خبرهای خوب برای بچه‌های خوب / روند موفق خرید تبلت برای دانش‌آموزان نیازمند
کد خبر: 3947274
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۶

خبرهای خوب برای بچه‌های خوب / روند موفق خرید تبلت برای دانش‌آموزان نیازمند

معاون وزیر آموزش و پرورش ضمن ارائه گزارش در خصوص تعداد تبلت‌هایی که تاکنون برای دانش‌آموزان تهیه شده است، گفت: با هدیه یک تبلت می‌توانید مدرسه و تمام کتابخانه‌های دنیا را به بچه‌ها هدیه دهید.

به گزارش خبرنگار ایکنا، جلسه توجیه طرح نهضت ملی هدايت(هر دانش‌آموز یک تبلت، هر تبلت یک مدرسه - یک کلاس) به منظور بهره‌برداری از ظرفیت بانوان کشور برای اجرای این طرح امروز سه‌شنبه 23 دی‌ماه با حضور سیدجواد حسینی، معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور ، مدیران آموزش و پرورش استان‌ها، مشاور امور بانوان اداره کل استان‌ها، رؤسای آموزش و پرورش استثنائی استان‌ها، مشاوران امور بانوان فرمانداری‌ها و سایر دستگاه‌های اجرایی به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد.

در این نشست، سید جواد حسینی، معاون وزیر آموزش‌ و پرورش ضمن تشکر از حمایت‌های معصومه ابتکار در اجرای طرح نهضت ملی هدايت(هر دانش‌آموز یک تبلت، هر تبلت یک مدرسه - یک کلاس)، به ارائه گزارشی از روند اجرای این طرح پرداخت و گفت: کرونا به همه جهان و ما شرایطی را تحمیل و نقش‌ها را دچار بازآفرینی کرد.

وی آموزش و پرورش را جزو اولین مکان‌هایی دانست که به دلیل کرونا به تعطیلی کشانده شد و گفت: اولین نهادی بودیم که واکنش سریع و سنجیده به کرونا نشان دادیم و سه روز بعد از تعطیلی، آموزش از طریق تلویزیون و سپس برنامه شاد آغاز شد.

30 درصد دانش‌آموزان به وسایل هوشمند دسترسی ندارند

حسینی با اعلام این مطلب که اکنون 70 درصد دانش‌آموزان در شبکه شاد مشغول یادگیری هستند، گفت: به دلیل نابرابری‌هایی که در همه عرضه‌ها وجود دارد، 30 درصد دانش‌آموزان به وسایل هوشمند دسترسی ندارند. البته آمار رسمی کمتر از این است اما معتقدم چون بسیاری از دانش‌آموزان از تبلت یا تلفن همراه والدین استفاده می‌کنند، در دسترسی به این ابزار محدودیت دارند به همین دلیل آمار 30 درصد محرومیت را مطرح می‌کنم.

با یک تبلت تمام کتابخانه‌های دنیا را به بچه‌ها هدیه می‌کنید

وی تصریح کرد: برای تأمین تبلت دانش‌آموزان حداقل 12 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم اما نه اعتبار آن را داریم و نه اختیار آن را اما می‌توانیم از مردم کمک بگیریم. امروز تداوم آموزش، عدالت آموزشی، کیفیت آموزشی و ...  با این وسیله امکان‌پذیر است و اکنون یک تبلت کارکرد مدرسه را دارد، یعنی با هدیه یک تبلت به یک کودک، مدرسه و تمام کتابخانه‌های دنیا را به دانش‌آموز هدیه می‌کنید.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با اشاره به اینکه بسیاری از دانش‌آموزان ترک تحصیل می‌کنند چون نمی‌توانند برای خود محل زندگی تعیین کنند و در برخی از مناطق دختران از سوی خانواده از ادامه تحصیل محروم می‌شوند، گفت: با هدیه تبلت این مشکلات برای ادامه تحصیل حل می‌شود.

