کتابی که ارزش خواندن دارد
کد خبر: 3952751
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۸
یادداشت محمدرضا زائری بر «سوره آفلین»

کتابی که ارزش خواندن دارد

حجت الاسلام محمدرضا زائری درباره رمان «سوره آفلین» گفت: از هر زاویه که نگاه کنیم این کار ارزش خواندن دارد و جدی‌تر از آن است که بشود راحت از کنارش گذشت.

«سوره آفلین» داستا انقلابی رازآلوده که باید خواندبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ حجت‌الاسلام محمدرضا زائری، در آخرین پست خود در صفحه شخصی‌اش در شبکه اجتماعی اینستاگرام به معرفی کتاب «سوره آفلین» پرداخته و گفته است: «سوره آفلین» جدیدترین اثر ابراهیم اکبری دیزگاه کتاب عجیبی است. داستانی پیچیده و رازآلود درباره پیروزی انقلاب است که در فضایی سوررئال و مبهم، مفاهیم قرآنی قصه حضرت ابراهیم را به شکل رمزی تبیین می‌کند و بر عناصر داستانی تطبیق می‌دهد.

نویسنده شخصیت اصلی رمان یعنی خلیل حجتی را در میان عالم مثال و عالم حس می‌گرداند و به پشتوانه مطالعات خود در حوزه عرفان نظری و آشنایی‌اش با دیدگاه ابن عربی می‌کوشد تا روایتی از تطبیق آن مفاهیم در حوزه قرآنی عرضه کند.‌

نمی‌دانم که پیشتر کسی در این فضا وارد شده یا نه و می‌شود با اطمینان گفت که این نخستین قدم بوده یا خیر، اما دست‌کم مطمئنم که می‌شود با قاطعیت گفت این داستان از معدود کار‌هایی است که در این قالب و ژانر منتشر شده و بنابراین بسیار مهم و حساس است.

داستان «سوره آفلین» بسیار عمیق و دارای چندین لایه با عناصری نمادین و سمبلیک است و حاصلش تأکید بر این است که آرامتر انقلاب کنید!

روایت در لایه اول کاملاً واقع‌گرایانه به عینیت، وقایع در دوران انقلاب را ترسیم می‌کند و به حوادث شب دوازدهم بهمن می‌پردازد و انقلاب را همان طور که واقعاً بوده نشان می‌دهد؛ از روحانیون وابسته و درباری تا حمایت بخش‌هایی از مردم از رژیم پهلوی. در لایه دوم نماد‌ها و نشانه‌هایی، چون کوره مجسمه‌سازی به جای آتش نمرود یا عمو شه‌کمان به جای آزر و ... نمایان می‌شوند و طرحی امروزین از داستان ابراهیم نقش می‌خورد.

در لایه سوم و عمیق‌تر خواننده با مقصد و مقصود نویسنده روبرو می‌شود که خواسته از پیام اصیل و بی‌تاریخ و بی‌مکان انقلاب و آن حقیقتی که افول ندارد، حرف بزند و به سهم خود برخی آزردگی‌های خاطر نسل جدید را ترمیم کند. از هر زاویه که نگاه کنیم این کار ارزش خواندن دارد و جدی‌تر از آن است که بشود راحت از کنارش گذشت.

باور دارم که این اثر نویسنده‌اش را در عرصه ادبیات داستانی چندپله بالاتر خواهد برد و به عنوان کاری جدی و مهم ماندگار خواهد شد.

انتهای پیام
captcha