موسیقی ایرانی ملودی محور است + صوت
کد خبر: 4025085
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۹

موسیقی ایرانی ملودی محور است + صوت

مسعود جورابلو در «ایل بانگ» گفت: موسیقی ایرانی ملودی‌محور است و ما نمی‌توانیم بر اساس فاکتورهای دیگر موسیقی‌ها آن را تنظیم کنیم.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ در برنامه این هفته مجله موسیقی «ایل بانگ» که ساعات پایانی جمعه 10 دی از رادیو فرهنگ پخش شد، صادق چراغی؛ کارشناس موسیقی و مجری برنامه، گفت‌وگویی با مسعود جورابلو، آهنگساز و نوازنده، پیرامون آلبوم موسیقی «خواب فرهاد» به آهنگسازی وی انجام داد.

مسعود جورابلو پیرامون آلبوم موسیقی «خواب فرهاد» بیان کرد: این آلبوم با تکنوازی سه‌تار شروع می‌شود سپس چهار تصنیف و باقی قطعات در ادامه آن می‌آید. در تلاش بودیم در این آلبوم اسلوب موسیقی ایرانی رعایت شود. همه هنر‌ها ازجمله موسیقی ایرانی چهارچوب و اصولی دارد و چهارچوبی که برای موسیقی ایرانی وجود دارد اتفاق‌نظری است که در طی سالیان به آن رسیده‌ایم و جنبه میراثی به خود گرفته است و باید به آن توجه داشت.

وی در با رابطه چگونگی ساخت این آلبوم بیان کرد: آلبوم «خواب فرهاد» توسط گروه «سازش» اجرا شده است. فرایند ساخت و انتشار آن 2 سال طول کشید. این آلبوم نتیجه دانشی است که آهنگساز در طول دوران آموزش دیده‌ و با احساسات کنونی خلق شده است. می‌توان گفت قطعاتی که در هر دوره‌ای ساخته شده مختص به همان دوران است و بعد از گذشت سال‌ها نظرات تغییر می‌کند.

کد

جورابلو در رابطه با تنظیم در موسیقی ایرانی گفت: بهترین حالت تنظیم در موسیقی ایرانی زمانی است که یک ملودی خودش راهش را پیدا کند. زیرا موسیقی ایرانی ملودی محور است و ما نمی‌توانیم بر اساس فاکتورهای دیگر آن را تنظیم کنیم. اگر گروهی داشته باشیم که آنها تسلط، سواد و تجربه کافی داشته باشند؛ راه صداهای موسیقی را برای هم باز می‌کنند و تمرینات، خود بهترین تنظیم خواهد بود و ملودی در به بهترین شکل می‌تواند مسیر خود را بیابد.

 
انتهای پیام
captcha