌شکور پاشازاده هم این موضوع طرح شود چون موضوع مهمی است و حتی می‌تواند با حضور چندین كشور این اتفاق بیفتد.

رایزن فرهنگی کشورمان ادامه داد: در دنیای اسلام متأسفانه كشورها با اتفاقات كوچک نباید خود را درگیر سازند و به موضوعات مهمتری باید بیاندیشند. وی به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص تمدن نوین اسلامی اشاره و تأکید كرد كه كشورهای اسلامی بایستی در این موضوع نقش ایفا كنند و این از موضوعات مهم در جهان اسلام است.

در این دیدار انجام فعالیت‌های چاپی متقابل در حوزه مقالات اساتید و علمای دینی دو کشور در نشریات ایران و آذربایجان مطرح شد که در نتیجه طرفین به صورت مشترک پیگیر این موضوع خواهند شد.

رئیس کمیته دولتی در امور تشکل‌های دینی جمهوری آذربایجان در ادامه سخنان خود افزود: تمدن نوین اسلامی از موضوعات بسیار مهمی است و ما هم چند برنامه برای این كار داشته‌ایم و گفت‌و‌گوهای تمدنی و فرهنگی را در سطح بالا برگزار كرده‌ایم؛ اما كارهای علمی مشترک در این زمینه ضروری است. خوشبختانه كشور ما یک كشور باز و به لحاظ اداری غیر دینی است، 95 درصد آن را مسلمانان تشكیل می‌دهند و 5 درصد از دیگر ادیان هستند. در میان مسلمانان هم همزیستی بسیار خوبی وجود دارد و اختلافی احساس نمی‌شود.

مبارز قربانلی از پیشنهادات رایزن فرهنگی قدردانی و به دانشگاه الهیات آذربایجان اشاره كرد و گفت: در حوزه علمی می‌توانیم از مسیر این دانشگاه همكاری‌های خوبی با ایران داشته باشیم.

پورمرجان به همراه مبارز قربانلی از برخی تابلوهای مربوط به مساجد در داخل ساختمان كمیته امور دینی بازدید كرد.

انتهای پیام
captcha