انقلاب اسلامی اصالت اسلام را نمایان کرد / ضرورت تبیین شرایط ایران قبل از 57 برای جوانان + فیلم
کد خبر: 4034296
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۷
شجره در همایش بازتاب انقلاب اسلامی در آثار اندیشمندان جهان:

انقلاب اسلامی اصالت اسلام را نمایان کرد / ضرورت تبیین شرایط ایران قبل از 57 برای جوانان + فیلم

رئیس کمیسیون حقوق بشر اسلامی لندن گفت: بعد از انقلاب اسلامی اصالت اسلام نمایان شد و می‌توان به جرئت گفت انقلاب ما انقلاب اسلام بود.

مسعود شجره

به گزارش ایکنا، همایش «بازتاب انقلاب اسلامی ایران در آثار اندیشمندان جهان» به همت سازمان انتشارات جهاددانشگاهی و با همکاری سازمان قرآنی دانشگاهیان و دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران، صبح امروز هفدهم بهمن‌، در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد.

مسعود شجره، رئیس کمیسیون حقوق بشر اسلامی لندن به عنوان یکی از سخنران این همایش به سخنرانی پرداخت که متن آن به شرح ذیل است:

اول از همه من می‌خواهم تشکر کنم از دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران و عزیزانی که به من این فرصت را داده‌اند تا بتوانم چند دقیقه‌ای در خدمتشان باشم و درباره یکی از مسائلی که واقعاً خیلی اساسی و اصولی در زندگی ما هست، صحبت کنم. انقلاب اسلامی اثر خیلی مهمی در آزادی و مردم‌سالاری در ایران داشت، ولی در حقیقت یک اثرات خیلی مهمی در تمام جهان به وجود آورد. تقریباً می‌شود گفت یک سونامی بود که تمام جهان را درنوردید و تأثیرات خیلی اساسی برجای گذاشت.

باید برای نسلی که انقلاب را ندیده و قبل از انقلاب را تجربه نکرده، بگویم قبل از انقلاب اسلامی، ایران مستعمر آمریکا بود و هیچ مردم‌سالاری در کشور وجود نداشت. اگر در آمریکا یک سگی کشته می‌شد یک ایرانی باید پاسخگو می‌بود ولی وقتی یک آمریکایی در یک شخص را در ایران می‌کشت، آن آمریکایی جوابگو نبود. این واقعاً حالتی ایجاد کرده بود که ما در مملکت خودمان از نظر حقوقی حقی نداشتیم و ابرقدرت‌ها می‌آمدند و قدرت خودشان را در کشورمان پیاده می‌کردند و استعمارشان خیلی واضح و روشن بود.

از ایام جوانی به یاد دارم وقتی اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها در خیابان‌های تهران راه می‌رفتند با چه حالتی به ما ایرانی‌ها نگاه می‌کردند. واقعاً فکر می‌کردند مالک ما هستند. الحمدالله جوانان ما دیگر شاهد چنین اتفاقاتی نیستند. امروز مردم‌سالاری و استقلال در ایران خیلی واضح و روشن است. وضعیت عربستان سعودی، امارات و بقیه کشورها را با ایران مقایسه کنید. وقتی بحث استقلال می‌شود فقط مسلمان بودن از این استعمار جلوگیری نکرده بلکه اسلام انقلابی یا انقلاب اسلامی باعث شده استقلال در ایران پیاده شود.

در بخش دیگری از صحبت‌های خود می‌خواهم درباره اثر انقلاب اسلامی در خارج از ایران بگویم. یکی این است که از نظر سیاسی، انقلاب اسلامی ایران چه پایه‌ها یا چه تأثیری در خارج از کشور گذاشته است؟ مثلاً به مسئله فلسطین نگاه کنیم، به مسئله کشمیر نگاه کنیم یا به مسئله آزادی‌خواهی مظلومان منطقه و دنیا نگاه کنیم. قبل از انقلاب اسلامی اینها یا به طرف شرق گرایش داشتند یا به طرف غرب می‌رفتند. ساکنان مظلوم فلسطین به دو بخش غرب و شرق تقسیم شده بودند و عده‌ای برای گرفتن حق خود به جانب آمریکا می‌رفتند و عده‌ای دیگر هم برای گرفتن حق خود به جانب شوروی روی می‌آوردند. هر دو اینها بازیچه بلوک شرق و غرب شده بودند، اما بعد از انقلاب اسلامی، اسلام به صورتی مطرح شد که به پایه آزادی‌خواهی و استقلال تبدیل شد و بعد از انقلاب اسلامی تمام گروه‌ها اعم از گروه‌های مسلمان کشمیری و فلسطینی از انقلاب اسلامی تأثیر پذیرفتند. حتی در آمریکای جنوبی آزادی‌خواهان تصاویر امام خمینی(ره) را بر دیوارهای اتاقشان نصب می‌کردند و روش انقلاب اسلامی را تنها روشی می‌دانستند که برای آزادی‌خواهی و جلوگیری از استعمار و استکبار مفید بود.

بعد از انقلاب اسلامی، اصالت اسلام نمایان شد و می‌توان به جرئت گفت انقلاب ما انقلاب اسلام بود. انقلاب اسلامی پایه‌گذار این بود که اسلام اصیل ناب محمدی برای مطرح شدن شروع به کار کند و این انقلاب باعث شد تا جمعیت قابل توجهی از مردم دنیا دین خود را به اسلام تغییر دهند. با وجود اینکه امروزه اسلام‌هراسی وجود دارد و تفرقه‌انگیزی میان شیعه و سنی زیاده شده و به‌عنوان ابزاری برای استکبار و غرب اهمیت دارد، اما در عین حال اسلام اصالت خود را حفظ کرده و به‌عنوان اسلام ناب محمدی شناخته شده است و این خیلی مسئله مهمی است.

امیدوارم این مسئولیتی که بردوش ما هست را بتوانیم در آینده با تمام مخالفت‌ها و سدهایی که غرب علیه ما به‌طور روزانه می‌سازد را حفظ کنیم و خیلی باید مراقب باشیم که انقلاب اسلامی ایران به یک مسئله ناسیونالیستی تبدیل نشود. اسلام ناب محمدی نجات‌دهنده بشریت از تمام مشکلات است و اگر ما بدین شکل به این مسئله نگاه نکنیم، قطعاً این انقلاب از بین خواهد رفت. من امیدوارم که نسل فعلی و نسل آینده انقلاب اسلامی را یک انقلاب اسلام در موقعیت کنونی احساس کنند و درک کنند که اسلام تنها تفکر نجات‌دهنده بشریت است و بشریت از آن سهم دارد.

انتهای پیام
captcha