درخواست ملاقات با آیت‌الله سیستانی از سوی پاپ بیانگر عظمت شیعه است
کد خبر: 3958736
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۱
آیت‌الله غروی:

درخواست ملاقات با آیت‌الله سیستانی از سوی پاپ بیانگر عظمت شیعه است

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه جایگاه مراجع تقلید شیعیان ایجاب می‌کند که دیگران درخواست ملاقات دهند نه آن‌ها، گفت: درخواست ملاقات از سوی پاپ انجام شده و این امر بیانگر عظمت شیعه و جایگاه مرجعیت شیعه و مسلمانان است که مورد احترام بزرگ‌ترین مقام کلیسا قرار گرفت.

درخواست ملاقات با آیت‌الله سیستانی از سوی پاپ بیانگر عظمت شیعه استآیت‌الله سیدمحمد غروی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با ایکنا از قم، در خصوص سفر پاپ به عراق و دیدار با آیت‌الله سیستانی اظهار کرد: هدف پاپ از این ملاقات برای من روشن نیست اما شاید برای سپاس و قدردانی پاپ از حمایت‌های آیت‌الله سیستانی از مسیحیان ساکن عراق این دیدار انجام شده است.

وی با بیان اینکه الطاف آیت‌الله سیستانی و حمایت‌های ایشان مشمول عموم شهروندان عراق اعم از شیعه و سنی می‌شود، افزود: ائمه اطهار(ع) و پیامبر گرامی اسلام به تقاضای دیدار کسانی که خارج از مذهب اسلام داشتند و بزرگان ادیان مختلف، پاسخ منفی نمی‌دادند و پذیرای همگی بودند و لذا این سنت و سیره پیامبران و امامان ما است.

غروی گفت: دیدار پاپ، به عنوان یک نیروی معنوی در دنیا، با آیت‌الله سیستانی، از مراجع عظام تقلید یک امر طبیعی و متعارف بوده و شاید شخص آیت‌الله سیستانی در جهت حمایت‌های بیشتر از مردم عراق در برابر قدرت،‌ این دیدار را پذیرفته اگرچه پاپ و تشکیلات وی، تشخص سیاسی ندارد اما از نظر اخلاقی و معنوی می‌تواند مؤثر باشد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم  بیان کرد: درخواست ملاقات از سوی پاپ انجام شده و این امر بیانگر عظمت شیعه و جایگاه مرجعیت شیعه و مسلمانان است که مورد احترام بزرگ‌ترین مقام کلیسا قرار گرفته‌ است.

وی ادامه داد: علی‌رغم اینکه آیت‌الله سیستانی از جایگاه و ایفای نقش سیاسی فاصله می‌گیرد اما نقش مهمی را در استقلال و هویت عراق که مورد دست‌اندازی قدرت‌ها پس از رفتن صدام قرار گرفت، ایفا کردند و لذا نحوه مدیریت ایشان در راستای حفظ عراق بود و بزرگترین تکیه‌گاه و پشتیبان شیعیان عراق بوده و هستند که این موضوع بیانگر نقاط قوت مرجعیت شیعه است.

دیگران باید درخواست ملاقات دهند نه مراجع عظام تقلید

استاد حوزه علمیه در خصوص احتمال سفر پاپ به ایران و دیدار با مراجع عظام تقلید قم، گفت: مراجع عظام تقلید در صورت احتمال چنین ملاقاتی در مرحله اول جوانب امر را می‌سنجند و اگر آثار سوء و آسیب‌هایی در این دیدار مترتب نباشد، اجازه ملاقات می‌دهند، در واقع مصلحت تشیع و اسلام را مورد توجه قرار می‌دهند و به طور کلی اگر دیداری به نفع دشمنان و قدرت‌های استکباری باشد نه آیت‌الله سیستانی درخواست ملاقات را می‌پذیرند و نه هیچ‌کدام از مراجع تقلید اجازه دیدار می‌دهند و لذا مانعی در راه دیدار پاپ با مراجع تقلید قم نیست.

غروی در پاسخ به این سؤال که چرا تاکنون مراجع عظام تقلید برای دیدار با بزرگان ادیان دیگر از جمله پاپ پیش‌قدم نشده‌اند، بیان کرد: این امر ممکن نیست زیرا محور حق اسلام است و ادعای ما این است زمانی که اسلام آمد باید دیگران از اسلام تبعیت می‌کردند اما نکردند البته این بدان معنا نیست که مراجع و علمای شیعی دیگران را به منزل خود راه ندهند اما جایگاه مراجع تقلید شیعیان ایجاب می‌کند که دیگران درخواست ملاقات دهند نه آن‌ها.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به اینکه آغوش مراجع تقلید شیعیان برای دیدار با بزرگان سایر ادیان از جمله پاپ باز است، گفت: در گذشته، بزرگان و علمای شیعه از جمله آیت‌الله مدرسی در شهر مقدس قم پذیرای برخی از معاونان بزرگان ادیان دیگر بودند.

انتقاد از تحریف واقعیت و حقیقت دیدار پاپ با آیت‌الله سیستانی 

وی ضمن انتقاد از تحریف واقعیت و حقیقت پیرامون دیدار پاپ با آیت‌الله سیستانی در بعضی از شبکه‌های مجازی و رسانه‌های معاند ادامه داد: آن‌ها از هر رویداد اجتماعی در راستای منفعت خود استفاده می‌کنند و گاهی اوقات حقیقت را وارونه جلوه می‌دهند و اظهارات عجیب و غریب پیرامون این موضوع مطرح می‌کنند که قابل استناد نیست و باید به این مسئله توجه کرد تا زمینه اختراق کذب فراهم نشود.

غروی با بیان اینکه دشمنان اسلام نسبت به این رویداد مهم تعریض داشتند و تبلیغات گسترده‌ای انجام دادند لذا باید نسبت به آن هوشیارانه عمل کنیم تا وارد جریان‌های تبلیغاتی رسانه‌های معاند نشویم، افزود: نقش صلح‌پذیری آیت‌الله سیستانی در درگیری‌های عراق با داعشی‌ها نباید فراموش شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تأکید کرد: زمانی که عراق درگیر حملات داعشی‌ها بود و چیزی نمانده بود تا بغداد را تحت سلطه خویش بگیرند، آیت‌الله سیستانی با صدور یک فتوا توانست این اقدامات را کنترل کند و لذا نقش ایشان در حفاظت و صیانت از مردم عراق و همچنین نقش سردار قاسم سلیمانی به عنوان فرمانده مقاومت عراق را نباید فراموش کرد و اگر حمایت آن‌ها نبود، امروز، عراق زیر چکمه داعشی‌ها بود.

انتهای پیام
captcha