سردار خراسانی: در آینده تقابل نزدیک‌تری با دشمن خواهیم داشت / رونمایی از «مسیر قرآن»
کد خبر: 4015482
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۲
گزارش ایکنا از دومین اجلاسیه مجمع جهانی مستضعفین /

سردار خراسانی: در آینده تقابل نزدیک‌تری با دشمن خواهیم داشت / رونمایی از «مسیر قرآن»

معاون هماهنگ‌کننده سازمان بسیج در دومین اجلاسیه مجمع جهانی مستضعفین با بیان اینکه در گام دوم انقلاب و با گذشت چهل سال تجربه در داخل کشور و جهان اسلام برداشت ما در سازمان بسیج براساس بیانیه گام دوم این است که در آینده در فضای بسیار نزدیک‌تری با دشمن در تقابل خواهیم بود، اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود این مقابله پیچیده‌تر باشد.

سردار خراسانی: در آینده تقابل نزدیک‌تری با دشمن خواهیم داشت / رونمایی از «مسیر قرآن»

به گزارش خبرنگار ایکنا، دومین اجلاسیه مجمع جهانی مستضعفین با موضوع «یمن؛ محور تحول و خودباوری جهان اسلام» از ساعت 9 صبح امروز، سه‌شنبه 2 آذر، با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید از سوی «مهدی عادلی» و پخش سرود مقدس جمهوری اسلامی ایران در سالن همایش‌های بین‌المللی اجلاس سران آغاز شد.

در ادامه سردار خراسانی؛ معاون هماهنگ‌کننده سازمان بسیج مستضعفین در سخنانی گفت: ما بسیجیان جهان اسلام برمبنای آیه «وَنُريدُ أَن نَمُنَّ عَلَى الَّذينَ استُضعِفوا فِي الأَرضِ وَنَجعَلَهُم أَئِمَّةً وَنَجعَلَهُمُ الوارِثينَ» به بشارت و وعده الهی حکومت مستضعفین بر جهان کاملاً امیدواریم.

وی با خیر مقدم به مهمانان داخلی و خارجی و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای جبهه مقاومت، جنگ تحمیلی، شهدای عزیز یمن، سردار قاسم سلیمانی، سردار حجازی و ابومهدی المهندس گفت: خدا را شکر می‌کنیم که آرزوهای حضرت امام(ره) امروز به بار نشسته است. یمن نه تنها نشان داد که اگر روی پای خود بایستد، می‌تواند در مقابل همه استکبار مقاومت کند، بلکه امروز این پیام را به جهان رساند که می‌تواند محور تحول در جهان اسلام باشد.

یمن؛ الگوی خودباوری و پایداری

سردار خراسانی یادآور شد: در دهه‌های بعد از انقلاب، این الگوها در فلسطین، عراق، سوریه و سایر کشورهای منطقه و جبهه مقاومت به بار نشسته و یمن را نیز به عنوان یک کشور الگو در خودباوری و پایداری می‌توان به جهان اسلام معرفی کرد.

معاون هماهنگ‌کننده سازمان بسیج با بیان اینکه در گام دوم انقلاب و با گذشت چهل سال تجربه در داخل کشور و جهان اسلام برداشت ما در سازمان بسیج براساس بیانیه گام دوم این است که در آینده در فضای بسیار نزدیک‌تری با دشمن در تقابل خواهیم بود، اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود این مقابله پیچیده‌تر باشد؛ در این مقابله ما خود را پیروز این صحنه می‌دانیم و شهادت را منبع و ذخیره استراتژیک برای رسیدن به این اهداف می‌دانیم.

پایه‌گذاری، تقویت و توسعه زیرساخت‌های تمدن اسلامی

وی تأکید کرد: ما در سازمان بسیج براساس فرمان رهبری زیرساخت‌های تمدن اسلامی را در جهان اسلام همراه با عزیزان جبهه مقاومت پایه‌گذاری، تقویت و توسعه خواهیم داد و با تولید پی در پی قدرت و مقاومت این صحنه‌ها را به پیروزی تبدیل می‌کنیم.

سردار خراسانی تصریح کرد: بسیج جهان اسلام منبع قدرت برای جهان اسلام و مستضعفین است و در آینده این مسیر حمایت نزدیک و فراگیر از مستضعفین را براساس این آیه قرآن خواهیم داشت و حتماً تهدیدها را به فرصت در دنیای اسلام تبدیل می‌کنیم و مقاومت فعال استراتژی ما در جهان اسلام خواهد بود و این را از یمن، فلسطین و مقاومت‌ها در سراسر جهان اسلام فرا گرفته‌ایم.

