واقعیت‌هایی از ایدز که نمی‌دانیم/ به دنیا آمدن فرزندان سالم از والدین مبتلا
کد خبر: 4017493
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۸
به انگیزه روز جهانی مبارزه با ایدز

واقعیت‌هایی از ایدز که نمی‌دانیم/ به دنیا آمدن فرزندان سالم از والدین مبتلا

مدیرعامل انجمن احیای ارزش‌ها ضمن انتقاد از وجود تابوها و سانسورهای مرتبط با پیشگیری از انتقال ویروس HIV، گفت: با مصرف دارو، کاهش بار ویروس در بدن و عدم انتقال از فردی به فرد دیگر امکان‌پذیر شده است.

چهارشنبه/ واقعیت‌هایی از HIV/ ایدز که همچنان نمی‌دانیم/ به دنیا آمدن چه‌های سالم از والدین مبتلا

الهه شعبانی، مدیرعامل انجمن احیای ارزش‌ها که سال‌هاست در حوزه حمایت و کمک به افراد HIV+ و مبتلایان به ایدز فعالیت می‌کند، در گفت‌وگو با ایکنا، ابتدا به تشریح تفاوت ویروس HIV و بیماری ایدز پرداخت و گفت: رسانه‌ها و مردم باید به این تفاوت توجه داشته باشند که بیماری ایدز آخرین مرحله ورود ویروس HIV به بدن است و بسیاری از افرادی که ویروس HIV وارد بدن آنها می‌شود با مراقبت‌های لازم به مرحله بیماری ایدز نمی‌رسند.

وی تصریح کرد: افرادی که ویروس HIV در بدن آنها به موقع تشخیص و درمان آنها شروع شده و دارو مصرف می‌کنند، سیستم ایمنی بدن آنها کارایی خود را دارد و به مرحله بیماری ایدز نخواهند رسید اما کسانی که وارد چرخه درمان نمی‌شوند سیستم ایمنی بدن آنها به حدی ضعیف می‌شود که هر میکروب، عفونت و باکتری فرصت طلبی وارد بدن آنها شود باعث بیماری شدید آنها شده و حتی یک بریدگی ساده می‌تواند فرد را تا پای مرگ پیش ببرد.

با مصرف دارو، ‌HIV به دیگران منتقل نمی‌شود

مدیرعامل انجمن احیای ارزش‌ها با اشاره به این مسئله که تشخیص و درمان افراد HIV مثبت، باعث شده اکنون در مجموعه احیای ارزش‌ها بیمار مبتلا به ایدز نداشته باشیم و افرادی که HIV آنها مثبت است، یعنی ویروس وارد بدن آنها شده مورد حمایت قرار دارند، گفت: این افراد چون تحت درمان هستند بار ویروسی در بدن آنها به شدت کاهش یافته به حدی که دیگر این ویروس قابل انتقال از فرد HIV مثبت به فرد دیگر نیست.

وی اضافه کرد: البته پیشرفت‌های پزشکی طی سال‌های اخیر موجب شده بار ویروسی در فرد به حدی کاهش یابد که به دیگران قابل انتقال نباشد اما همچنان هیچ درمان قطعی به معنای از بین رفتن تمام ویروس در بدن فرد وجود ندارد و اگر داروی افراد قطع شود ویروس دوباره تکثیر و افزایش ویروس در بدن رخ می‌دهد.

شعبانی با ابراز تأسف از اینکه بسیاری از مردم هنوز نمی‌دانند که می‌توان بار ویروسی در بدن فرد را کاهش و خطر انتقال ویروس به دیگران را از بین برد، گفت: هنوز هم مردم همان وحشت قبلی در مورد HIV را دارند در حالی که اکنون افراد HIV مثبت می‌توانند ازدواج کنند و بدون نگرانی از ابتلای همسرشان با هم زندگی کنند؛ حتی این افراد می‌توانند صاحب فرزند باشند.

به دنیا آمدن بچه‌هایی با HIV منفی از والدین مبتلا

وی با اعلام این مطلب که طی شش ماه سال جاری پنج نوزاد از مادران HIV مثبت که تحت حمایت مؤسسه احیای ارزش‌ها هستند به دنیا آمده‌اند که همه سالم بوده و ویروس HIV در بدن هیچ یک از کودکان وجود ندارد، گفت: در حالی که هم مادر و هم پدر HIV مثبت بودند اما کودک آنها HIVمنفی است و ویروس HIV در بدن او وجود ندارد.

این فعال اجتماعی اضافه کرد: اگر مراقبت‌ها و آموزش‌های ارائه شده به والدین نبود این خطر بزرگ وجود داشت که بچه‌ها با HIV مثبت به دنیا بیایند. مادر باردار HIV مثبت باید تحت درمان قرار گیرد، دارو مصرف کند، زایمان طبیعی و سپس شیردهی نداشته باشد.

