برگزاری مراسم سبط النبی (ص) در بین اهل تسنن خراسان شمالی
کد خبر: 4077239
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۷

برگزاری مراسم سبط النبی (ص) در بین اهل تسنن خراسان شمالی

اهل تسنن خراسان شمالی با برگزاری مراسمی خاص در سوگ اباعبدالله الحسین (ع) عزاداری کردند.

برگزاری مراسم سبط النبی (ص) در بین اهل تسنن خراسان شمالیبه گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی، مردم اهل تسنن خراسان شمالی در ایام محرم و در سوگ امام حسین(ع) با برگزاری مراسمی خاص یاد و نام امام حسین (ع) را گرامی می‌دارند. 

آخوند ربانی، از علمای برجسته استان خراسان شمالی، در مراسم سبط النبی (ص) اظهار کرد: ماه محرم یکی از ماه‌های به یاد ماندنی و دارای فضیلت است که ترکمن‌های خراسان شمالی به سبب قرار داشتن روز عاشورا و روز شهادت امام حسین (ع) با برگزاری مراسمات خاص یاد امام حسین (ع) را گرامی می‌دارند. 

وی ادامه داد: در روز عاشورا یاد کردن و نثار فاتحه به روح تازه گذشتگان با تجمع در منزل بازماندگان متوفی از جمله رسومی است که با خواندن آیاتی از قرآن کریم به جا آورده می‌شود. 

آخوند ربانی افزود: در این روز که به آن آغرگونی یا اصطلاحاً روز سنگین می‌گویند، فعالیت‌های روزمره و کسب و کار تعطیل می‌شود زیرا مردم بر این باورند که روز خوش یمنی نیست. 

وی تصریح کرد: در این روز خواندن نماز نافله و نثار آن به روح شهدای کربلا سفارش می‌شود. 

این فعال فرهنگی ترکمن تصریح کرد: ترکمن‌ها به احترام این روز متولدین در این روز را به نام‌های خاصی از جمله عاشور گلدی، عاشور مراد، عاشور محمد، عاشور بیکه، عاشور گل، عاشور بی بی و امثالهم نام گذاری می‌کنند. 

آخوند ربانی افزود: همچنین پسران دوقلوی متولد شده در این ایام را به نام‌های حسن و حسین و دختران دوقلو را به نام‌های عایشه و فاطمه مزین می‌کنند. 

وی افزود: ترکمن‌ها به اهل بیت و ائمه اطهار ارادت خاصی دارند و به زیارت قبور امامان و اولیا و پیشوایان دینی می‌روند و به آن‌ها توسل می‌کنند اما به مناسبت وفات یا شهادت آنها به سبک برادران شیعه مراسم سینه زنی، راهپیمایی و برپایی دسته و موکب ندارند. 

آخوند ربانی بیان کرد: ترکمن‌ها در آن روزها با تجمع در مراکز دینی و عبادی به خواندن آیات قرآن و نثار به روح آن اولیا ارادت خودشان را نشان می‌دهند. 

وی افزود: در مراکز ترکمن نشین زنان خانواده نیز با پختن نان و خوراکی‌های روغنی مانند قتلمه، چاپاتی، چلپک و بیشمه به انتظار حضور علما و اهالی مسجد می‌نشینند تا با نثار فاتحه و قرائت قرآن از برکات آن روز بهره مند شوند. 

ربانی در پایان گفت: در این روز صدقه دادن به فقرا و مستمندان و دستگیری یتیمان و بی نوایان تاکید علما اهل سنت است.

 

 

انتهای پیام
captcha