تقویت گفتمان انقلاب اسلامی در بسیج

وی یادآور شد: البته تقویت گفتمان انقلاب اسلامی در بسیج از رویکردهای مؤثر ماست و همچنان پرچم استکبارستیزی را برافراشته خواهیم داشت و تعمیق ارتباطات و تعاملات بین‌المللی را در جهان اسلام حمایت می‌کنیم.

معاون هماهنگ‌کننده سازمان بسیج در پایان سخنان خود گفت: امروز جمهوری اسلامی به مثابه نخ تسبیحی است که دانه‌های آن جبهه‌های مقاومت از یمن تا فلسطین و سایر نقاط جهان اسلام هستند و امروز یمن به یک الگو‌ تبدیل شده و محوریت همایش ما همین تحول یمن و الگوسازی از آن در جهان اسلام است.

بنابر این گزارش، سیدمحمد حسینی؛ معاون پارلمانی رئیس‌جمهور سخنران دیگر این اجلاسیه بود که وی در آغاز با درود به روح پرفتوح شهدا به ویژه شهدای یمن و تبریک هفته بسیج گفت: بسیج محدود به مرزهای جغرافیایی ایران نیست و امروز در سراسر جهان اسلام شاهد حماسه‌آفرینی بسیجیان جهان اسلام در فلسطین، لبنان، سوریه، عراق، یمن و ... هستیم و این شجره طیبه روز به روز بارورتر می‌شود.

وی با اشاره به تشبیه بسیج به شجره طیبه گفت: شجره موجودی زنده و پویاست که دائم در حال رشد است و ایستایی در آن معنا ندارد و از طرفی باطن و ظاهر آن پاکیزه و طاهر است.

بسیج صرفاً مربوط به پس از انقلاب نیست

حسینی تصریح کرد: بسیج ما صرفاً مربوط به پس از انقلاب نیست. هر چند در دوره معاصر به تعبیر رهبر معظم انقلاب یکی ازنوآوری‌های مهم امام(ره) بود که باعث استمرار انقلاب شد و گرنه با جنگ تحمیلی کار انقلاب تمام می‌شد. این حرکت چون برگرفته از آموزه‌های دینی است ریشه‌دار است؛ ‌اصحاب پیامبر(ص)، امام علی(ع) و امام حسین(ع) همگی بسیجی بودند؛ با‌اخلاص، بابصیرت و برخوردار از شجاعت و روحیه شهادت‌طلبی.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور با بیان اینکه ثمرات و میوه‌های این شجره همیشگی است و محدود به یک مقطع زمانی خاص نیست، یادآور شد: اگر در دوران دفاع مقدس بسیجیان مردانه ایستادند، امروز هم در حوزه‌های گوناگون نقش‌آفرینی می‌کنند و حشدالشعبی و حزب الله و انصارالله همگی بسیجی هستند.

وی اضافه کرد: وقتی می‌خواهیم از یمن سخن بگوییم، نمی‌دانیم از اویس قرنی سخن بگوییم یا مالک اشتر. پیوند عمیقی بین ما ‌و مردم یمن وجود دارد و هیچ فاصله‌ای بین ما نیست که «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ». ما همه بسیجیان جهان اسلام را در کنار هم می‌دانیم.

اذعان قدرت‌های دنیا به توانمندی مردم یمن

حسینی تصریح کرد: یمن نقش بسیاری در تاریخ اسلام داشته و مردم این سرزمین غیرت و همت و شجاعت زیادی دارند. ائتلاف ارتجاع و غرب تصور می‌کردند در عرض یک ماه بر کل یمن سیطره پیدا می‌کنند، اما الان حدود هفت سال است که مردم مظلوم یمن در مقابل این ائتلاف شوم ایستاده‌اند. رهبر معظم انقلاب در همان روزهای اول به متجاوزان به یمن هشدار دادند که به نتیجه نخواهید رسید و امروز قدرت‌های دنیا به این نتیجه رسیده‌اند و به توانمندی مقاومت مردم یمن اذعان دارند همانطور که به قدرت انقلاب اسلامی اعتراف کرده‌اند.

