ریسمان الهی وحدت، قرآن و دین اسلام است
کد خبر: 4007223
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۷

ریسمان الهی وحدت، قرآن و دین اسلام است

امام جمعه درق خراسان شمالی با تشریح مولفه‌های وحدت، تمسک به قرآن را مهمترین عامل تحقق وحدت در امت اسلامی دانست.

ریسمان الهی همین قرآن و دین اسلام است/ ما با اهل سنت مشترکات زیادی داریمحجت‌الاسلام یحیی حسام، امام جمعه درق، در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به آیه‌ی وحدت در قرآن کریم، گفت: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا وَاذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنْتُمْ أَعْدَاءً فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ یعنی و همگی به رشته (دین) خدا چنگ زده و به راههای متفرّق نروید. و به یاد آرید این نعمت بزرگ خدا را که شما با هم دشمن بودید، خدا در دل‌های شما الفت و مهربانی انداخت. در تفاسیر، علمای بزرگ در مورد اینکه حبل‌الله چیست مسائل مختلفی را بیان نموده‌اند. یکی از نظرات علما این است که ریسمان الهی همین قرآن و دین اسلام است. مسلمانان باید همه با هم و در کنار هم حول محور اسلام باشند.

وی ادامه داد: امام صادق (علیه السلام) نیز در تفسیر حبل‌الله می‌فرمایند: حبل‌الله ما اهل‌بیت هستیم. در روایتی دیگر نیز این کلمه به امیرالمومنین علی(علیه السلام) تعبیر و تفسیر شده است. در آیه دیگری از قرآن خداوند متعال می‌فرماید: مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ تَرَاهُمْ رُكَّعًا سُجَّدًا يَبْتَغُونَ فَضْلًا مِنَ اللَّهِ وَرِضْوَانًا سِيمَاهُمْ فِي وُجُوهِهِمْ مِنْ أَثَرِ السُّجُودِ یعنی حضرت محمد(صلی اللّه علیه و آله و سلم) فرستاده خداست و یاران و همراهانش بر کافران بسیار قویدل و سخت و با یکدیگر بسیار مشفق و مهربانند. آنان را در حال رکوع و سجود نماز بسیار بنگری که فضل و رحمت خدا و خشنودی او را می‌طلبند، بر رخسارشان از اثر سجده نشانه‌های نورانیّت پدیدار است.

امام‌جمعه درق در ادامه صحبت‌های خود در مورد مشترکات بین شیعه و سنی، گفت: ما آنقدر با اهل تسنن مشترکاتی داریم که موارد اختلافی اندک نتواند آن‌ها را تحت الشعاع قرار دهد. هم شیعه و هم سنی هر دو رو به یک قبله نماز می‌خوانند. خدا، دین، پیامبر و بسیاری از موارد دیگر از مشترکات ما هستند. به فتوای حضرت امام خمینی رحمه الله علیه و بسیاری از مراجع تقلید ما در کنار اهل سنت در مراسم حج نماز می‌خوانیم. همه این‌ها حول محور قابل ذکر بوده و باید روی آن‌ها کار شده و بیان شوند.

حجت‌الاسلام حسام با اشاره به حضور بسیاری از مردم اهل سنت در سراسر کشور، کرد: ما با اهل سنت خصوصا ائمه جمعه اهل سنت و دیگر بزرگانشان ارتباط خوبی داریم. این ارتباط آن‌قدر نزدیک است که بسیاری از این عزیزان در مشکلاتشان با تماس گرفته و مشورت می‌نمایند. حتی برخی از ناگفته‌ها را در ارتباطی که ایشان داریم بیان می‌نمایند. این ارتباط وقتی ایجاد که معاشرت‌ها را با اهل سنت بیشتر نمودیم. سرکشی، همنشینی، معاشرت و مراوده با اهل سنت در اعیاد و دیگر مناسبت‌ها در طول سال بسیار در بوجود آمدن این ارتباط موثر بوده است.

وی در پایان با اشاره به برنامه‌های برگزار شده دیگر گفت: پاسداشت و بزرگداشت شهدای اهل سنت یکی دیگر از برنامه‌های برگزار شده برای تحکیم وحدت بین شیعه و سنی بود. این موضوع بسیار بازخوردهای خوبی داشت چون هم بزرگداشت شهدا بود و هم در ذهن این عزیزان تداعی شد که اگر نظامی شکل گرفته است شیعه و سنی در کنار هم در برابر دشمنی واحد جنگیده‌اند. خدا را شکر با اقدامات اینچنینی توانسته‌ایم ارتباط میان شیعه و سنی را برقرار نماییم.

انتهای پیام
captcha