گفت‌وگوی اندیشمندان دینی با ایرانیان موجب ابراز علاقه آنها برای توسعه همکاری‌ها شده است
کد خبر: 4009375
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۷
مدیر دارالحکمه کانادا:

گفت‌وگوی اندیشمندان دینی با ایرانیان موجب ابراز علاقه آنها برای توسعه همکاری‌ها شده است

مدیر دارالحکمه کانادا با حضور در مؤسسه البیان للتواصل والتأصیل در شهر مقدس قم بر اهمیت ایجاد فضای گفت‌وگو با علمای سایر ادیان و مذاهب تاکید کرد و گفت، نظر بسیاری از اندیشمندان ادیان مختلف نسبت به ایرانیان و مذهب تشیع پس از گفت‌وگو کاملا تغییر کرده و خواستار توسعه همکاری‌ها شدند.

به گزارش ایکنا از قم، دکتر سید زین العابدین شهرستانی مدیر دارالحکمه کانادا با حضور در موسسه البیان للتواصل و التاصیل ضمن آشنایی با بخش‌های مختلف این موسسه بر امضای تفاهم نامه مشترک خبر داد.
دکتر سید زین العابدین شهرستانی در این دیدار اظهار داشت: میراث مکتب اهل بیت(ع) گنجینه بسیار بالایی را در اختیار ما قرار داده است؛ اما ما برای استفاده از این ذخایر برنامه و هدف خاصی نداشته‌ایم.
مدیر دارالحکمه کانادا ادامه داد: دشمنان مکتب اهل بیت(ع) با وجود اینکه چیز خاصی در دست ندارند؛ اما در پایبندی به عقاید و پیشبرد اهداف خود بسیار مصمم‌تر از ما هستند.
دکتر شهرستانی همچنین در این دیدار بر اهمیت ایجاد فضای گفت‌وگو با علمای سایر ادیان و مذاهب برای از بین بردن برخی تبلیغات سوء و شبهات ناروا تاکید کرد.
وی تاکید کرد: نظر بسیاری از اندیشمندان ادیان مختلف پس از دیدار و گفت‌وگو با آن‌ها دیدگاهشان در خصوص ایرانیان و مذهب تشیع کاملا تغییر کرده و این افراد بعد از آن با ابراز علاقه به سیره و سلوک شیعیان خواستار توسعه روابط و همکاری‌ها شده‌اند.
مدیر دارالحکمه تأکید کرد: تعامل و همکاری موسسات خارج از کشور در برگزاری همایش و سیمنارها، لازم و ملزوم یکدیگر است و این مؤسسات با همکاری یکدیگر می‌توانند علاوه بر رفع کاستی‌های احتمالی بر غنای این برنامه‌ها نیز بیفزایند.

معاون بین‌الملل موسسه البیان للتواصل و التاصیل نیز در این دیدار گفت: یکی از اهداف و رسالت‌های مهم این موسسه تدوین و تألیف موسوعه 30 جلدی شیعه با بهره‌گیری از اساتید برجسته و طراز اول حوزه علمیه در موضوعات مختلف و مورد نیاز جامعه امروز است.
دکتر حسن عبدی پور همچنین در این دیدار گزارشی از فعالیت‌ها و پروژه‌های مختلف مؤسسه البیان للتواصل و التاصیل ارائه کرد و از آمادگی مؤسسه البیان جهت برگزاری فعالیت‌های مشترک تأکید کرد.
وی تأکید کرد: برای عمومی کردن گفتمان مکتب اهل بیت(ع) در عرصه بین‌الملل، شبکه‌ای از تعامل و ارتباط با مؤسسات خارج از کشور ایجاد شده است.
وی ادامه داد: مؤسسه البیان در تلاش است تا همایشی جهت تکریم نویسندگان و شاعران مسیحی که پیرامون اهل بیت(ع) کتاب یا اشعاری را داشته‌اند برگزار کند و از اقدامات خودجوش و برگرفته از معارف اهل بیت این شخصیت‌ها قدردانی به عمل آورد.
در این جلسه همچنین نسبت به انعقاد تفاهم‌نامه مشترکی بین مؤسسه البیان للتواصل و التأصیل و دارالحکمه کانادا برای پیشبرد بهتر اهداف مشترک تأکید شد.

گفتنی است دارالحکمه در سال 2006 توسط دکتر زین العابدین شهرستانی تأسیس شد.
این مؤسسه در شهر مونترال (Montréal) کانادا تأسیس شد. مونترال نسبت به دیگر شهرهای کانادا چهره فرهنگی و علمی برجسته‌تری دارد.
جمعیت کثیری از شیعیان در مونترال سکونت دارند، لذا پس از راه‌اندازی مؤسسه دارالحکمه و شروع فعالیت، حساسیت افراطیون سلفی و وهابی را بر انگیخت. شعار دارالحکمه آموش عالی و گفت‌وگوی تمدن و ادیان است. یکی از زیر شاخه‌های این مؤسسه، حوزه آنلاین است که برای اولین بار در فضای مجازی انجام شده است.
این مؤسسه تاکنون دو فصلنامه به نام‌های حکمه و شادی به چهار زبان منتشر کرده که در تیراژ وسیعی توزیع و به مراکز علمی فرهنگی کانادا به صورت رایگان ارسال می‌شود.

مؤسسه البیان للتواصل والتأصیل نیز در سال 1397 و با هدف احصای ظرفیت‌های شیعه، تدوین دانشنامه تفکر شیعه و تدوین اصول گفت‌و‌گوهای انتقادی با هدف معرفی شیعه از طریق شیعیان تأسیس شده است.

انتهای پیام
captcha