دیپلماسی انقلابی با عقلانیت و تأمین منافع ملی عجین است + صوت
کد خبر: 4028155
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۶
سیدرضا صدرالحسینی:

دیپلماسی انقلابی با عقلانیت و تأمین منافع ملی عجین است + صوت

کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه استکبارستیزی مؤلفه اصلی در سیاست خارجی انقلابی است، گفت: دیپلماسی انقلابی با عقلانیت و حفظ منافع ملی عجین است و در این ارتباط نگاه انقلابی و تعامل مثبت و متوازن با کشورها هیچ منافاتی با یگدیکر ندارند و به همین دلیل جمهوری اسلامی هیچ خط قرمزی برای ارتباط با کشورهای مختلف، به جز رژیم صهیونیستی، ندارد.

سیدرضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل سیاسی

به گزارش ایکنا، رهبر معظم انقلاب در بخشی از بیانات اخیر خود در دیدار با مردم قم به مناسبت سالروز قیام 19 دی 1356 با اشاره به تلاش و برنامه‌ریزی شدید دشمن برای حساسیت‌زدایی نسبت به اصول و بینات و مبانی انقلاب، فرمودند: «عدم تسلیم در برابر دشمن مستکبر؛ این جزو اصول انقلاب است. تسلیم نباید شد؛ زورگویی دشمن را نباید تحمل کرد؛ اینکه ما با دشمن مِن‌باب‌مثال یک وقتی مذاکره کنیم، صحبت کنیم، تعامل کنیم، این یک حرف دیگر است. انقلاب به ما می‌گوید که در مقابل زورگویی و حرف زور دشمن، نباید تسلیم شد؛ تا حالا هم به توفیق الهی تسلیم نشده‌ایم، بعد از این هم همین خواهد بود؛ این جزو اصول است. این را تضعیف می‌کنند، [میگویند] مثلاً «آقا چرا، چه مانعی دارد، چه اشکالی دارد؟» یعنی کمرنگ کردن یک چنین اصول برجسته‌ای.»...اینها اصول انقلاب است.

سیدرضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل سیاسی و بین‌المللی، در گفت‌وگو با ایکنا درباره آثار و دستاوردهای رویکرد ضد سلطه و استکبارستیزانه در سیاست خارجی و اتخاذ دیپلماسی انقلابی در این مسیر گفت: فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری در دیدار مردم انقلابی قم از زوایای مختلفی قابل بررسی است که یکی از مهمترین این زوایا، موضوع سیاست خارجی و عمل انقلابی است. در حقیقت رهبر معظم انقلاب در این خصوص، سیاست خارجی کشور را از گذشته تا امروز تبیین کردند و موضوع استکبارستیزی را به عنوان یکی از ارزش‌های اصلی انقلاب اسلامی، که نباید فراموش شود، مورد تأکید قرار دادند و مسئله دشمن‌شناسی و مقابله با استکبار را دارای اهمیت فوق‌العاده ارزیابی کردند.

استکبارستیزی؛ مؤلفه اصلی سیاست خارجی انقلابی

وی افزود: به عبارتی مقام معظم رهبری در این بخش از بیانات استکبارستیزی را با تاکتیک‌های احتمالی در خصوص گفت‌وگو و تعامل مورد دقت و تفکیک قرار دادند و تحت تأثیر دشمن قرار نگرفتن، نپذیرفتن قیمومت آنها و استکبارستیزی را مؤلفه اصلی سیاست خارجی انقلابی قلمداد کردند. در حقیقت موضوع مهم عدم فراموشی دشمن نکته اساسی در این رابطه است و موفقیت‌هایی که در حوزه سیاست خارجی کشور حاصل شده به دلیل عمل انقلابی بوده و اگر این عمل و رویکرد انقلابی در عرصه دیپلماسی تضعیف شود، قطعاً جایگاه جمهوری اسلامی ایران در نظام بین‌الملل تنزل پیدا می‌کند. البته تأکید رهبر معظم انقلاب بر استفاده از تاکتیک‌های مختلف در سیاست خارجی نیز از اهمیت ویژه‌ای در این سخنرانی برخوردار بود.

