سیما با تولیدات نوروزی نشاط را به مردم منتقل کند
کد خبر: 3961240
تاریخ انتشار : ۰۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۴
جوادمزدآبادی در گفت‌و‌گو با ایکنا:

سیما با تولیدات نوروزی نشاط را به مردم منتقل کند

یک کارگردان سینما و تلویزیون گفت: در شرایط سخت اقتصادی موجود، سیما موظف است با ارائه تولیدات شاد و امیدبخش، نشاط را به جامعه منتقل کند.

جواد مزدآبادی، کارگردان سینما و تلویزیون در گفت‌‌وگو با ایکنا درباره چرایی و چگونگی ساخت برنامه‌های نوروزی اظهار کرد: در ایام نوروز مخاطب سینما و تلویزیون چند برابر می‌شود، زیرا تعطیلی این ایام به خانواده‌ها اجازه می‌دهد بیشتر وقت خود را به دیدن فیلم یا کارهای نمایشی بگذراند، البته سال گذشته و امسال به دلیل شرایط کرونایی تا حدی وضعیت سینما رفتن، کم‌رنگ شده، اما در عوض مخاطبان تلویزیونی تعدادشان افزایش یافته است.

وی افزود: مهمترین شرط برای تولیدات نوروزی، گوناگونی آن است؛ یعنی باید برنامه‌های نمایشی بتوانند همه سلیقه‌ها را پوشش دهند، زیرا در جامعه گوناگونی بسیاری داریم، پس با یک یا دو سریال نمی‌توان تماشاگران را راضی نگه داشت. درضمن کمیت نیز باید در کنار کیفیت مد نظر قرار گیرد، ولی در این میان یک نکته اساسی هم وجود دارد، آن هم اینکه نباید در ایام نوروز اوقات مردم را با کار‌های ناخوشایند، تلخ کرد. جدا از آثار طنز که ویژگی شادی را در ذات خود دارند، دیگر تولیدات هم باید خصیصه امید و نشاط را مدنظر قرار دهند.

کارگردان فیلم «طاووس‌های بی‌پر» ادامه داد: من سریال طنز ساخته‌ام. پس می‌دانم کار کردن در این حوزه سخت است و برخلاف تصورات رایج باید پیرامون آن انرژی بسیاری گذاشت، اما متاسفانه در امر تولید چندان حوصله‌ای وجود ندارد، یعنی مدیر یا مسئول از سازنده توقع دارد در یک فرصت کوتاه یک سریال طنز را روی آنتن برد. این امر باعث می‌شود کارگردان تنها با راهکارهای تکراری  بتوانند در زمان مشخص شده کار را تحویل دهد، بنابراین اگر ضعفی در این رابطه مشاهده می‌کنیم، آن را نباید به کارگردان یا نویسنده تعمیم دهید، بلکه ریشه‌های آن را باید در تولید جستجو کرد.

ترویج فلسفه نوروز در سیما

مزدآبادی در پاسخ به این سوال که در تولیدات نوروزی به چه میزان فرهنگ نوروز مد نظر قرار می‌گیرد؟ تصریح کرد: عموماً در کارهای نوروزی فقط زمان تحویل سال به نوروز توجه ویژه می‌شود و بعد از آن برنامه‌ها شکل خاص خود را می‌گیرند و کمتر به اصل و معنای نوروز توجه دارند، در‌صورتی‌که معتقدم بخشی از تولیدات نمایشی تلویزیون باید با رویکرد نوروز باشد تا مردم با این فرهنگ اصیل بیشتر آشنا شود. لازم به ذکر است وقتی می‌گوییم کارها باید ویژگی نوروزی داشته باشد منظور این نیست که تنها قصه سریال در ایام  نوروز رخ دهد، بلکه بیشتر فلسفه و آرمان‌هایی که در نوروز وجود دارد، مدنظر قرار بگیرد.

وی با اشاره به اینکه برنامه‌های کودکان یکی از بخش‌های ویژه در آنتن تلویزیون را در ایام شکل می‌دهد، گفت: فیلم‌ها یا کارتون‌هایی که برای کودکان در ایام نوروز پخش می‌شود، جدا از مخاطب خردسال، خانواده‌ها را هم تحت پوشش قرار می‌دهد چون دیگر همه می‌دانیم آثار نمایشی کودکان مخاطب بزرگسال هم دارد، ولیکن متاسفانه  در نوروز تنها با پخش فیلم‌ها یا کارتون‌های خارجی آنتن را پر ‌می‌کنیم؛ اتفاقی که نتایج آن در طولانی‌مدت مخرب خواهد بود.

مزدآبادی تأکید کرد: جدا از برنامه‌های نمایشی، دیگر تولیدات تلویزیون نیز قادرند بخشی دیگر از نیازهای خانواده‌ها را تامین کنند. برای مثال برنامه‌های جنگ‌محور یکی از آیتم‌های پرمخاطب سیما هستند، اما این برنامه‌ها دیگر ظاهری تکراری پیدا کرد‌‌ه‌اند. یعنی با دعوت از چند هنرپیشه می‌خواهند مخاطب به دست آورند، بدون توجه به اینکه جدا از معروفیت، باید چهره‌هایی در این برنامه حضور داشته باشند که حرف و کلامشان برای تماشاگر نکات جدید به همراه داشته باشد.

کارکرد آموزشی تولیدات سیما

وی در پاسخ به این سوال که برنامه‌سازی در تلویزیون آیا باید کارکرد آموزشی برای  مواجهه با کرونا هم داشته باشد؟ گفت: طبیعی است که بخشی از تمرکز سیما باید روی فرهنگ‌سازی در مواجهه با بیماری کرونا باشد، چون هنوز این بیماری جامعه ما را تهدید می‌کند و مردم نباید فکر کنند همه چیز تمام شده است. در این رابطه برنامه‌های نمایشی و غیرنمایشی باید به مردم تذکرات لازم را بدهد. البته باید توجه داشت با ترساندن تنها نمی‌توان مردم را در خانه نگه داشت یا به رعایت مسائل ایمنی وادار کرد، بلکه باید به صورتی آگاهانه او را متوجه وخامت اوضاع کرد.

وی در پایان بیان کرد: تمام شبکه‌های سیما باید در امر تولید دخیل باشند، نه اینکه تنها دو یا سه کانال تولید کنند و بقیه کانال‌ها به تکرار آن آثار در ایام نوروز مشغول باشند. در این این راستا امیدوارم همه شبکه‌های سیما از جمله شبکه‌های استانی تولید کننده آثار نمایشی و غیرنمایشی باشند، به ویژه شبکه‌های استانی با تحت پوشش قرار دادن فرهنگ منطقه خود قادرند قدم‌های بسیار خوبی را در ترویج فرهنگ ملی و دینی‌مان بردارند.

انتهای پیام
captcha