حفظ حقوق پیروان ادیان الهی موجب وحدت بین آحاد جامعه می‌شود
کد خبر: 4013851
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۸
دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت:

حفظ حقوق پیروان ادیان الهی موجب وحدت بین آحاد جامعه می‌شود

دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت گفت حفظ حقوق پیروان ادیان الهی موجب وحدت بین آحاد جامعه می‌شود.

به گزارش ایکنا؛ ابنا نوشت: آیت‌الله «رضا رمضانی» دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با دکتر «بنجامین سیمون» رئیس ارتباطات کلیسایی شورای جهانی کلیساها و دکتر «سیمون سین»، رئیس دانشکده شورای جهانی کلیساها و برخی از اساتید این مجموعه در ژنو دومین شهر پرجمعیت کشور سوئیس دیدار کرد.

 حفظ حقوق پیروان ادیان الهی موجب وحدت بین آحاد جامعه می‌شود

آیت‌الله رمضانی در این دیدار اظهار کرد: برای من ارتباط با این مجموعه بسیار اهمیت دارد. ما در ایران این ارتباطات را به نامِ تقریب بین مذاهب برگزار می کنیم.

وی در توضیح تقریب بین مذاهب گفت: تقریب بین مذاهب به معنی ارتقای سطح آشنایی، آگاهی، تعمیق و تفاهم بین پیروان مذاهب و تقویت احترام متقابل و تحکیم رشته‌های اخوت بدون هیچ گونه تمایزی از لحاظ تعلقات فرقه ای، قومی یا ملی آنان به منظور رسیدن به وحدت است.

وی درباره ثمره حفظ حقوق پیروان ادیان الهی عنوان کرد: حفظ حقوق پیروان ادیان الهی موجب وحدت بین آحاد جامعه می‌شود.

* وحدت میان ادیان و مذاهب عامل سازنده در تامین حقوق اجتماعی است

حجت الاسلام دکتر «سعید جازاری» رئیس دانشگاه بین المللی اهل بیت(ع) نیز گفت: معتقدیم که بخش عظیمی از تمایز و تفاوت میان ادیان و مذاهبِ به مبانی فرهنگی در جغرافیای مختلف و بخشی به جريان‌سازی‌های سیاسی بازمی‌گردد و اگر این دو مسئله بصورت دقیق مورد تأمل قرار گیرد، تعامل بین ادیانی را خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه وحدت میان ادیان و مذاهب عامل سازنده در تامین حقوق اجتماعی است، افزود: ادیان برای سعادت انسان و خروج آنان از ظلم به روشنایی و نور و تحقق عبودیت خداوند واحد از طرف خداوند آمده اند.

جازاری همچنین بر ضرورت گفت و گو میان ادیان و مذاهب با رعایت خصوصیت‌ها و دیدگاه‌های یکدیگر تاکید کرد و گفت: همه ادیان به اصل گفت و گو و محبت و همزیستی مشترک و مسالمت آمیز تاکید دارند و رسالت انبیاء، نیز همین بوده است.

 ارائه گزارشی از فعالیت دانشکده شورای جهانی کلیساها

دکتر سیمون سین رئیس دانشکده شورای جهانی کلیساها در این نشست در تشریح فعالیت‌های این دانشکده گفت: از نظر نظامِ دانشگاهی، اینجا جزء دانشگاه ژنو محسوب می‌شود. این دانشکده پس از جنگ جهانی دوم با هدف آموزش و تعلیم جوانان اروپا و غیر اروپا برای پرورش و برقراری صلح و آرامش تأسیس شد.

وی افزود: ما در ابتدا روابط بین کلیساها با یکدیگر، و در ادامه ارتباط جامعه و کلیسا را گسترش دادیم و از سال 2006 میلادی برنامه تعامل و گفت‌وگو بین ادیان ابراهیمی را آغاز کردیم. در این زمینه، هر تابستان دوره‌هایی برگزار می‌کنیم که سه هفته به صورت آنلاین و سه هفته به صورت حضوری است. محققان و دانشجویان متعددی در این دوره‌ها حضور پیدا می‌کنند. ما یک دانشکده بزرگ نیستیم؛ اما دانشکده مهم محسوب می‌شویم. کار ما تربیت رهبران کلیسایی است؛ به عنوان مثال اخیراً 33 دانشجو پذیرش شدند تا به‌عنوان رهبر دینی در کلیساها پرورش یابند.

رئیس دانشکده شورای جهانی کلیساها تأکید کرد: ما شبکه مهمی از افراد را تشکیل می‌دهیم که در موقعیت‌های مهم و حساس جهانی قرار می‌گیرند.

 فعالیت در سه محور اصلی 

دکتر بنجامین سیمون رئیس ارتباطات کلیسایی شورای جهانی کلیساها نیز اظهار داشت: در سال 1946 میلادی، دانشگاه و در سال 1948 میلادی شورای عالی کلیسا را تأسیس کردیم تا این دو مجموعه با هم مرتبط باشند.

وی ادامه داد: در سال 1946 میلادی و 1948 میلادی سه محور اصلی "صلح"، "تعامل بین فرق مختلف مسیحی" و "ایجاد اتحاد و یکپارچگی بین فرق مختلف" را برای برنامه‌های خود در نظر گرفتیم. ما سعی کردیم بین 349 کلیسا، اتحاد و یکپارچگی ایجاد کنیم و مقصود ما از کلیساها، کلیساهای مسیحی، کلیساهای ارامنه و کلیساهای ارتودکس روسیه و... در جهان است.

 تعداد فرقه‌ها در مسیحیت زیاد است/ اختلاف فِرَق تئولوژیک و الهیاتی نیست

بنجامین سیمون اظهار داشت: 349 کلیسا به معنای 349 فرقه مسیحیت است. وقتی صحبت از مسیحیت می‌شود، فهم آن برای دانشجویان بسیار سخت است؛ چرا که تعداد فرقه‌ها در مسیحیت زیاد است. اساتید و دانشجویانی که در جلسه حضور دارند، از فرقه‌های مختلف مسیحی هستند. نیمی از جمعیت پیروان مسیحیت را کاتولیک‌ها تشکیل می‌دهند، البته کاتولیک ها عضو این سازمان نیستند؛ اما با هم تعامل داریم.

وی با اشاره به اینکه اختلافی که بین فِرَق وجود دارد، به اختلافات تئولوژیک و الهیاتی بر‌نمی‌گردد، تصریح کرد: این تفاوت‌ها تنها به اختلافات فرهنگی مربوط می‌شود و ما به اشتباه تصور می‌کنیم که تفاوت‌های الهیاتی وجود دارد.

وی در توضیح اختلافات مسیحیت گفت: یکی از مهم‌ترین اختلافات این است که مسیحیان به یک شکل و سیاق مراسم عبادی را انجام نمی‌دهند. دانشجویان برای دیدن این تفاوت‌ها به اینجا می‌آیند تا اندیشه‌های خود را یکپارچه کنند.

دکتر سیمون سین در پایان اظهار داشت: یکی از مواردی که امروزه برای ما مطرح شده و اکنون ساده‌تر از گذشته درباره آن صحبت می‌کنیم، بحث قرائت‌های مختلف از انجیل است و نزدیک کردن این قرائت‌ها به یکدیگر و یافتن ویژگی های مشترک، بحث مهمی است.

گفتنی است که انعقاد تفاهم‌نامه همکاری در برگزاری کنفرانس‌ها و دوره‌های مشترک و تبادل اساتید و دانشجو از جمله مباحثی بود که در این جلسه به آن پرداخته شد.

انتهای پیام
captcha