وی تصریح کرد: در گذشته با وجود اینکه همه به مدرسه می‌رفتند اما نابرابری تحصیلی در کیفیت وجود داشت اما با شیوع کرونا یک جلوه آشکار و عینی از نابرابری نمایان شده است. امروز همه تبلت ندارند و این مسئله رنج کودکانه‌ای ایجاد کرده است که رسالت انسانی به ما حکم می‌کند که به این نیاز پاسخ دهیم اما از آنجایی که آموزش و پرورش اعتبار کافی نداشت، وزیر آموزش و پرورش مرا مأمور کرد که این کار را با بسیج همه امکانات بخش خصوصی، دولتی و مردمی انجام دهم.

 

خبرهای خوب برای بچه‌های خوب/ روند موفق خرید تبلت برای دانش‌آموزان نیازمند

 

حسینی شناسایی دقیق دانش‌آموزانی که به تبلت نیاز دارند، بسیج همه مردم برای تأمین این نیاز، تبلیغ مبتنی بر متقاعدسازی، تأمین ارز و منابع خارجی و نحوه خرید تبلت و در نهایت نحوه توزیع و افرادی که باید تبلت دریافت کنند را شش مرحله طرح هدایت اعلام و اظهار کرد: مرکز آمار ایران با توجه به تغییر رویکرد و عدم انجام سرشماری حضوری امکان تهیه 15 هزار تبلت هشت میلیونی را داشت که آنها را تهیه کرد، سازمان نوسازی 700 میلیارد در بودجه خود برای این امر تعیین کرده است، 600 هزار کامپیوتر داخل مدارس داریم که بخشنامه شده دانش‌آموزان در گروه‌های پنج نفره از آنها استفاده کنند. سازمان فروش املاک تملیکی بخشی از بودجه خرید تبلت را تأمین می‌کند، وسایل هوشمند اضافی دستگاه‌ها به این امر اختصاص داده می‌شود، سازمان امور مالیاتی بخشودگی مالیاتی را برای اجرای این طرح لحاظ خواهد کرد. پنج هزار و 360 تبلت نیز با حضور معاون اول رئیس جمهور به بچه‌های سیستان و بلوچستان اهدا شد.

وی ادامه داد: در بخش منابع عمومی کمیته امداد تهیه 500 هزار تبلت را تعهد کرده است؛ شورای شهر نیز در این خصوص همکاری می‌کند، بنیاد برکت 12 هزار تبلت، یونیسف هشت هزار و سایر نهادها نیز مشارکت در این حوزه را پذیرفته‌اند.

حسینی به پویش‌های مختلفی که برای تأمین تبلت دانش‌آموزی نیز در حال اجراست، اشاره کرد و گفت: بخش عمده‌ای که بر روی آن حساب کرده‌ایم بخش مردمی است که تاکنون با همین پویش‌ها 150 هزار تبلت فراهم شده است. پویش نذر هوشمند نیز در حال پیگیری است که 21 هزار تبلت تهیه شده است. با خیرین مدرسه‌ساز نیز جلسه داشتم که همکاری خواهند کرد و 30 هزار شبکه نیکوکاری را پای کار می‌آورند. 13 هزار تبلت نیز از سوی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان تأمین می‌شود، انجمن اولیای خردمند فرزندان هوشمند نیز آماده همکاری هستند. پویش «من حاضرم» را نیز راه‌اندازی کرده‌ایم و جمعیت هلال احمر پویش مردمی خود را از هفته آینده در همین خصوص آغاز می‌کند. دو هزار تبلت نیز برای ایتام تهیه خواهد شد.

وی در بخش پایانی سخنان خود گفت: امروز می‌خواهیم به دختران با نگاه عدالت ترجیحی به خصوص از نگاه آموزش دختران توجه ویژه داشته باشیم و طرحی را با نام «حامی هوشمند» آغاز می‌کنیم که در آن هر مدرسه حامی یک مدرسه دیگر، هر دانش‌آموز حامی یک دانش‌آموز دیگر، هر مدرسه حامی یک مدرسه دیگر و ... خواهد شد.

انتهای پیام
captcha