حرف اول اخلاق در طلبگی ورع است
کد خبر: 4060095
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۹

حرف اول اخلاق در طلبگی ورع است

استاد سطوح عالی حوزه علمیه خراسان شمالی با اشاره به سؤالی که از امام صادق(ع) شده است، اینکه مکارم الاخلاق چیست، گفت: امام صادق(ع) ورع را مکارم الاخلاق خواندند که حرف اول اخلاقیات در طلبگی ورع است.

حجت الاسلام و المسلمین ملکی از اساتید سطوح عالی حوزه علمیه خراسانبه گزارش ایکنا از خراسان شمالی به نقل از روابط عمومی مدیریت حوزه علمیه خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ملکی، یکی از اساتید سطوح عالی حوزه علمیه خراسان شمالی، در جلسه درس اخلاق که به مناسبت شهادت امام صادق(ع) در مدرسه علمیه امام خمینی(ره) بجنورد برگزار شد، ضمن تسلیت ایام شهادت امام صادق(ع) گفت: ایام ماه شوال نقطه اوج تذکر و توجه و بهره‌وری در خصوص نام و یاد حضرت مبین الحقائق امام صادق(ع) است.

حجت‌الاسلام والمسلمین ملکی اظهار کرد: رسالت طلبگی ما طلب خواستن و رسیدن است، مرام و مسلک امام صادق(ع) در وادی اعتقادات یعنی اخلاق و عمل در سه محور خلاصه می‌شود که در وادی اخلاق، تهذیب و در وادی عمل به تحکیم، تنظیم ‏و تعقیل تقسیم می‌شود.

وی افزود: از راهکارهای مهم اینکه ما طلبه‌ها به مقام انسان جعفری برسیم این است که به مطالب ایشان دقت کنیم، چرا که در حوزه علمیه مهمتر از استعداد، حالت تعبد و عشق به آداب و عشق به لطافت‌های انسانی است و تا زمانی که حوزه حوزه باشد این نظام ماندگار است.

حجت‌الاسلام والمسلمین ملکی با اشاره به این موضوع که رمز ماندگاری نظام، زندگی طلبگی است، گفت: وقتی حس حال طلبگی از حوزه برود و فقط به فکر پاس کردن دروس باشند، باید فاتحه نظام را هم خواند، زیرا آنهایی که زندگی طلبگی دارند، رمز ماندگاری نظام هستند. به همین خاطر نظام ما در مقایسه با کشورهای دیگر بی مانند است و هر جوان فهیم و متفکری اگر چرتکه بندازد این نظام را تحسین می‌کند نظامی که بر پایه اسلام است و بنا به فرمایش مقام معظم رهبری این نظام نظام پاکی است.

این استاد سطوح عالی حوزه علمیه خراسان شمالی ادامه داد: البته اجرا و حکومت در برخی امورات مشکل دارند ولی نظام بی مشکل و معتبر است و حفظ این نظام واجب است.

وی تصریح کرد: دهه اول انقلاب اسلام ملموس بود و در نداری مطلق مقابل دنیا ایستادگی کردیم و آن ندای حکیمانه پاک شاگرد ناب مکتب امام صادق(ع) اتفاق‌های زیبای مملکت را بهم متصل نمود و این انقلاب ناب و با برکت را پی‌ریزی کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ملکی با اشاره به اینکه طلبه اصیل و واقعی ترسی از شهادت ندارد، گفت: طلبه اصیل و واقعی از اینکه به شهادت برسد خوفی ندارد، عمامه و عبا می‌تواند کفن طلبه باشد، با این حال باید ظاهر طلبگی در بین مردم حفظ شود و در مقابل کنایه‌ها و زخم زبان‌ها دچار عقب نشینی نشویم.

وی با اشاره به سؤالی که از امام صادق(ع) شده است، اینکه مکارم الاخلاق چیست، گفت: امام صادق(ع) ورع را مکارم الاخلاق خواندند که حرف اول اخلاقیات در طلبگی ورع است. به همین خاطر است که می‌گویند طلبه از بدو ورود به حوزه حالت دغدغه‌مندی نسبت به اخلاق خودش و اینکه شاکله وجودیش را چطوری ببندد که در صحنه برخورد با گناه گناه را عقب بزند و طاعت را بگیرد، داشته باشد.

انتهای پیام
captcha