صدرالحسینی درباره نسبت دور جدید مذاکرات هسته‌ای با دیپلماسی انقلابی گفت: با توجه به هشت دور مذاکره باید گفت جمهوری اسلامی از دور جدید مذاکرات (دور هفتم) با دست پر و ارائه دو بسته کاملاً روشن و مشخص در خصوص رفع تحریم‌ها و حقوق هسته‌ای در مذاکرات حاضر شد و هیئت ایرانی با حفظ ارزش‌های انقلابی تلاش خود را بر این مسئله معطوف کرده‌اند که بتوانند حقوق ملت ایران را استیفا کنند.

کد

این کارشناس مسائل بین‌الملل بیان کرد: البته در این راستا با عملیات شدید روانی ـ رسانه‌ای محور غرب روبرو بودند اما این منجر به عقب‌نشینی مذاکره‌کنندگان ایرانی نشد و علیرغم تبلیغات گسترده در این خصوص که حضور جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات برای زیر سؤال بردن اصل مذاکرات و توقف آن است، اما در ادامه همگان متوجه شدند اراده جمهوری اسلامی ایران به برقراری و استمرار مذاکرات مثبت برای استیفای حقوق ملت ایران، یک مسئله اصلی است که این جدیت دیپلماتیک با روحیه انقلابی و ارزشمداری در دستور کار هیئت مذاکره‌کننده ایرانی است و ایران هیچگاه مسئله مذاکره را برای تأمین منافع ملت ایران نادیده نگرفته است.

صدرالحسینی تصریح کرد: باید توجه داشت نظام سلطه همچنان با عملیات سنگین رسانه‌ای در حال تخریب روحیه ملت ایران و تیم مذاکره‌کننده بوده و هست اما آنچه روند و محتوای مذاکرات نشان می‌دهد این است که این مذاکرات مسیر مناسبی را در جهت کسب منافع ملی طی می‌کند.

عدم منافات دیپلماسی انقلابی و رابطه متوازن با همه کشورها

صدرالحسینی درباره جنگ روانی و رسانه‌ای دشمن در القای این مسئله که دیپلماسی و سیاست خارجی انقلابی جمهوری اسلامی عامل بی‌ثباتی منطقه، انزوای ایران و کاهش سطح روابط ایران با سایر کشورها است و نقش سیاست خارجی دولت سیزدهم در ابطال این گزاره گفت: واقعیت امر این است که دیپلماسی انقلابی با عقلانیت و حفظ منافع ملی ایران عجین است و توانسته با حفظ ارزش‌ها و تأکید بر رویکردهای انقلابی منافع ملی جمهوری اسلامی ایران را تأمین کند.

وی با بیان اینکه در این دیپلماسی هیچ خط قرمزی برای گفت‌وگو و ارتباط با کشورهای مختلف، به جز رژیم صهیونیستی، وجود ندارد، گفت: در این ارتباط حتما نگاه انقلابی و تعامل مثبت و متوازن با کشورها هیچ منافاتی با هم نداشته و مورد تأکید است. دولت سیزدهم نیز در برنامه ارائه شده در حوزه سیاست خارجی به مجلس، موضوع روابط متوازن با همه کشورهای غیر معاند را اولویت اصلی خود اعلام کرده و در این مدت کوتاهی که از دولت سیزدهم می‌گذرد دیدارها و گفت‌وگوهای متعدد با مقامات کشورهای همسایه، مسلمان و غیر معاند، کاملا نشان‌دهنده این است که دولت سیزدهم با یک نقشه راه مبتنی بر سیاست خارجی انقلابی می‌خواهد تعاملات جمهوری اسلامی را در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی با سایر کشورها گسترش دهد.

کد

این کارشناس مسائل بین‌الملل یادآور شد: یکی از نمونه‌های موفق این رویکرد، رفع نیاز کشور به واکسن بود که دولت سیزدهم با روش‌های کاملاً انقلابی و تاکتیک‌های ارزشمدارانه و ارتباط مثبت با دیگر کشورها، این مشکل را با سرعت تدبیر کرد. همچنین عضویت جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای یکی دیگر از دستاوردهای دولت در حوزه سیاست خارجی با اتخاذ شیوه‌های ارزشمدارانه است.

انتهای پیام
captcha