توانایی مقاومت در مقابله با تلاش اسرائیل برای استخراج گاز از میدان «کاریش»
کد خبر: 4063089
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۸
سیدحسن نصرالله تأکید کرد؛

توانایی مقاومت در مقابله با تلاش اسرائیل برای استخراج گاز از میدان «کاریش»

دبیرکل حزب‌الله لبنان با اشاره به این که حضور کشتی صهیونیست‌ها به منطقه مورد مناقشه میان لبنان و رژیم غاصب اسرائیل باید نگرانی و دغدغه همه لبنانی‌ها باشد، تصریح کرد: مقاومت توانایی مقابله با اسرائیل برای جلوگیری از استخراج گاز از میدان مورد مناقشه «کاریش» را دارد.

توانایی مقاومت در مقابله با تلاش اسرائیل برای استخراج گاز از میدان «کاریش»

به گزارش ایکنا؛ به نقل از المنار، سیدحسن نصرالله در ابتدای سخنان تلویزیونی خود گفت: امشب درباره آخرین تحولات مربوط به گاز و نفت و ترسیم مرزهای دریایی  می‌کنم.

وی با اشاره به این که پس از ورود کشتی صهیونیستی به میدان «کاریش»، لبنان اکنون در برابر یک مرحله جدید قرار دارد، گفت: مأموریت این کشتی، حفاری نیست، بلکه این کشتی برای استخراج و تولید وارد کاریش شده است.

دبیرکل حزب‌الله لبنان گفت: این کشتی در نزدیکی میدان کاریش مستقر شده است؛ یعنی منطقه مورد مناقشه بین لبنان و رژیم غاصب.

وی گفت: لبنانی‌ها با این سؤال بزرگ روبرو هستند که اکنون باید چه بکنند؟ همه ما با یک موضوع یا پرونده‌ای روبرو هستیم که باید به یک مسئله بزرگ ملی تبدیل شود.

سیدحسن نصرالله گفت: وقتی از مرزهای دریایی، منطقه اقتصادی و ثروت در این آب‌هایی که متعلق به لبنان است صحبت می‌کنیم، این موضوع باید به دور از هر توصیفی نگرانی هر لبنانی باشد.

دبیرکل حزب الله با اشاره به اینکه دشمن اسرائیلی به لبنانی‌ها و جهان می‌گوید که به زودی، استخراج گاز را آغاز خواهد کرد، گفت: ما در برابر یک تحول و مرحله جدید قرار داریم؛ آنچه در روزهای گذشته رخ داد، تجاوز به لبنان، تحریک، تعدی و قرار دادن لبنان در یک موضع دشوار است که باید به صورت نهایی و واضح، انتخاب خود را انجام دهد.

وی افزود: خطر نخست تلاش آمریکا و اسرائیل برای جداسازی مساحت بزرگی از این منطقه از لبنان است، خطر دوم جلوگیری از اکتشاف و استخراج توسط لبنان است، شرکت‌هایی که برای فعالیت استخراج نفت و گاز لبنان پیشقدم شدند از سوی آمریکا و اسرائیل تهدید شده‌اند، علیه لبنان قانون سزار در حال اعمال است با اینکه رسما اعلام نشده است.

سیدحسن نصرالله تاکید کرد: سومین خطر که ما را تهدید می کند از دست دادن زمان است، در صورتی ‌که در لبنان مذاکرات چند سال به طول انجامد و مشکلات حل نشود دشمن این منابع را استخراج خواهد کرد، ما در برابر مسأله‌ای هستیم که اهمیت آن کمتر از مساله آزادی نوار مرزی اشغالی نیست.

وی با اشاره به این که مردم لبنان در برابر یک ثروت هنگفت قرار دارند، گفت: ارزش این ثروت این است که تنها امید برای حل بحران‌ها و نجات لبنان است.

سیدحسن نصرالله تأکید کرد که این ثروت متعلق به همه مردم لبنان است، بنابراین باید از این ثروت حمایت کرده و آن را استخراج کنند و سپس بیشترین استفاده را از آن داشته باشند.

دبیرکل حزب‌الله لبنان درباره این که چگونه در قبال تجاوز اسرائیل در دریا رفتار کنیم، اظهار کرد: ما به عنوان حزب‌الله، درباره مرزها و منطقه مورد مناقشه سخن نمی‌گوییم؛ زیرا این مسئله‌ای است که دولت باید درباره آن سخن بگوید.

وی در ادامه بر ضرورت تعیین هدف حفاظت و استخراج ثروت نفتی و استفاده حداکثری از آن پس از استخراج تأکید و اظهار کرد: در منطقه تنها سوریه و لبنان در شرایط تحریم از اکتشاف نفت و گاز خود منع شده‌اند.

سیدحسن نصرالله گفت: مسئله آب، نفت و استخراج گاز اهمیت آن کمتر از مسأله آزادی نوار مرزی اشغالی نیست، هدف اصلی ما باید جلوگیری از استخراج نفت و گاز از حوزه مورد مناقشه کاریش باشد.

