به گزارش ایکنا، حجتالاسلام و المسلمین سیدمحمدحسن ابوترابی فرد، امروز 28 مرداد، در خطبه اول نماز جمعه تهران که در مصلای امام خمینی(ره) برگزار شد، با دعوت همگان به رعایت تقوای الهی گفت: انسان طالب عزت آنگاه عزیز میشود که دین خدا را بشناسد و به ارزشهای آن آراسته شود و از تمام ظرفیت خود برای یاری دین خدا بهره ببرد و این حقیقت مدرسه عاشوراست.
وی افزود: عاشورا در عصری که چهره واقعی دین پنهان شده بود و باطل به جای حق نشسته بود اتفاق افتاد و اولا دین خدای متعال را با زیباترین بیان و عمل در نظر جامعه بشری قرار داد و ثانیاً امام حسین(ع) در راه پاسداری از این گوهر گرانبها با قلبی لبریز از ایمان، یقین، شوق و حماسه تمام هستی خود را تقدیم داشت.
ابوترابی فرد اظهار کرد: مورخان و محدثان آوردهاند زمانی که امام حسین(ع) در هنگام عزیمت از مدینه به مکه وصیتی خطاب به برادرشان، محمد حنفیه، مرقوم میدارند که آگاه باشید من این حرکت را همراه با اهل بیت(ع) و یارانم آغاز کردهام و این حرکت از روی کفران و ناسپاسی نعم الهی نیست. منشأ این حرکت زیادهخواهی و طغیان نیست، نه قصد فساد و نه قصد ستم دارم.
خطیب جمعه تهران ابراز کرد: به عبارتی هر حرکت اسلامی باید دارای این ویژگیها باشد؛ اولا از هوا و هوس الهام نگیرد. ثانیاً برای فساد و ظلم سامان داده نشود. در ادامه امام حسین(ع) میفرمایند که «حرکت من یک حرکت اصلاحی است.» این همان ارادهای است که امام علی(ع) در منشور حکمرانی با عنوان «استصلاح اهلها» تبیین فرمودند. انقلاب اسلامی هم اگر ماندگار است به خاطر الهامگیری از این اصول است.
وی اضافه کرد: امام در ادامه میفرمایند من برای رستگاری ملت و امت اسلامی و اصلاح جامعه حرکت کردم و روش من برای گسترش کمال و رستگاری جامعه امر به معروف و نهی از منکر است؛ یعنی جامعه بشری هر حرکت اصلاحی آنگاه به نتیجه میرسد که بر این ارکان استوار باشد؛ گسترش معروف و مبارزه و رویارویی با منکر. در این مسیر باید معروف را شناخت و در خدمت معروف تلاش کرد و آراسته به معروف شد و برای گسترش آن در جامعه تلاش کرد و در عین حال منکر را هم شناخت و از آن فاصله گرفت و برای محو منکر در جامعه براساس روشهای علمی، عقلانی، دینی و قرآنی فعالیت کرد.
ابوترابی فرد اظهار کرد: امام حسین(ع) در فراز دیگری از این وصیتنامه میفرمایند: ای مردم! معروف را باید در سیره و روش پیامبر(ص) شناخت. آنچه پیامبر(ص) به آن دعوت میکنند معروف و آنچه از آن باز میدارند، منکر است. علی بن ابیطالب(ع) که مدینه علم است، سیرهاش، سیره رسول خدا(ص) است لذا من در سیره پیامبر(ص) و سیره عملی امام علی(ع) معروف را میشناسم و در کنار او قرار میگیرم و منکر را میشناسم و برابر او میایستم. این برنامه امام حسین(ع) بود.
خطیب جمعه تهران تصریح کرد: میتوان گفت عنصر کلیدی و محوری در این حرکت سازنده امر به معروف و نهی از منکر و شناخت معروف و منکر در سخن و منطق پیامبر(ص) و امام علی(ع) است. بعد امام حسین(ع) تبیین میفرمایند که من تنها حرکت نمیکنم و جامعه اسلامی را برای حضور در این حرکت دعوت میکنم و هر کس آن را بپذیرد، پاداشش با خدای سبحان است و هر کس آن را نپذیزد باید در محکمه عدل الهی پاسخگو باشد.
وی ابراز کرد: امام حسین(ع) همچنین در مسیر حرکت به کوفه در خطبهای به بیان سیره پیامبر(ص) پرداخته و میفرمایند مردم بدانید اساسیترین رکن در سیره عملی پیامبر(ص) این بود که باید در برابر سلطان جائر که حدود الهی را زیر پا می گذارد، پیمان خدا را میشکند، در برابر سنن الهی میایستد و به مردم ظلم و ستم میکند، ایستاد. این از مهمترین اصل در حرکت عاشوراست، لذا باید در برابر حاکمانی که برخلاف سیره پیامبر(ص) اما به نام پیامبر(ص) حکومت میکنند، ایستاد.