وی ادامه داد: امروز مردم یمن ایستاده‌اند و از کشورشان دفاع می‌کنند و امیدواریم با پیروزی انصارالله فرصتی برای استفاده از ظرفیت‌های این کشور برای بهبود معیشت مردم فراهم شود. در این ۷ سال توطئه‌های زیادی علیه یمن شد؛ ابتدا نتوانستند انصارالله را شکست دهند و بعد در تجزیه یمن ناموفق ماندند. مردم یمن نشان دادند که اگر به خود اتکا کنند، کسی نمی‌تواند بر آنها تسلط پیدا کند.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور با بیان اینکه امروز دوران جنگ اراده‌هاست و آنهایی که اهل صبر ‌و پایداری هستند در نهایت پیروز خواهند بود، اظهار امیدواری کرد به یاری خداوند و با پایداری مردم این سرزمین و حمایت جهان اسلام این جنگ هر چه زودتر به پایان برسد.

وی تأکید کرد: دشمنان یمن دیر یا زود باید این واقعیت را بپذیرند و بگذارند مردم یمن بر سرنوشت خود مسلط شوند.

حسینی ‌در پایان سلام گرم رئیس جمهور را به حضار و مهمانان این مراسم ابلاغ کرد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، علیرضا زاکانی، شهردار تهران نیز در سخنانی در این اجلاسیه با تبریک هفته بسیج و اظهار خشنودی از حضور در جمع بسیجیان و ایثارگران گفت: آنچه طی صدها سال ملت‌ها را در بند کشید استبداد و استکبار بود. این دولبه قیچی کوشیدند تا با غارت امکانات ملت‌ها و ذبح هویت آنها، آزادی، استقلال و پیشرفت را از ملت‌ها بگیرند.

وی افزود: ده‌ها سال تلاش استکبار با حضور مستقیم‌ در مستعمرات و غارت امکانات کشورها از یکسو و از سوی دیگر حضور عناصر وابسته که غیر مستقیم به نظام سلطه خدمات می‌دادند باعث می‌شد ملت‌ها روزبه روز ضعیف‌تر و مستکبران فربه‌تر و پرروتر و پراشتیاق‌تر برای غارت منابع ملت‌ها و ذبح هویت آنها شوند.

شهردار تهران یادآور شد: ده‌ها سال حضور مستقیم استعمارگران در کشورهایی مانند هند و حضور غیر مستقیم در کشوری مانند ایران در دوره قاجار حاصلی جز کمک به اهداف نظام سلطه و از بین رفتن ملت‌ها نداشت. بعد از دوره‌ای شناخت جدیدی از شرایط کشورها حاصل شد و‌ مستبدان نیابتی کارکردهای نظام سلطه را در کشورها دنبال کردند و امثال پهلوی در ایران و سایر کشورها نقش‌آفرینی کردند. به خصوص در آغاز قرن ۲۰ و جنگ‌های جهانی اول و دوم شرایط به گونه‌ای شد که بافت منطقه در غرب آسیا با حاکمیت عناصر وابسته صورت جدیدی به خود گرفت و از این پس نظام سلطه توانست راحت‌تر امکانات ملت‌ها را به غارت ببرد.

وی افزود: اما کار به همین جا ختم نشد؛ دشمنان در گام بعدی سعی کردند با الگوسازی‌ها بر مبنای فرهنگ غربی در غرب آسیا دل ملت‌ها را از آن خود کنند، ولی شرایط منطقه با انقلاب اسلامی تغییر کرد و با پیام استقلال و آزادی و معنویت و پیشرفت آنچه غرب با شعار آزادی و شرق آن روز با شعار مساوات پیگیری می‌کرد پاسخ دهد و فراتر از آن معنویت و پیشرفت و عدالت را به ملت‌ها هدیه دهد.

سه قدرتی که در پس انقلاب نمایان شد

زاکانی تصریح کرد: در پس پیروزی انقلاب اسلامی سه قدرت نمایان شد؛ قدرت دین، مردم و رهبری دینی. قدرت دین آنجا نشان داده شد که هر جا تمسک به دین صورت گرفت پیروزی حادث شد. از طرفی انقلاب اسلامی نشان داد هر جا مردم میدان‌دار صحنه شوند آن صحنه از پیش تعیین تکلیف شده است که این در انقلاب اسلامی به روشنی مشخص شد. همچنین وقتی دین و ملت بر مدار رهبری دینی پیوند جدانشدنی پیدا کردند، آثار این پیوند در عرصه‌های جنگ سخت و نرم نمایان شد. اینها برای ملت‌ها جذابیت‌های ویژه داشت و عصر جدیدی در جهان شکل گرفت.