ویروس نه؛ انگ اجتماعی بیماران را آزار می‌دهد

وی تصریح کرد: اتفاق‌های بزرگی در مورد HIV و بیماری ایدز رخ داده اما تصور مردم ما همان تصورات سال‌های قبل است. اکنون افرادی که ویروس HIV در بدن آنها وجود دارد با مصرف دارو می‌توانند زندگی و طول عمر طبیعی داشته باشند. درمان این بیماری نیز در کشور ما رایگان است. البته در یک برهه کوتاه زمانی به دلیل تحریم‌ها مشکل تأمین دارو به وجود آمد اما به سرعت برطرف شد و آنچه اکنون بیماران را رنج می‌دهد دیگر خود بیماری نیست بلکه انگ اجتماعی است که وجود دارد.

گسترش انتقال HIV از طریق رابطه جنسی

شعبانی در ادامه سخنان خود، به سه موج شیوع ایدز در کشور اشاره کرد و گفت: موج اول شیوع ایدز از طریق خون‌های آلوده(در سال‌های حدود 63) بود، موج دوم شیوع ایدز از طریق سرنگ‌های مشترک و آلوده در میان معتادان بود و موج سوم که اکنون در آن قرار داریم انتقال ویروس از طریق رابطه جنسی است و بیشترین افرادی که مراجعه و HIV آنها مثبت می‌شود از طریق رابطه جنسی مبتلا شده‌اند.

وی با تأکید بر اینکه انتقال HIV از طریق رابطه جنسی مسئله‌ای است که اکنون باید به آن پرداخته شود، گفت: در طرح جوانی جمعیت سلامت جنسی افراد دیده نشده است، در حالی که رابطه جنسی در جمعیت جوان کشور رخ می‌دهد؛ پس خطر ابتلای جمعیت جوان به بیماری ایدز و سایر بیماری‌های مقاربتی از جمله هپاتیت و HPV (زیگیل تناسلی) بیشتر است و باید با در اختیار قرار دادن وسایل پیشگیری و مراقبتی احتمال انتقال این بیماری‌ها را کاهش داد.

سلامت جنسی افراد در طرح جوانی جمعیت پیش‌بینی نشده است

مدیرعامل انجمن احیای ارزش‌ها با بیان اینکه در طرح جوانی جمعیت ابعاد دیگر ماجرا سنجیده نشده و سلامت جنسی افراد پیش‌بینی نشده است، گفت:‌ افراد دارای رفتار جنسی پرخطر و کارگران جنسی از وسایل پیشگیری و مراقبتی استفاده می‌کردند و حذف یا محدود شدن توزیع آن می‌تواند خطر بسیار زیادی در گسترش بیماری‌های مقاربتی در این گروه و انتقال آن به دیگران داشته باشد. ابعاد کارشناسی طرح جوانی جمعیت در حوزه مراقبت از انتقال بیماری‌های مقاربتی دیده نشده است.  

شعبانی یادآوری کرد که سن رابطه جنسی در همه جای دنیا از جمله ایران پایین آمده است و گفت: متأسفانه این واقعیت را نمی‌خواهیم ببینیم و آن را انکار می‌کنیم در حالی که در بسیاری از کشورهای دنیا این واقعیت را پذیرفته و در حال آموزش مسائل بهداشتی و مراقبتی به گروه‌های سنی پایین‌تر هستند.

وی از نحوه آموزش پیشگیری از انتقال HIV/ ایدز در کشور انتقاد کرد و گفت: در حوزه HIV آموزش‌هایی که در کشور ما ارائه می‌شود بسیار دیر و در سال پایانی دبیرستان محدود به یک صفحه کتاب است که به صورت گذرا به روش‌های پیشگیری اشاره شده است.

آموزش پیشگیری از ایدز دیر و ناکافی است

این فعال اجتماعی اظهار کرد: در انجمن احیا دوره آموزشی برای دانشجویان دانشگاه تهران برگزار شد که نتایج آن بسیار عجیب بود. دانشجویان حتی به درستی در خصوص مراقبت از خود در برابر HIV اطلاعات نداشتند و انتقاد می‌کردند که چرا اکنون این آموزش‌ها به ما ارائه می‌شود؛ اکنون دیر است.

وی تصریح کرد: متأسفانه آموزش پیشگیری و مراقبت از خود در برابر HIV ناکافی بوده و کیفیت آن مناسب نیست و اطلاعات ناقص و با سانسور به مردم ارائه می‌شود که موجب می‌شود مردم برداشت‌های غلطی در خصوص این ویروس و بیماری پیدا کنند و نتوانند از خود در برابر آن مراقبت کنند.  

انتهای پیام
captcha