جهاددانشگاهی می‌تواند بسیاری از مأموریت‌های فناورانه و فرهنگی کشور را بر عهده گیرد
کد خبر: 4023638
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۳
سیدحمیدرضا طیبی:

جهاددانشگاهی می‌تواند بسیاری از مأموریت‌های فناورانه و فرهنگی کشور را بر عهده گیرد

رئیس جهاددانشگاهی در مراسم افتتاحیه نمایشگاه دستاوردهای این نهاد انقلابی اظهار کرد: در برنامه هفتم و برنامه‌های بعدی لازم است از جهاددانشگاهی حمایت شود چراکه معتقدیم با زیرساخت‌هایی که داریم حداکثر با دو برنامه توسعه می‌توانیم به بسیاری از اهداف خود برسیم و بسیاری از مأموریت‌های فناورانه و فرهنگی را بر عهده گیریم.

طیبیبه گزارش خبرنگار ایکنا، سیدحمیدرضا طیبی، رئیس جهاددانشگاهی، امروز یکشنبه 5 دی‌ماه در مراسم افتتاحیه نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای جهاددانشگاهی که در بوستان گفت‌وگو برگزار شد به ایراد سخنرانی پرداخت و ضمن عرض خیرمقدم به محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: توسعه فرهنگی و توسعه علم و فناورانه و آموزش‌های مهارتی از زیرساخت‌های اساسی پیشرفت هر کشوری است. ما این احساس را قبل از انقلاب به عنوان دانشجویانِ وقت داشتیم که غربی‌ها عمدتاً می‌خواهند در همه این حوزه‌ها ما را عقب نگه دارند؛ چراکه آنان اهمیت علم و فناوری و نقش اقتصاد دانش بنیان در توسعه و اقتدار دفاعی را به خوبی می‌دانستند.

دستاوردهای جهاددانشگاهی

وی افزود: جهاددانشگاهی به عنوان مولود مبارک انقلاب اسلامی و نهادی فرهنگی، علمی و فناورانه تصمیم گرفت در حوزه‌هایی که بیان شد توان کشور را در زمینه توسعه فرهنگی، علم و فناوری و آموزش‌های مهارتی افزایش دهد. ما در پایان دهه هفتاد به حد بالایی از بلوغ علم و فناورانه و فرهنگی رسیدیم و خبرگزاری ایسنا حاصل آن بود. در حوزه الکترونیکِ قدرت که رشته خود بنده بود در پایان دهه هفتاد به سطح فناوری روز دنیا رسیدیم.

طیبی بیان کرد: وقتی به این فناوری رسیدیم در سال هشتاد ادعا کردیم که می‌توانیم سیستم رانش واگن‌های مترو را به طور کامل بسازیم؛ در حالی که سیستمی فوق‌العاده پیشرفته به لحاظ کنترلی، الکترونیکی و مکانیکی است. ما مدعی شدیم که می‌توانیم دکل‌ها و مته‌های‌های حفاری را بسازیم و اینکار را انجام دادیم و امروز در حضور رئیس مجلس اعلام می‌کنم که طی یک سال می‌توانیم به دانش طراحی و ساخت سیستم رانش قطارهای سریع‌السیر تا سیصد کیلومتر برسیم چراکه دانش پایه را به دست آورده‌ایم.

لزوم حمایت دولت و مجلس از جهاددانشگاهی

رئیس جهاددانشگاهی یادآورشد: سال 1397 خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم و این بحث را مطرح کردیم که اثبات قابلیت‌های ما به کارفرماهای دولتی و شبه‌دولتی بسیار زمان‌بر است و اگر بودجه مناسبی داشته باشیم می‌توانیم فناوری‌های زیادی را تولید کنیم. ایشان حمایت کردند و مجلس شورای اسلامی و دولت نیز حمایت کردند؛ لذا 30 میلیون یورو از صندوق توسعه ملی به نیازهای ما اختصاص دادند و بسیاری از فناوری‌هایی که امروز در این نمایشگاه ارائه شده است نتیجه آن حمایت‌هاست.

رئیس جهاددانشگاهی تأکید کرد: برنامه هفتم توسعه که در آستانه ارائه به مجلس است باید برنامه‌ای باشد که تحولی در حوزه اقتصادی کشور با اتکا به توان ملی ایجاد کند و ما از مجلس توقع داریم که روی این موضوع توجه زیادی داشته باشد؛ همچنین نسبت به استفاده از این فناوری‌ها دقت و نظارت بیشتری داشته باشند.

طیبی در پایان گفت: در برنامه هفتم و برنامه‌های بعدی لازم است از جهاددانشگاهی حمایت شود چراکه معتقدیم با زیرساخت‌هایی که داریم حداکثر با دو برنامه توسعه می‌توانیم به بسیاری از اهداف خود برسیم و جهاددانشگاهی نیز می‌تواند بسیاری از مأموریت‌های فناورانه و فرهنگی را بر عهده گیرد.

انتهای پیام
captcha