تجلیل از خانواده شهید دانشجو اخترشمار
کد خبر: 4029349
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۲
به مناسبت روز شهدای جهاددانشگاهی صورت گرفت؛

تجلیل از خانواده شهید دانشجو اخترشمار

به مناسبت روز شهدای جهاددانشگاهی، از سوی معاونت فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی استان گیلان، از خانواده شهید دانشجو هاشم اخترشمار تجلیل شد.

شهید هاشم اخترشمار

به گزارش ایکنا از گیلان، همزمان با روز شهدای جهاددانشگاهی، جمعی از مسئولان معاونت فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی استان گیلان، ۲۷ دی ماه با حضور در منزل شهید دانشجو هاشم اخترشمار، از خانواده این شهید گرانقدر تجلیل کردند.

در مروری بر زندگینامه این شهید بزرگوار آمده است: شهید هاشم اخترشمار فرزند حاج هادی در اول بهمن ماه سال ۱۳۴۴ در خانواده‌ای مذهبی در شهر رشت متولد شد. دوره ابتدایی را در دبستان طاهر صیقلان و دوره راهنمایی را در مدرسه ادیب‌السلطنه واقع در محله مسجد صفی رشت گذراند. به دلیل علاقه به رشته فنی پس از پایان دوره راهنمایی در دبیرستان شهید چمران ثبت نام کرد و در رشته مکانیک به ادامه تحصیل پرداخت و پس از اخذ دیپلم با شرکت در کنکور، در رشته مکانیک دانشگاه تبریز پذیرفته و جهت ادامه تحصیل به تبریز رفت.

شهید اخترشمار در طول دوران انقلاب با اینکه هنوز سنی نداشت در تمام راهپیمایی‌ها شرکت فعال داشت و همواره تا پاسی از شب جهت حفظ آرمان‌های انقلاب به پاسداری می‌پرداخت. پس از پیروزی انقلاب نیز به کمک تعاونی محله در پخش مایحتاج مردم شرکت می‌نمود. در طول جنگ تحمیلی با اینکه در دانشگاه حضور داشت اما به دلیل علاقه و عشق به امام و رزمندگان و از آنجا که خود یک بسیجی بود، جهت حضور در جبهه اعلام آمادگی کرد.

وی در فروردین ماه سال ۱۳۶۵ به همراه گروه عظیمی از رزمندگان، جهت حضور در جبهه به تهران منتقل شد اما به دلیل اینکه در رشته فنی مهارت داشت، به همراه عده‌ای دیگر از دوستانش به مدت شش ماه در کارخانه الحدید کرج جهت ساخت مهمات مشغول به کار شد و پس از پایان این مدت، جهت ادامه تحصیل به تبریز بازگشت اما فعالیت وی و دیگر دوستانش به اتمام نرسید و شب‌ها به رغم اینکه درس و امتحان داشت اما در کارگاه دانشکده به همراه استادش تا پاسی از نیمه شب به ساخت مهمات برای جبهه‌ها می پرداختند.

پس از بمباران کارگاه دانشگاه و خارج نمودن شهدا، هاشم هنوز در قید حیات بود و به بیمارستان سینا منتقل شد. بعد از دادن خبر به خانواده و حضور پدر و مادرش در بیمارستان، وقتی مادرش از پزشک وی خواست تا دقیقا وضعیت وی را شرح دهد، پزشک گفت: ترکش ها با آتش وارد بدن او شدند. در طول روزهای بعد پزشک می‌گفت من تعجب می‌کنم که او با این وضعیت چگونه حرف می‌زند! شاید به دلیل ایمان، شهامت و قوی بودن وضعیت فیزیکی بدن وی باشد!

سرانجام صبحگاه ۵ بهمن ۱۳۶۵ پس از ادای شهادتین با ذکر اسامی یکایک اعضای خانواده از مادرش خواست که سلام وی را به همه برساند و در ساعت ۹ و ۲۵ دقیقه شب آخرین برگ از دفتر زندگی این شهید دانشجو بسته شد و به افتخار شهادت نائل آمد.

گفتنی است ۲۷ دی ماه، سالروز بمباران کارگاه فنی جهاددانشگاهی در دانشگاه تبریز در سال ۱۳۶۵ و شهادت ۲۲ تن از دانشجویان جهادگر در حال پشتیبانی از رزمندگان دفاع مقدس، «روز شهدای جهاددانشگاهی» نام گرفته است. سازمان جهاددانشگاهی تعداد ۱۰۳ شهید از کل کشور تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.

انتهای پیام
captcha