به گفته شهردار تهران دیری نپایید که این پیام در منطقه به خودباوری مبتنی بر ایمان انجامید و شرایط به سمتی رفت که سیمای منطقه تغییر کرد و آمریکایی که داعیه غارت جهان را در کنار شوروی داشت و این را تا زمان فروپاشی شوروی در۱۹۹۱ ادامه داده بود و پس از آن نظم نوین جهانی را توسط بوش پدر اعلام کرده بود، با پیام جدیدی روبرو شد. در حالی که همه به یقین رسیده بودند راهی جز تسلیم مقابل آمریکا ندارند، اما پیام انقلاب اسلامی و بیان رهبری شجاع انقلاب امیدی را در دل مقاومت زنده کرد و راه دومی را پیش چشم جامعه بشری گشود.

وی اضافه کرد: آمریکا از ۱۹۹۱ تا ۲۰۱۰ هر چه کوشید که تفوق و چیرگی خود را در ابعاد مختلف در غرب آسیا محقق کند، ناکام ماند و عامل اصلی را انقلاب اسلامی می‌دید و لذا وقتی ۱۱ سپتامبر و حمله وحشیانه آمریکا به عراق و افغانستان اتفاق افتاد، نقشه راه خود را خاورمیانه بزرگ و نوین قرار دادند که در آن همه کشورها تحت تاثیر نظام غلط غربی قرار گیرند و یکپارچه غربی شوند اما این تلاش‌ها هم ناکام ماند تا اینکه حمله به لبنان و جنگ ۳۳ روزه شرایط جدیدی را رقم زد.

زاکانی تصریح کرد: آنها توجه خود را فقط به عراق، سوریه، لبنان و ایران معطوف کرده بودند اما جنگ ۳۳ روزه ورق را برگرداند، لذا به سوی تثبیت رژیم صهیونیستی حرکت کردند اما دیگر ملت‌ها به پاخاسته بودند و‌ محور مقاومت بیدارتر از همیشه شرایطی را تجربه می‌کرد که کام دشمنان را تلخ و دیده ملت‌ها را بینا کرده بود. آنها در ۲۰۱۰ به این جمع بندی رسیدند‌ که آتش جنگ فرقه ای را در غرب آسیا و شمال آفریقا برافروزند و منطقه را ویران و هویت آن را نابود کنند تا در نهایت تل خاکستری برای ملت‌ها نماند و پس از آن به سمت مهار چین و روسیه بروند.

شهردار تهران ادامه داد: این مسیر ادامه داشت و توفیقات اولیه‌ای هم کسب شد اما به زودی ملت‌ها مقابل آنها ایستادند و این پیام ایستادگی انقلاب اسلامی بود که کمر آنها را شکست در حالی که به تعبیر پمپئو ایران با ۱۶ میلیارد دلار هزینه توانست آمریکا را با ۸ تریلیون دلار شکست دهد.

زاکانی یادآور شد: آنها در ادامه دست به خطای راهبردی زدند و تلاش کردند یمن را مورد حمله قرار دهند، اما ملت یمن ۷ سال است با دستان خالی در مقابل جهان استکبار می‌جنگد و با ایستادگی خودش پیام‌های مختلفی را به جهان صادر کرده است. هر بار که عربستان، امارات و هر دست‌نشانده‌ای در این خطه نورانی اقدامی کرد بصیرت ملت یمن اینجاست که دست پنهان آمریکا و اسرائیل را می‌بینند و آنها را محکوم می‌کنند. عربستان در این میان دست‌نشانده‌ای بیش نیست و آل سعود لکه ننگی در پهنه سرزمین‌های اسلامی به ویژه در نمادهای شریفی است که آن‌ها را غصب کرده است.

وی تأکید کرد:  این ۷ سال نشان داد ملت رشید یمن از اوج بصیرت، خودباوری و ایمان و مقاومت برخوردار است و نشان داد که این ملت و رهبری دینی عزیز آن با تمسک به اسلام خود اسوه و الگوست. کسی باور نمی‌کرد ۷ سال پیش این ملت توانایی مقاومت داشته باشد اما امروز امارات در حدیده و عربستان در مآرب ناکام شده و دست برتر از آن ملت یمن است.

زاکانی یادآور شد: در حمله اخیر با ۱۴ پهپاد آرامکو به سقوط جدی در بورس رسید و لذا شاه‌راه‌های حیاتی رژیم‌های منحط وابسته را ملت یمن در دست گرفته است. اگر روزی آنها می‌خواستند باب المندب را بگیرند امروز راهی برای آنها در این مسیر وجود ندارد و پیش‌بینی رهبر معظم انقلاب مبنی بر خطای مبنایی عربستان در حمله به یمن به حقیقت پیوسته است و امروز این یمن است که۷ سال مقاومت را ثبت کرده و در آستانه پیروزی است.

