صدای اعتراض مربیان قرآنی در هیاهوی آغاز سال تحصیلی جدید
کد خبر: 3999381
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۵

صدای اعتراض مربیان قرآنی در هیاهوی آغاز سال تحصیلی جدید

با شروع سال تحصیلی جدید برخی از مربیان قرآنی که با ارائه مستندات موفق به شرکت در آزمون استخدامی مربیان در ابتدای مردادماه نشدند، امیدشان به متولیان امر آموزش و پرورش است.

صدای اعتراض مربیان قرآنی در هیاهوی آغاز سال تحصیلی جدیدمربیان قرآنی که سالها بدون هیچ‌گونه چشم‌داشتی با جان و دل در مدارس استان تدریس می‌کردند، امیدوار بودند می‌توانند در آزمون استخدامی شرکت کنند و بعد از کسب نمره قبولی به‌عنوان نیروی رسمی آموزش و پرورش در مدارس استان خدمت کنند که این دلیلی برای امید و انگیزه‌ چند برابر آنها بود.

موانعی که برای استخدام مربیان قرآنی در سر راه قرار دارد، موجب اعتراض‌های پی در پی مربیان قرآنی به مسئولان مختلف استانی و کشور شد و همچنان تعیین تکلیف وضعیت مربیان قرآنی انجام نشده است.

مهم این است که اگر دادن سند مالی و ابلاغیه در زمان فعالیت مربیان قرآنی در مدارس ممنوع بوده پس چرا بخش‌نامه از همین وزارت‌خانه آمده است نیروهایی که در مدارس قرآن و دارالقرآن‌ها فعالیت داشتند باید سند مالی بیاورند. آنچه معلوم است این بخشنامه نقض قانون در سال‌های قبل از ۹۲ است بنابراین حق این تعداد معلمان برای ورود به آزمون استخدامی ضایع شده است.

ایکنای خراسان شمالی نیز سراغ مربیان قرآنی که در آزمون استخدامی قبول شدند رفته و بخشی از صحبت‌های مربیان قرآنی را در ادامه می‌خوانید:

یکی از مربیان قرآنی استان که در آزمون استخدامی نمره قبولی را کسب کرده است، می‌گوید: بسیاری از اطلاعات و مدارکی که مورد نیاز بود از آموزش و پرورش و مدیران مدارس تهیه و تحویل اداره کل داده شد اما پس از اعلام نتایج گفتند که نمره قبولی در آزمون را کسب نکردید.

وی ادامه می‌دهد: اگر شرایط مورد نظر را نداشتیم پس به چه دلیل اجازه شرکت در آزمون  صادر شده بود؟ از همان ابتدای فعالیت در مدارس تمام حق‌الزحمه‌ها به‌صورت دستی پرداخت می‌شد و ما در حال حاضر فیش حقوقی در اختیار نداریم.

این مربی قرآنی با اشاره به اینکه مربیان قرآنی امید خود را از دست نمی‌دهند، اضافه کرد: نامه‌های بسیاری برای مسئولان مختلف کشوری حتی ریاست جمهوری ارسال شده است و پیگیر حق و حقوقمان هستیم.

شرکت در آزمون استخدامی با سختی‌های فراوان

یکی دیگر از مربیان قرآنی که در آزمون استخدامی نمره قبولی را کسب کرده است، در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به اینکه در شرایط شیوع کرونا زمان بسیاری را برای جمع‌آوری اطلاعات و مطالعه به آزمون استخدامی اختصاص دادیم، می‌گوید: برای قبولی در این آزمون پس از سال‌ها تدریس و امید برای رسمی شدن در مدارس،  وقت بسیاری را اختصاص دادیم اما در نهایت اعلام شد که شرایط لازم برای آزمون استخدامی را نداریم.

وی با بیان اینکه بیش 16 سال است که به‌عنوان مربی قرآنی در استان فعالیت می‌کنم، بیان می‌کند: از همکاران و مدیران مدارسی که در آنجا تدریس داشته‌ام تأییدیه کتبی گرفتم و به آموزش و پرورش تحویل دادم اما همچنان جواب قطعی به ما نمی‌دهند.

حل مشکل استخدام معلمان قرآنی خراسان شمالی تا 15مهر

مهدی مودی، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان شمالی، در خصوص آزمون استخدامی مربیان قرآنی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان شمالی، با اشاره به اینکه 69 نفر از مربیان قرآنی در آزمون استخدامی شرکت کردند، افزود: از این تعداد 64 نفر نمره قبولی را کسب کردند.

وی ادامه داد: در این آزمون علاوه بر 64 معلم قرآنی پذیرفته شده، 105 نفر از معلمان طرح امین و 14 نفر از معلمان نهضت سوادآموزی نیز پذیرفته شدند.

مودی در رابطه با مشکل پیش آمده در فرایند استخدامی مربیان قرآنی، گفت: در بحث استخدام معلمان طرح امین و نهضت سوادآموزی مشکلی وجود نداشته اما وزارتخانه معلمان قرآنی پذیرفته شده را به علت عدم دریافت حقوق مستقیم، نپذیرفته بود.

وی تصریح کرد: برای حل مشکل استخدامی این معلمان، جلسات متعددی را با معاون حقوقی وزیر و معاون پشتیبانی وزارتخانه برگزار کردیم.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان شمالی با بیان اینکه مقرر شده تا تاریخ 15 مهر ماه سال جاری مشکل استخدامی این دسته از معلمان حل شود، افزود: علت طولانی شدن این فرآیند، همزمانی آن با فصل بازگشایی مدارس است که البته در این باره جای نگرانی نیست چرا که ما روی این همکاران برای سال تحصیلی جدید حساب باز کرده‌ایم.

وی در پایان تصریح کرد: طی این سال‌ها حق الزحمه مربیان قرآنی به‌صورت دستی پرداخت شده است و ارائه فیش حقوقی به مربیان قرآنی برای ما امری غیر قانونی بوده است که پیگیر حل این موانع برای جذب مربیان قرآنی هستیم.

 

انتهای پیام
captcha