بازاریابی؛ حلقه مفقوده بهبود اوضاع روستاییان در خراسان شمالی
کد خبر: 4005982
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۷

بازاریابی؛ حلقه مفقوده بهبود اوضاع روستاییان در خراسان شمالی

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان شمالی بازاریابی را حلقه مفقوده برای افزایش فروش و بهبود اوضاع اقتصادی روستاییان استان دانست.

بازاریابی، حلقه مفقوده بهبود اوضاع روستاییان در خراسان شمالیبه گزارش ایکنا از خراسان شمالی، امین کلاته، مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری، در آیین گرامیداشت روز ملی روستا که 26 مهرماه در مرکز همایش‌های هتل مجلل داریوش بجنورد برگزار شد، اظهار کرد: تولیدکنندگان خوبی هستیم اما بازاریابان خوبی نیستیم.

وی افزود: طرح‌هایی برای حضور متخصصان فروش در روستاهای استان داریم تا با اطلاع از محصولات مورد نیاز در بازارهای هدف به تولید در روستاهای استان و فروش محصولات آنها کمک کنند.

کلاته با تأکید بر اینکه بعضی از محصولات و تولیدات روستاهای استان تا ۱۰ دست دلالی می‌شوند افزود: بسیاری از محصولات این استان به‌ویژه در حوزه انگور، زعفران و پشم با برند استان‌های دیگر به فروش می‌رسد که باید به این نکات توجه کنیم.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای خراسان شمالی عدم مشارکت دادن شوراها در تصمیمات استانی برای روستاها را یکی دیگر از حلقه‌های مفقوده دانست و گفت: بنا داریم تا شوراهای روستاها را با محوریت شوراهای شهرستان پای کار بیاوریم تا برای اجرای پروژه‌های عمرانی نظر داده و بر اجرای آنها نیز نظارت کند.

وی تأکید کرد: شوراهای روستاها و شهرستان باید در تصمیمات مختلف از قبیل تقسیم اعتبارات و تخصیص آنها برای پروژه‌های مختلف دخیل باشند، چراکه هم نماینده مردم هستند و هم بیش از سایرین از جزئیات و موضوعات مختلف اطلاع دارند.

کلاته همچنین با بیان اینکه جایگاه شوراها باید در استان بازتعریف شود گفت: استان‌های مرزی و محروم کشور سهم عادلانه‌ای از بودجه کشور ندارند و در حرکتی جمعی با سایر دفاتر امور روستایی کشور پیگیر این موضوع هستیم.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای خراسان شمالی اظهار کرد: میزان اعتبار استان‌های خراسان شمالی در حوزه روستاها نباید به اندازه جمعیت آنها بلکه باید به اندازه شایستگی و پتانسیل آنها باشد. متأسفانه در بعضی از استانها همانند تهران شاهد هستیم یک دهیاری ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار دارد اما در خراسان شمالی شاهد اعتبار ۷۰ میلیونی در یک دهیاری هستیم.

وی به ضرورت انجام مسئولیت اجتماعی صنایع نیز اشاره کرد و گفت: صنعتی مثل پتروشیمی بجنورد با حفر ۱۰ چاه عمیق دو دشت این منطقه را خشک کرده و عوارضی مانند آلودگی محیط‌زیست، کم‌آبی و آلایندگی را در روستاها و شهرهای اطراف ایجاد کرده است. این مشکلات درحالی است که آن‌ها به مسئولیت اجتماعی خود در قبال روستاها عمل نمی‌کنند و اگر هم انجام دهند، منت آن را می‌گذارند.

مدیرکل دفتر روستایی استانداری به موضوع پسماند نیز اشاره کرد و گفت: علی‌رغم سال‌های گذشته، امسال اعتباری برای طرح جامع پسماند در استان دیده شده تا به سمت رفع آلودگی پسماند باشیم و علاوه بر توجه به حوزه کشاورزی به سمت و سوی استانی پاک و سبز حرکت کنیم.

وی با اشاره به اینکه ۴۳ درصد جمعیت این استان را روستاییان تشکیل می‌دهند، افزود: این در حالی است که بسیاری از شهرنشینان در فصول و زمان‌های مختلف به روستاها می‌آیند و نشان می‌دهد جمعیت روستاهای ما از این مقدار نیز بالاتر است.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای خراسان شمالی بر ضرورت ایجاد راه‌های روستایی نیز تأکید کرد و گفت: راه‌های روستایی سبب ایجاد ارتباط اقتصادی بین روستاها و افزایش درآمد آنها می‌شود.

کلاته با بیان اینکه ایجاد راه‌های روستایی، متحول شدن اقتصاد روستایی را به دنبال دارد گفت: با همکاری دستگاه‌ها مختلف قصد داریم بیش از گذشته به این موضوع توجه کنیم.

وی همچنین بر ضرورت توجه به مناظر روستایی نیز اشاره کرد و گفت: باید به سمت بازآفرینی سیما و منظر روستاها در خراسان شمالی حرکت کنیم. در حال حاضر با ورود به روستاها احساس وارد شدن به روستا به ما دست نمی‌دهد، چرا که رفتارها و اقدامات ما در روستاها نیز شهر شده است. این در حالی است که روستاها باید بافت خاص خود را با توجه به پتانسیل‌های خود داشته باشند.

انتهای پیام
captcha