نمایشگاه توسعه‌ فناوری‌‌های حرمین شریفین در عربستان + فیلم
کد خبر: 4022196
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۳

نمایشگاه توسعه‌ فناوری‌‌های حرمین شریفین در عربستان + فیلم

ریاست کل مسجدالحرام و مسجدالنبی(ص) طی نمایشگاهی در شهر بریده عربستان نمایشگاه و موزه‌ای در خصوص توسعه‌های میدانی و فناوری‌های دیجیتالی حرمین شریفین ترتیب داده است.

به گزارش ایکنا به نقل از خبرگزاری رسمی عربستان سعودی(واس)، مسئولین سعودی نمایشگاه معماری حرمین شریفین را در مرکز فرهنگی ملک خالد شهر بریده  مرکز استان القصیم به مدت پنج روز برپا کرده است.

ماهر بن منسی الزهرانی، معاون رئیس کل امور نمایشگاه‌ها و موزه‌ها در عربستان سعودی می‌گوید که ریاست کل امور مسجدالحرام و مسجدالنبی(ص) برای نخستین‌بار در این نمایشگاه مشارکت داشته است تا به تعبیر او از این طریق به انتقال آگاهی و پیام فرهنگی حرمین شریفین و انتقال تصویر متمدنانه این اماکن مقدس کمک شود؛ به‌گونه‌ای که تصویر درخشانی از تلاش‌ها برای خدمت به زائران حرمین شریفین منعکس شود.

این نمایشگاه دارای غرفه‌هایی است که مهمترین آنها غرفه کعبه بوده و شامل پرده کعبه، عود و عطرهایی است که برای معطر کردن کعبه استفاده می‌شود و همچنین در آن چراغ‌ها و قطعه‌هایی از پوشش داخل کعبه با نزدیک به 30 سال قدمت و نیز قفل در کعبه به نمایش گذاشته شده است. همچنین تصاویر سه بعدی از مقام حضرت ابراهیم(ع) هم در این غرفه به نمایش گذاشته شده است.

غرفه‌ای دیگر هم به نمایش آنلاین و مجازی حجرالاسود اختصاص دارد که به بازدیدکنندگان این فرصت را می‌دهد ایستادن در مقابل حجرالاسود و کعبه را تجربه کنند.

در گوشه دیگری از نمایشگاه غرفه‌ای با نام گوشه امنیت فکری است که شامل مجموعه‌ای از صفحه نمایش‌های تعاملی، کتاب‌های الکترونیک و هدایایی مرتبط با امنیت فکری است.

در غرفه آب زمزم نیز بطری‌های آب زمزم از طریق یک ربات هوشمند بین بازدیدکنندگان توزیع می‌شود و تجهیزات جدیدی که در مسجدالحرام برای خدمات رسانی در این زمینه وجود دارد به نمایش گذاشته شده است.

در غرفه دیگری هم ماکت مسجدالحرام بعد از توسعه، با تصاویر متعدد از سومین مرحله از توسعه حرمین شریفین نمایش داده می‌شود.

در غرفه قرآن نیز تعدادی مصحف و نسخ خطی قدیمی، قرآن به خط بریل و تصاویری مربوط به قرآن و آیات در حرمین شریفین  به نمایش گذاشته شده است.

ویدئویی از برپایی این نمایشگاه را در ادامه مشاهده می‌کنید.

غرفه دیگر، غرفه کتابخانه‌های حرمین شریفین است که مجموعه‌ای از کتب کاغذی و دیجیتالی را در خود جای داده است و به بازدیدکنندگان فرصت ورق زدن کتاب‌ها هم داده شده است. کتب ویژه برای کودکان با مکانی برای نقاشی و رنگ‌آمیزی آنها نیز در این غرفه اختصاص داده شده است.

این نمایشگاه همچنین شامل یک غرفه دیجیتال است که در آن نرم‌افزارهای حرمین شریفین از جمله نرم‌افزار مصحف قرآن کریم، نرم‌افزار جوامع‌الذکر، نرم‌افزار خطبه عرفه و  به نمایش گذاشته شده است.

در غرفه عکاسی هم این امکان برای بازدیدکنندگان فراهم است که با پرده کعبه عکس یادگاری گرفته و فوری آن را دریافت کنند.

انتهای پیام
captcha