حجتالاسلام مهدی اژهای، استاد حوزه و دانشگاه در گفتوگو با ایکنا از اصفهان، درباره اخلاق انتخاباتی، اظهار کرد: اخلاق مارکسیستی قائل به این است که هدف وسیله را توجیه میکند و طرفداران این نوع تفکر اگر قرار باشد برای کسی یا چیزی تبلیغ کنند، این کار را با بالا بردن سطح انتظارات عمومی بعضاً غیرمنطقی و نشدنی و ایجاد تقابل، انجام میدهند و وقتی تقابل به شورش منجر شد، از آن به نفع اهداف خود استفاده میکنند. در اخلاق لیبرالیستی نیز تلاش میشود موضوعی بهعنوان نیاز اصلی و مطالبه افراد جامعه مطرح شود که در واقعیت اینطور نیست و در عوض، داشتههای افراد در نظرشان بیارزش جلوه داده شود.
بیشتر بخوانید:
وی افزود: در مکتب اسلام و در محضر انبیا، هدف وسیله را توجیه نمیکند و سر سوزنی دروغ، تحقیر، استهزا، توهین، تهمت، زیر سؤال بردن هویت و شخصیت افراد و دادن وعده بیجا جایز نیست. بنابراین، در اخلاق تبلیغاتی و انتخاباتی، صداقت، راستی، بیان واقعیت و خیرخواهی حرف اول را میزند.
این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: حکمت، موعظه حسنه و جدال احسن، سه محور فعالیت تبلیغی از منظر قرآن محسوب میشود. منظور از جدال احسن، مواجهه با مخاطب است، براساس منطقی که مورد پذیرش او قرار دارد، مثلاً کسانی در ایران زندگی میکنند که انقلابی و مسلمان نیستند و وقتی میخواهیم با آنها از ضرورت شرکت در انتخابات سخن بگوییم، نمیتوانیم از منظر تکلیف شرعی به این موضوع بپردازیم، بلکه باید از ضرورت شرکت در انتخابات برای داشتن کشوری قوی و آزاد صحبت کرده و موضوع ملیت را برای آنها برجسته کنیم؛ چنانکه رهبر معظم انقلاب نیز بارها فرمودهاند که حتی اگر با من مخالف هستید، برای خاطر ایران در انتخابات شرکت کنید.
حجتالاسلام اژهای با تأکید بر اینکه عمل به قانون انتخابات همان رعایت اخلاق انتخاباتی است، گفت: متأسفانه قانون انتخابات رعایت نمیشود، مثلاً پخش مطالبی درباره دلایل رد صلاحیت کاندیداها خلاف قانون است و این دلایل فقط باید به خود این افراد ابلاغ شود تا اگر صلاح دانستند، آن را منتشر کنند. از طرف دیگر، در زمان تبلیغات نیز فعالیت علیه کاندیداها خلاف شرع و قانون محسوب میشود، ولی متأسفانه بعضاً شاهد هستیم حتی افرادی که ادعای تدین دارند، اقدام به افشای نقاط ضعف و پرونده کاندیداها میکنند، در حالی که افشاگری شیوه ماتریالیستی است و در شأن یک مسلمان نیست.
انتهای پیام