استفاده عربستان از حج برای اعمال فشار در پرونده جنگ یمن
کد خبر: 4017953
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۸

استفاده عربستان از حج برای اعمال فشار در پرونده جنگ یمن

عربستان سعودی به عنوان بخشی از کارزار لابی‌گری برای متوقف کردن تحقیقات سازمان ملل در مورد نقض حقوق بشر توسط طرف‌های درگیری در جنگ یمن، برای همراه کردن اندونزی با خود، از تهدید به ایجاد محدودیت در حج برای اتباع این کشور بهره برده است.

به گزارش ایکنا به نقل از گاردین، اندونزی و توگو که به قطعنامه تحقیقات مستقل درباره جنگ یمن در سال 2020 رأی ممتنع داده بودند اما امسال، هر دو کشور به این قطعنامه رأی منفی دادند.

مقامات سیاسی و منابع دیپلماتیک و فعال با آگاهی از تلاش‌های لابی‌گری، این دو رأی منفی را حاصل یک کارزار سعودی برای شکست تلاش‌های شورای حقوق بشر سازمان ملل به منظور انجام تحقیقات مستقل در جنگ یمن توصیف می‌کنند.  

گفته می‌شود؛ ریاض به اندونزی - پرجمعیت‌ترین کشور مسلمان جهان - هشدار داده است که اگر مقامات این کشور به قطعنامه مذکور رأی منفی ندهند، برای انجام سفر حج اتباع اندونزی محدودیت‌هایی ایجاد می‌کنند.  

همچنین عربستان، به کشور آفریقایی توگو نیز در زمان رأی‌گیری اعلام کرد که سفارت جدیدی در ریاض افتتاح خواهد کرد.

جان فیشر، مدیر دیده‌بان حقوق بشر در ژنو، گفت این دو رأی منفی، حاصل تلاش عربستان سعودی و متحدان آن و استفاده از تهدید و تطمیع کشورها بوده است. حاصل این رأی‌ها پایان دادن به نظارت مستقل بین‌المللی بر جنگ یمن از جنبه حقوق بشر بود.

تلاش عربستان در نهایت زمانی به نتیجه رسید که شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد (HRC) در ماه اکتبر علیه تمدید تحقیقات مستقل جنایات جنگی رأی داد؛ این قطعنامه با 21 رأی مخالف در برابر 18 رأی موافق شکست خورد و هفت‌کشور به آن رأی ممتنع دادند.

انتهای پیام
captcha