تصمیم فرانسه برای بستن مسجدی در شمال این کشور
کد خبر: 4020969
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۵

تصمیم فرانسه برای بستن مسجدی در شمال این کشور

دولت فرانسه اعلام کرد که مراحل تعطیلی اداری مسجد اعظم در شهر بووه در شمال این کشور را به دلیل ایراد خطبه‌های افراط‌گرایانه در آن آغاز کرده است.

به گزارش ایکنا به نقل از الجزیره، جرالد دارمانین، وزیر کشور فرانسه اعلام کرده که بستن مسجد کاملاً غیر قابل‌ قبول بووه را آغاز کرده است چرا که در این مسجد اظهاراتی علیه مسیحیان و یهودیان مطرح شده است.

اداره منطقه اویز تأیید کرد که تصمیمی را برای بستن مسجد جامع در بووه «به مدت حداکثر 6 ماه» بر اساس سخنرانی‌های «برانگیختن نفرت»، «خشونت» و «دعوت به جهاد» بررسی خواهد کرد.

سمیم بلاکی، وکیل انجمن امید و برادری که مسجد را اداره می‌کند، به خبرگزاری فرانسه گفت که مقامات وی را به دلیل «اظهارات یکی از امامان مسجد در جریان خطبه‌ای که داوطلبانه ایراد کرده بود متهم کرده‌اند، اگرچه این امام از ادامه فعالیت خود منع شده است.

اما مقامات فرانسوی وی را یک امام دائم در مسجد می‌دانند که اظهاراتی دربارۀ جهاد، اجرای احکام سخت‌گیرانه اسلام داشته و خواهان قوانینی فراتر از قوانین جمهوری بوده است.

به گفته این وزارتخانه، وی در خطبه‌های خود به کسانی که او آن‌ها را کافر می‌خواند، حمله می‌کند و جوامع غربی را متخاصم با اسلام می‌داند و همچنین نفرت از یهودیان و مسیحیان را ترویج می‌کند.

اما وکیل این مسجد تصریح کرده است که بیشتر اظهارات خارج از چارچوب است و انجمنی که او از آن دفاع می‌کند همیشه با تروریسم مبارزه و همزیستی را ترویج کرده است.

به گفته وزارت کشور، ۲۶۲۳ مسجد و نمازخانه در خاک فرانسه وجود دارد که ۹۹ مورد مظنون به تحریک علیه دولت هستند و با همگی آن‌ها در ماهه‌ای اخیر برخورد شده است.

این برخوردها در چارچوب قانونی صورت گرفته است که در ماه در اوت گذشته تصویب شد به موجب این قانون مجموعه‌ای از اقدامات دربارۀ بی‌طرفی خدمات عمومی، مبارزه با نفرت پراکنی آنلاین تقویت نظارت بر انجمن‌ها، بهبود شفافیت و تأمین مالی مؤسسات مذهبی و مبارزه با چندهمسری و ازدواج اجباری صورت می‌گیرد.

انتهای پیام
captcha