به ملت یمن افتخار می‌کنیم

وی تأکید کرد: ما به ملت یمن افتخار می‌کنیم که مقاومتی در اوج سختی را شکل دادند اما نقش پیروزی خون بر شمشیر مجدد آشکار شد و این افتخار انقلاب اسلامی در همه عرصه‌هاست. این قرن به تعبیر امام(ره) قرن غلبه مستضعفان بر مستکبران است و پیروزی ملت یمن میخ پایانی بر تابوت فرسوده نظام سلطه است و امیدواریم در حداقل زمان پرونده جنایات آل سعود و سران امارات و رژیم صهیونیستی و فراتر از آنها آمریکا در یمن بسته شود ‌و شاهد رشد و تعالی یمن در عرصه سازندگی باشیم.

شهردار تهران در پایان سخنان خود، با گرامیداشت یاد و خاطره سردار سلیمانی، گفت: درایت، تیزبینی و شجاعت او  در عرصه نبرد نتیجه داد و امروز آمریکا راهی جز خروج از منطقه و گم‌کردن گور خود ندارد.

بنابراین گزارش حسین اکبری، معاون دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی، در پایان این مراسم در سخنانی با بیان اینکه اندیشه بسیجی و خودباوری مبتنی بر ارزشهای الهی و مبانی قرآنی و نظریه‌ای که امام (ره) برگرفته از قرآن مطرح کردند امروز جای بررسی و تحلیل جدی دارد. امام(ره) فرمودند نگاه ما نگاه دفاع از مستضعف در برابر مستکبر است که دفاع از مسلمانان و همه آزادیخواهان جهان است. این نگاه اساس قرآنی دارد و برگرفته از آیات «وَنُريدُ أَن نَمُنَّ عَلَى الَّذينَ استُضعِفوا فِي الأَرضِ وَنَجعَلَهُم أَئِمَّةً وَنَجعَلَهُمُ الوارِثينَ» و «وَلَقَدْ كَتَبْنَا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ» است.

وی افزود: این وعده الهی عنوان نظریه جهانی امام(ره) است که می‌فرمودند امیدوارم یک روزی مستضعفان جهان در وحدت با هم حزب بزرگ جهانی مستضعفان را مقابل استکبار جهانی تشکیل دهند. این وعده امروز در میدان عمل محقق شده و یمن نمونه‌ای از دفاع مستضعف در برابر مستکبران جهان است و سوریه و عراق هر یک با تفاوت‌هایی میدان دیگری در این رابطه است و مهم‌تر از همه امروز فلسطین در یک شرایط سخت تحت سیطره یک رژیم جانی اشغالگر توانسته شرایط را به نحوی عوض کند و مستضعفان را حاکم کند و بسیج را تشکیل دهد که خود به تنهایی پاسخگوی اسرائیل و آمریکاست و بقیه فقط باید به او کمک کنند.

اکبری اظهار کرد: اینها همه اتمام حجت برای مسلمانان و مستضعفان جهان است که به زودی با شدت یافتن سرعت افول آمریکا، امید است که این اندیشه قرآنی مبتنی بر اندیشه نجات بشریت جایگاه خود را در آینده نظام بین الملل پیدا کند. قطعا با افول آمریکا قدرت هژمون آمریکا برچیده خواهد شد و انچه در جهان اسلام جایگزین خواهد کشورهای وابسته، دست‌نشانده و هژمون نظام سلطه نیستند، که مقاومت را یاری می‌کنند و در برابر کشورهای پیرو نظام سلطه می‌ایستند.

معاون دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی تصریح کرد: شرط این مسئله آن این است که مسلمانان خود را برای شرایط فروپاشی قدرت هژمون آمریکا و اضمحلال رژیم صهیونیستی آماده کنند و در این مرحله اسلام به اعتبار قرآن می‌تواند بشر را نجات دهد. سردار بزرگ اسلام شهید سلیمانی به عنوان نمونه‌ای از مکتب بزرگ بسیج و اندیشه امام(ره) در دنیا مطرح است و این مکتب قدرت این را دارد که انسان‌های بزرگی مانند حاج قاسم را تربیت کند.

رونمایی از کتاب «مسیر قرآن» و تجلیل از فرماندهان نمونه بسیج وزارتخانه‌ها و ادارات و اجرای گروه همخوانی محمد رسول‌الله(ص) از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.

انتهای پیام
captcha