پویش «ایران سرسبز، ایران قوی» در یزد اجرا می‌شود
کد خبر: 4040601
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۲

پویش «ایران سرسبز، ایران قوی» در یزد اجرا می‌شود

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان یزد از اجرای پویش نهالکاری «ایران سرسبز، ایران قوی» با شعار هر ایرانی یک نهال، هر شهید هزار اصله درخت در این استان خبر داد.

پویش نهالکاری «ایران سرسبز، ایران قوی» در یزد اجرایی می‌شودبه گزارش ایکنا از یزد، محمدرضا آخوندی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان یزد، شب گذشته، 14 اسفندماه به مناسبت هفته منابع طبیعی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: به این مناسبت پویش نهالکاری «ایران سرسبز، ایران قوی» با شعار هر ایرانی یک نهال، هر شهید هزار اصله درخت اجرایی خواهد شد.

وی ادامه داد: با مشارکت صنایع و معادن استان 180هزار اصله نهال زیتون تهیه و با همکاری بسیج در شهرستان‌های استان توزیع شده است و 17 هزار اصله نهال این طرح در شهر یزد و حدود 120هزار اصله دیگر که عمدتاً جنگلی و بیابانی هستند، تا پایان سال توزیع می‌شود.

وی با اشاره به اعتبارات این دستگاه در استان و میزان تخصیص آن گفت: اعتبارات ملی استان 82 میلیارد تومان مصوب شده که 20 درصد یعنی 19 میلیاردتومان تخصیص یافته و در بخش اعتبارات استانی نیز حدود هشت میلیاردتومان بوده که حدود چهار میلیاردتومان آن تخصیص یافته است.

آخوندی ادامه داد: اعتبارات محرومیت استان برای بخش آبخیزداری 40 میلیارد تومان با تخصیص 14 میلیارد تومان و اعتبارات سفر ریاست جمهوری برای سال‌های 1400 الی 1402 حدود 80 میلیارد تومان برای بخش‌های آبخیزداری بوده که در سال 1400 حدود 25 میلیارد تومان آن تخصیص یافته است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیز داری استان یزد با اشاره به اینکه سهم 12 الی 15درصدی سود معادن استان متأسفانه از سوی خزانه دولت به استان واریز نشده است تصریح کرد: درآمد معادن استان حدود چهار هزار و 200 میلیارد تومان بوده که باید بر اساس اختصاص سهم یاد شده حدود 600 میلیارد تومان به منابع طبیعی استان واریز می‌شد و با توجه به اینکه معادن این سهم را پرداخت کرده‌اند، از سوی خزانه به استان اختصاص داده نشده و مبلغی که به استان اختصاص یافته کمتر از یک درصد است.

سرهنگ محمد زارع، فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان یزد نیز در این نشست گفت: از مردم درخواست می‌شود هر گونه گزارش حریق یا تصرف و تجاوز در منابع طبیعی را به ویژه در ایام تعطیلات نوروز از طریق سامانه 139 یا تلفن 1504 به ما اعلام کنند.

وی در پاسخ به سوالی در زمینه حریق در مراتع گفت: امسال 15 مورد حریق در وسعت 21 هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی استان اتفاق افتاده است.

کاظم اسلامی، رئیس اداره حقوقی منابع طبیعی استان یزد نیز در این نشست در پاسخ به تصرف در اراضی ملی گفت: در سال جاری 340 پرونده فقره تصرف عدوانی به مساحت 627 هکتار تشکیل شده که 61 اجرای حکم در سطح بیش از 71 هکتار صورت گرفته است.

هدایت الله میرشمسی، معاون فنی اداره کل منابع طبیعی استان یزد نیز در این نشست از احیای 100 هکتار جنگل‌های استان و تولید 60 هزار اصله نهال در استان برای امسال خبر داد.

سید رضا باقری، معاون آبخیزداری استان نیز گفت: هر سال گزارش‌هایی در مورد وقوع سیلاب در مناطق خشک به دلیل نوسانات اقلیمی را شاهدهستیم لذا با اقدامات آبخیزداری تلاش داریم که ضمن کنترل سیلاب‌ها و رواناب‌ها، از بروز خسارت بر منابع طبیعی و تأسیسات جلوگیری کنیم.

وی گفت: از دهه شصت تاکنون 2200 طرح آبخیرداری با ظرفیت 40 میلیون مترمکعب در استان ایجاد شده که هر ساله 10 الی 15 میلیون مترمکعب از سیلاب‌ها و رواناب‌ها را مهار و کنترل می‌کند.

انتهای پیام
captcha