وی در ادامه با اشاره به این که هر روز تاخیر در از دست دادن ثروت و پول برای مردم لبنان ثبت خواهد شد، گفت: لبنان علاوه بر حق، دارای قدرت نیز هست، مقاومت دارای توانمندی‌های مادی، نظامی و امنیتی ... برای جلوگیری از استخراج نفت و گاز از حوزه کاریش است.

دبیرکل حزب الله تاکید کرد که زیان‌های اسرائیل در هر جنگی که به آن تهدید می‌کنند بیشتر از زیانهای لبنان خواهد بود.

سیدحسن نصرالله گفت: رفتن دشمن به طرف گزینه جنگ، پیامدهایی برای دشمن خواهد داشت که فقط استراتژیک نیست، بلکه موجودیتش را در معرض خطر قرار خواهد داد.

دبیرکل حزب الله لبنان تصریح کرد: دولت امروز به سمت تکمیل گفت‌وگوها حرکت می‌کند و این مسئولیت رئیس‌جمهور است، رئیس‌جمهور به ثبات قدم و شجاعت معروف است، یکپارچگی موضع حکومت در مذاکرات، مثبت است، وقتی رئیس‌جمهور احساس می‌کند که حکومت و ارتش و مقاومت و مردم در کنارش هستند صلابت و مسئولیتش بسیار بیشتر خواهد بود.

وی افزود: همه لبنانی‌ها باید در این نبرد ملی به دور از اختلافات و محاسبات تنگ‌نظرانه شرکت داشته باشند، باید در پیش‌بینی‌هایمان واقع‌گرا باشیم و به مردم پیش‌بینی‌های غیرواقعی ارائه ندهیم.

سیدحسن نصرالله با اشاره به این که دشمن اسرائیلی قوانین و قطعنامه‌های بین‌المللی را به رسمیت نمی‌شناسد، گفت: دشمن نه با قوانین بین‌المللی بلکه با فشار، جنگ فرسایشی و مقاومت از جنوب لبنان و نوار غزه عقب‌نشینی کرد، یکی از مهمترین علت‌های مشروعیت مقاومت، نقش آن در حمایت از لبنان است، مقاومت نمی‌تواند در برابر غارت منابع لبنان ساکت بماند.

سیدحسن نصرالله با تأکید بر اینکه مقاومت امروز یکی از گزینه‌های پیش‌روی دولت و مردم لبنان در این رویارویی بر سر ثروت نفتی است، تأکید کرد: ما در مقابل غارت ثروت و گنج و ثروت لبنان و تنها امید مردم لبنان برای نجات دست‌بسته نخواهیم بود.

وی در ادامه با اشاره به این که همه گزینه‌ها برای مقاومت باز است، تأکید کرد: ما جنگ نمی‌خواهیم، ​​اما از آن نمی‌ترسیم، اما اسرائیل باید فعالیت‌های خود را در میدان کاریش متوقف کند و کشتی خود را سریع و فوری خارج کند.

دبیرکل حزب‌الله لبنان بیان کرد: شرکت‌های صاحب کشتی حفاری باید سریعاً آن را پس بگیرند و مسئولیت خسارات مادی و جانی وارده به آن را بر عهده بگیرند.

وی با بیان اینکه مقاومت ساعت به ساعت و روز به روز وضعیت را پیگیری خواهد کرد، گفت: این حق ماست که اطلاعات مورد نیاز برای اتخاذ هر تصمیمی را گردآوری کنیم.
 
دبیرکل حزب‌الله لبنان در ادامه از تشکیل پرونده‌ای از سوی حزب‌الله برای بررسی مسائل مربوط به گاز، نفت، ثروت در دریا و خشکی، مرزبندی و مزارع شبعا خبر داد، گفت: این پرونده مربوط به موضوع تعیین مرزهای دریایی و منطقه انحصاری اقتصادی است و هر آنچه که مربوط به مرزها باشد را به آن اضافه کرده‌ایم و نواف الموسوی، از نمایندگان سابق پارلمان لبنان آن را پیگیری می‌کند.

وی با اشاره به این که استراتژی آمریکا و اسرائیل لبنان را به سمت گرسنگی سوق می دهد که خطر بزرگی برای امنیت اجتماعی است که بدتر از جنگ داخلی است، گفت: مسئله امروز تنها بحث مرزها نیست، بلکه سرنوشت کشور است و این که آیا ما در سطح این سرنوشت و مسئولیت هستیم؟

سیدحسن نصرالله در پایان تأکید کرد: آنچه لازم و مهم است، اتخاذ  موضع یکپارچه رسمی و مردمی با بهره‌گیری از عناصر قدرت در لبنان است و ما قطعا در این نبرد پیروز خواهیم شد.

انتهای پیام
captcha