«نسیم نوروز» آلبومی در ایام کم‌توجهی به موسیقی بومی است +‌ فیلم
کد خبر: 4042598
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۲
صادق چراغی به ایکنا خبر داد:

«نسیم نوروز» آلبومی در ایام کم‌توجهی به موسیقی بومی است +‌ فیلم

صادق چراغی بیان کرد: چند سال پیش یونسکو نوروز را به عنوان میراث معنوی ثبت کرد و کشورهای دیگر فعالیت‌های بسیاری درباره آن انجام دادند، اما با کمال تأسف در ایران کار چندانی انجام نشده است.

صادق چراغی، آهنگساز آلبوم نسیم نوروز، در‌ گفت‌وگو با ایکنا، بیان کرد: آلبومی در رابطه با نوروز و بهار تولید شده است که اشعار آن از حافظ، مولانا،‌ ملک‌الشعرای بهار و پیرایه یغمایی است. این آلبوم شامل 9 قطعه است و خوانندگی آن را آقای اشکان کمانگری برعهده داشته است.

چراغی اظهار کرد: چند سال پیش یونسکو نوروز را به عنوان میراث معنوی ثبت کرد و کشورهای دیگر فعالیت‌های بسیاری درباره آن انجام دادند، اما با کمال تأسف در ایران کار چندانی انجام نشده است. آلبوم نسیم نوروز کاری است که از سوی بنیاد رودکی منتشر می‌شود و به پیشنهاد من بود و بنیاد رودکی هم از این پیشنهاد پشتیبانی کرد تا این اثر منتشر شود.

وی ادامه داد: این اثر با ارکستر سازهای ایرانی ضبط شده و در نیمی از قطعات شاهد همنشینی سازهای کلاسیک موسیقی ایرانی با سازهای اقوام هستیم. ساز دونلی و بالابان در آلبوم نسیم نوروز نقش پررنگی دارد و در جواب آواز‌ها و سولو، ساز محوری است. نیم دیگر، فضای ارکستر ایرانی و موسیقی دستگاهی است و قطعات در دستگاه سه‌گاه و ماهور تصنیف شده است.

آلبوم نسیم نوروز چهارشنبه رونمایی می‌شود / ایران در رابطه با نوروز کار قابل توجهی انجام نداده است +‌ فیلم

چراغی تصریح کرد: در این آلبوم به آواز توجه ویژه کردیم و سعی شده ما تا ما به جای شنوندگان تصمیم نگیریم زیرا اغلب گفته می‌شود که مردم حوصله ندارند که آواز بشنوند و طبق یک قضاوتی که معلوم نیست درست یا نادرست باشد؛ آواز از آلبوم‌ها حذف می‌شود. ولی ما در این آلبوم خیلی با حوصله به شیوه موسیقی دستگاهی ایران از آواز استفاده کردیم.

این آهنگساز ادامه داد: اصرار داشتم تا جواب آوازها را سازهای محلی بدهند و همچنین بخش سولو در دست این سازها باشد تا طبق دیدگاهی که دنبال می‌کنم این سازها یک کارکرد دیگر هم به آنها داده شود تا هم دیده شوند و باعث که این سازها را دست‌کم نگیریم.

گفت‌‌وگو از سجاد محمدیان

آلبوم نسیم نوروز چهارشنبه رونمایی می‌شود / ایران در رابطه با نوروز کار قابل توجهی انجام نداده است +‌ فیلمآلبوم نسیم نوروز چهارشنبه رونمایی می‌شود / ایران در رابطه با نوروز کار قابل توجهی انجام نداده است +‌ فیلم

انتهای پیام
captcha