ابوترابی فرد تأکید کرد: بالاتر از منکر حکومت و خلافت فرد شرابخوار و فاسدی مانند یزید، این بود که جامعه اسلامی که هنوز صحابه پیامبر(ص) در آن حضور دارند، یزید حکومت کند و مردم را با زشتترین ادبیات دعوت به بیعت کند به نوعی که یزید در نامه به ولید، حاکم مدینه، از او میخواهد از مردم، به طور خاص از امام حسین(ع)، برای او بیعت بگیرد و اگر امام قبول نکرد سر ایشان را از تنش جدا کند و برای او بفرستد؛ این منکر از منکر حکومت یزید بالاتر است.
وی یادآور شد: متأسفانه جامعه اسلامی در مقابل این نوع دعوت به بیعت سکوت کرد و هیچ واکنشی نشان نداد و این همان منکر بزرگتر و انحراف خطرناکتر بود. به نظر میرسد گام اول در حرکت الهی امام حسین(ع)، مبارزه با این منکر و احیای معروف بزرگ آگاهی بخشیدن به جامعه است که جامعه اسلامی باید در برابر یزید بایستد. اگر این معروف احیا شد دیگر یزیدها بر اریکه قدرت نمینشینند.
بنابراین گزارش، حجت الاسلام ابوترابی فرد در خطبه دوم نماز جمعه تهران با قدردانی از تلاش اقتدارآفرین مجموعه وزارت دفاع و نیروهای مسلح گفت: امیدوارم این راه عزت آفرین در پرتو تلاش نیروهای خدوم و باانگیزه و عالم و متعهد در وزارت دفاع و نیروهای مسلح با شتابی تحسین برانگیز تداوم داشته باشد.
وی در ادامه به ارائه گزارش تفریغ بودجه در 31 تیرماه امسال اشاره کرد و با تشکر از رئیس و مسئولان دیوان محاسبات گفت: وظیفه اصلی دیوان محاسبات دیده بانی نسبت به مسائل مالی کشور است. اعمال دقیق این نظارت و گزارش به هنگام نقش مؤثری در اصلاح ساختار بودجه و افزایش انضباط مالی و تدوین بودجه کارآمدتر و اثربخش تر خواهد داشت.
ابوترابی فرد با اشاره به انتشار این گزارش، شش ماه زودتر از زمان تعیین شده به مجلس گفت: از نمایندگان مجلس و دولت میخواهم گزارشهای پیوست تفریغ را کاملا مورد توجه قرار دهند. گزارش تحلیلی بر موضوعات خاص در 19 سرفصل بودجه و گزارش تحلیلی آسیبهای ساختار نظام بودجهریزی کشور بسیار مهم است. یکی از این گزارشها در مورد میزان اوراق مالی صادر شده در سال 1400 است که چه مقدار استقراض از طریق صدور اوراق مالی صورت گرفته است. تحلیل این حوزه از مسائل کلیدی بودجه و توجه به رفع کاستیها قطعاً به ارتقای نظام بودجهریزی کشور کمک میکند. هر چند در این حوزه خصوصا در بودجه 1401 مسائل و مشکلات جدی داشتیم.
خطیب جمعه تهران با اشاره به 26 مرداد، سالروز ورود آزادگان عزیز به ایران اسلامی اظهار کرد: این یک روز بسیار بزرگ و اقتدارآفرین بود که فرزندان عزیز ایران اسلامی که بسیاری از آنها در میدانهای نبرد تا آخرین گلوله از کشور و اسلام و انقلاب دفاع کرده بودند، با بدنی مجروح در چنگال مزدوران بعثی صدام قرار گرفتند. آنها در طول یک دهه اسارت برگ زرینی را در تاریخ دفاع مقدس خلق کردند. آنها به معنای واقعی کلمه عاشورا را به نماد و الگویی برای دستیابی به عزت و قدرت و استقامت تبدیل کردند.
وی در ادامه با قرائت شعر «شاهد و شمع» مرحومه پروین اعتصامی و ارتباط آن با پیوند عاشورا و دفاع مقدس و تاریخ پرافتخار اسارت گفت: عاشورا این فرصت را آفرید و دفاع مقدس را خلق کرد. شهدای عاشورا خطاب به ملت ایران و رزمندگان دلیر عراق، سوریه، یمن، فلسطین و لبنان میگویند این مقاومت شما کار بزرگ ما بود. در واقع کار بزرگ عاشورا بود که این فرصت را برای تحول خلق کرد.
