آیین‌نامه‌ شهدای مدافع سلامت تبعیض‌آمیز است
کد خبر: 3944040
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۰
یک همسر شهید مدافع سلامت تصریح کرد؛

آیین‌نامه‌ شهدای مدافع سلامت تبعیض‌آمیز است

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به شهادت همسر خود در اوایل شیوع بیماری کرونا، ضمن انتقاد از روند کند احراز شهادت کادرهای درمانی جان باخته به دلیل کرونا، خواستار توجه به حق و حقوق خانواده‌های شهدای مدافع سلامت شد و گفت: آیین‌نامه‌ شهدای مدافع سلامت تبعیض‌آمیز است.

شهید خدمتبه گزارش ایکنا، 11 ماه از شیوع ویروس کرونا در کشور می‌گذرد. از همان روز‌های نخست پزشکان، پرستاران، بهیاران، رادیولوژیست‌ها، کارکنان آزمایشگاه و پرسنل خدماتی بیمارستان‌ها بی‌محابا در جبهه مقابله با این ویروس و بیماری ایستادگی کردند و خود نیز از جمله قربانیان این بیماری بودند. از همان زمان رهبر معظم انقلاب در پاسخ به نامه وزیر بهداشت، موافقت خود را با شهید خدمت خواندن این افراد اعلام کردند.
 
از شیوع کرونا تا امروز به گفته رئیس کل سازمان نظام پزشکی تعداد شهدای مدافع سلامت به ۳۰۰ نفر رسیده است در حالی که فقط ۴۰ نفر به عنوان شهید خدمت محرز شده‌اند. آنگونه که خانواده شهدای مدافع سلامت می‌گویند روند تکمیل پرونده این شهدا به دلیل وجود برخی آیین‌نامه‌ها به سختی پیش می‌رود.

شیرین نیرومنش، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و همسر شهید مدافع سلامت حبیب‌الله پیروی، فوق تخصص جراحی قلب و عروق و رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی که جزء اولین شهدای مدافع سلامت کشور بود در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به شهادت همسر خود در اسفندماه سال گذشته اظهار کرد: همسرم اسفندماه فوت کرد و جزء اولین شهدای مدافع سلامت بود. ایشان زمانی به شهادت رسید که نه تستی وجود داشت و نه روش‌های پیشگیری مانند امروز بود، امکانات محافظتی نیز دچار کمبود و اطلاعات و دانش در مورد ویروس و بیماری کاملاً مبهم بود. در آن شرایط دکتر پیروی مبتلا شدند و به شهادت رسیدند.
 
شهیدان خدمت
وی در رابطه با وضعیت پرونده شهادت همسر خود، اظهار کرد: بیش از ۱۱ ماه از شهادت دکتر گذشته است اما هنوز ایشان به عنوان شهید خدمت شناخته نشده است؛ تا مدت‌ها به هر کجا رجوع می‌کردیم می‌گفتند باید آیین‌نامه این کار تدوین و پرونده‌ها و مدارک جمع‌آوری شود. ظاهراً در حال حاضر این آیین‌نامه تدوین شده است اما آخرین خبری که ما داریم این است که ایراداتی به پرونده وارد شده است.

نیرومنش ادامه داد: این آیین‌نامه افرادی را مشمول شهدای سلامت محسوب می‌کند که به عنوان درمانگر مبتلایان کرونا و در بخش کرونا کار می‌کردند. این موضوع بیشتر شامل پرسنل پرستاری و تعداد محدودی از پزشکان آی. سی. یو و بیهوشی می‌شود که در این بخش‌ها کار می‌کنند. تعداد زیادی از پزشکان و افراد دیگری که در بخش‌های مختلف مشغول به کار بودند در این آیین نامه لحاظ نشده‌اند و وضعیت آنان مشخص نیست.

وی ادامه داد: یکی از پرسش‌های متداول در مورد همسرم نحوه شیفت‌دهی ایشان بوده است در حالی که شیفت کاری مربوط به پرستار، کارمند و .. است. شیفت کاری پزشک به ویژه مسئول بخش‌ها مشخص است. شهید پیروی شش روز در هفته را در بیمارستان بوده و مشغول کار بودند.

وی ادامه داد: استعلامی که از بیمارستان خواسته‌اند این است که شیفت کاری و اسامی بیماران کرونایی را که ایشان ویزیت یا درمان کرده‌اند اعلام کنند در حالی که این مسئله امکان‌پذیر نیست.

نیرومنش ادامه داد: آن زمان مانند امروز تست‌های تشخیصی وجود نداشت ضمن اینکه تست برخی بیماران علی‌رغم اینکه کرونا داشتند، منفی می‌شد، حتی زمانی که فوت می‌کردند.
 
شهید خدمت

این پزشک متخصص و همسر شهید مدافع سلامت با تأکید بر تأثیر آیین‌نامه احراز شهید خدمت گفت: این آیین‌نامه بین پرستاران و پزشکان بخش کرونا و سایر کادر‌های درمانی که در بخش‌های غیرکرونایی خدمت کردند، اما در حال خدمت به بیمار کرونایی مبتلا شده و فوت کرده‌اند، تبعیض قائل شده است.

وی یادآور شد: تمامی حساب‌های مالی همسرم بسته شده و حقوقی به خانواده ایشان تعلق نگرفته است. این وضعیت شامل بیشتر خانواده‌های مدافع سلامت نیز شده است. بسیاری از آنان وضعیت اقتصادی بغرنجی دارند؛ امیدوارم هر چه زودتر پرونده این شهدای عزیز تکمیل شده و حق و حقوق خانواده‌های آن‌ها نیز محقق شود.
انتهای پیام
captcha