ابوترابی فرد با بیان اینکه نیروهای مسلح اقتدارآفرین ایران، سردار سلیمانیها، صیاد شیرازیها از عاشورا درس گرفتند، گفت: عاشوراییها خطاب به امام بزرگ(ره) و رهبر معظم انقلاب میگویند که این انقلاب بزرگ را ما آفریدیم. ما در سفره عاشورا نشستهایم و این کار بزرگ امام حسین(ع) است. اگر امام حسین(ع) مقابل استبداد دیکتاتوری بنیامیه نمیایستاد مگر امام(ره) میتوانست در برابر استکبار جهانی و حکومت دیکتاتوری شاه بایستد؟
خطیب جمعه تهران با تأکید بر اینکه این ایستادگی به ما درس استقامت آموخته است، گفت: آزادگان عزیز اردوگاهها را به مدرسهای تبدیل کردند که معارف عاشورا در آن تدریس میشد. اولا دغدغه آنان ارتقای مقام انسانیت بود. آزادگان برای تحول ماموران عراقی و نیروهای صلیب سرخ برنامه داشتند. آنها برای خلق یک استقامت یکپارچه و وحدت و انسجام ستودنی برنامه داشتند.
وی افزود: اگر بعضی از خواهران ما در این حرکت انقلاب از نظر پوشش ظاهری ما گمان میکنیم جا ماندهاند، آیا ما در جاماندن آنها نقش داشتهایم یا نه؟ نقش ما چه بوده است؟ برنامه آزادگان عزیز این بود که کسی نباید جا بماند و لذا در اسارت کسی جا نماند. بسیاری از اسرای عزیز ما از رزمندگان نبودند، صدامیان مردم کوچه و بازار را اسیر کرده بودند اما این مردم کوچه و بازار به رزمندگان مقاوم و خستگی ناپذیر تبدیل شدند که تنها دغدغه آنها پیروزی رزمندگان عزیز در جبهههای نبرد بود.
ابوترابی فرد با بیان اینکه آزادگان اسارتگاه را به یک عبادتگاه تبدیل کردند، گفت: در روزهای تجلیل و تکریم از مسجد هستیم. سؤال کنید آسایشگاههای تاریک، سرد و پرشکنجه، عبادتگاه و مسجد بود و نیمههای شب زمزمههای آزادگان بود که در آن فضا میپیچید. بعضی از آزادگان عزیز میفرمودند گاهی نیمه شب بر میخاستیم و میدیدیم ابوترابی در بستر خودش نیست. جستوجو میکردیم در پایین پای یک آزاده نشسته و به پای او بوسه میزند و در برابر استقامت و ایستادگی او اظهار خضوع و خشوع میکند.
خطیب جمعه تهران تأکید کرد: انسجام و عبودیت و بندگی در اسارتگاهها موج میزد و آزادگان اردوگاهها را به یک دانشگاه تبدیل کردند به نحوی که در زندان عراق آزادگان وقت کم می آوردند و تمام دقایق و ساعات حضورشان برنامه داشت؛ ساعت عبادت و نظافت و خدمت و ورزش و کلاس درس و برنامههای سیاسی و گوش دادن به رادیو و انتقال هوشیارانه اخبار به اسرا.
وی اظهار کرد: این برنامه بود که به بیان زیبای رهبر معظم انقلاب، اسارتگاه را به یک فرصت برای خلق الماسهای درخشان تبدیل کرد که باید در طول زمان تربیت میشدند با دغدغه احترام به انسان، گذشت و ایثار در راه تعالی انسان.
ابوترابی فرد در ادامه به بیان خاطرهای که در جمع آزادگان در کرمانشاه برای اولین بار شنیده پرداخت و گفت: فرمودند در آسایشگاه ما مامور عراقی برادر آزادهای را به طرزی مورد آزار و شکنجه قرار داد که یک چشم خود را از دست داد. مامور عراقی هم وقتی خودش این صحنه را دید شرایط روحی اش تغییر کرد و بعد از چند روز این برادر عزیز آزاده نزد مامور بعثی عراقی رفت و آیه «ولا السیئه ادفع بالتی هی احسن» خواند که بدی با خوبی برابر نیستند و بدی را با خوبی جواب بدهید. بعد خطاب به آن مامور گفت من تو را بخشیدم که پس از آن، مامور عراقی مانند باران اشک می ریخت.
وی بیان کرد: این روح بلند بود که آن اسارت پرافتخار را خلق کرد و باعث شد آن مامور عراقی خادم اسرا شود و تا لب مرز در خدمت اسرا آمد و بازگشت اسرا را به ایران تبریک میگفت و عذر میخواست، لذا باید دست یکدیگر را بگیریم و در خدمت هم باشیم اگر میخواهیم به عادت و عزت و اقتدار دست پیدا کنیم.
گزارش از الهام وقاری
انتهای پیام