چالش‌های موجود در مسیر شوراها
کد خبر: 4098336
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۶
مهدی چمران تشریح کرد؛

چالش‌های موجود در مسیر شوراها

شصت‌ و‌ چهارمین اجلاس مجمع مشورتی رؤسای شوراهای کلانشهرها و شهرهای مرکز استان‌ها امروز 18 آبان به میزبانی شورای اسلامی شهر تهران برگزار و مهدی چمران به عنوان رئیس هیئت‌رئیسه این مجمع انتخاب شد.

به گزارش ایکنا، شصت‌و‌چهارمین اجلاس مجمع مشورتی رؤسای شوراهای کلانشهرها و شهرهای مرکز استان‌ها به میزبانی شورای شهر تهران امروز چهارشنبه 18 آبان برگزار شد.

این نشست با حضور ۲۹ نفر از رؤسای شورای اسلامی شهرهای مراکز استان‌ها در پایتخت برگزار شد. در این جلسه انتخابات هیئت‌رئیسه مجمع مشورتی رؤسای شوراهای اسلامی کلانشهرها و شورای مراکز استان‌ها برگزار شد که مهدی چمران با ۲۹ رأی به عنوان رئیس هیئت‌رئیسه انتخاب شد.

همچنین رسول برگی، رئیس شورای اسلامی شهر تبریز با ۱۵ رأی و فرهاد میمنت‌آبادی، رئیس شورای اسلامی شهر سنندج با ۱۲ رأی به عنوان منشی‌های هیئت‌رئیسه انتخاب شدند.

اهمیت مشورت با شوراها

مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران ضمن خوشامدگویی با اشاره به آغاز به کار شوراها با فرمان امام خمینی(ره) و نامگذاری روز شورا اظهار کرد: امام خمینی(ره) در تاریخ ۱۳۵۸/۰۲/۱ به عنوان روز شورا، فرمانی مبنی بر تشکیل شوراها را صادر کردند که این دستور فوریت داشت اما به دلیل وقوع جنگ تحمیلی عراق به ایران انجام این مهم به تعویق افتاد و سرانجام اولین جلسه شورا در سال ۱۳۷۷ در شورای تهران و در سال ۱۳۸۸ در شهرها و روستاهای سراسر کشور تشکیل شد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران، ادامه داد: در ابتدا جلسات شوراها با تعداد اندکی از اعضا تشکیل می‌شد که این عقب ماندگی در  تشکیل شورا، آن را حتی از وظایف خود نیز عقب گذاشت؛ ما اکنون هم با برخی بی‌مهری‌ها مواجهیم، شاهد بوده‌ایم که بعضاً هنگام وضع قوانین جدید مربوط به شورا، هیچ مشورتی به اعضای شورا انجام نمی‌شود و آنچه را به ذهن خودشان خطور می‌کند، وضع و تدوین می‌کنند.

وی تصریح کرد: متأسفانه با شوراها مشورت نمی‌شود، این در مورد شوراهای استان‌ها نیز صادق است. این مسئله مورد قبول ما نیست و امیدواریم مجلس به این نکته توجه داشته باشد.

4 چالش مهم

چمران با اشاره به چالش‌های موجود در مسیر شوراها بیان کرد: ما با چهار چالش مهم مواجهیم: نخست چالشی که با دولت داریم این است که به دلیل تشکیل دیرهنگام شوراها، دولت و حکومت وظایف آن را انجام می‌دادند و این مسئله‌ که همچنان ادامه دارد و آنها تصور می‌کنند که این رویه ادامه باید داشته باشد. ما با تشکیل شوراها بار زیادی از این وظایف را به دوش کشیده‌ایم و خوشبختانه در این زمینه شرایط خوبی داریم و قدردان همکاران خود هستیم.

رویکرد مجلس، دومین چالشی بود که رئیس شورا به آن اشاره کرده و گفت: نمایندگان مجلس مشکلاتی را که در شهرها و مناطق خود مواجه‌اند، در مجلس مطرح می‌کنند که خود این امر مشکلاتی را برای شوراها ایجاد می‌کند. بر اساس قانون، انتخاب شهردار در حیطه اختیارات و وظایف شوراها است زیرا که شوراها نمایندگان و متخصصان شهرها هستند و انتخاب آنها هیجانی و احساسی نیست بلکه بر اساس شناخت است بنابراین آنها انتخاب بهتری خواهند داشت.

وی سومین چالش را خود شوراها دانست و گفت: شوراهایی که در حد و مرز خود را حرکت نمی‌کنند از این مشکلاتی را در این راستا ایجاد می‌کنند. گاهی می‌شنویم برخی از شوراها خلاف قانون عمل می‌کنند که شورای مرکزی این موضوع را پیگیری خواهد کرد تا دیگر با اقدامات خلاف قانون در شوراها مواجه نباشیم.

راهگشا بودن جلسات مشورتی

رئیس شورای اسلامی شهر تهران، در ادامه، آرای قوه قضائیه را در برخی موارد، چالش چهارم شورا عنوان و بیان کرد: بسیار شاهد آن بودیم که به دلایل مختلف، شهرهای مختلف تصمیماتی مغایر قانون داشته‌اند. همچنین بسیار شاهد رد مصوبات شوراها توسط دیوان عالی بوده‌ایم. واقفیم که آنها به وظایف خود عمل می‌کنند اما مشکلات نمی‌تواند رفع شود، برای این منظور جلساتی تشکیل شده است تا مصوبات قبل از ورود به دیوان عالی رفع و رجوع شود.

چمران افزود: برخی مواقع، شورا شهرها قبل از اقدامی حتی با دیوان عالی هم مشورت می‌کنند تا به مرحله لغو مصوبات نرسیم. این هم مشکلی است که باید در سطوح عام حل شود. خوشبختانه ما آغازگر این شوراهای مشورتی بوده‌ایم.

وی در ادامه با بیان این نکته که شوراها نیز همچون وزارتخانه نشست‌ها و جلسات همفکری برگزار می‌کنند، تصریح کرد: در شوراها نیز برای حل مشکلات، جلسات همفکری برگزار می‌شود. وقتی طرحی در مجلس به تصویب می‌رسد که برای شوراها ایجاد مشکل می‌کند، این شوراها هستند که باید با پیگیری و برگزاری نشست‌ها این مشکلات را رفع کنند. خوشبختانه نتیجه یک دوره با این رویکرد خوب و مؤثر بوده است.

رئیس شورا در پایان با تأکید بر اینکه شوراها باید با نمایندگان خود در ارتباط باشند، اظهار کرد: باید یک هماهنگی و همفکری میان شوراها و نمایندگان مجلس باشد. اگر طرحی در مجلس بیاید که برای شوراها ایجاد مشکل می‌کند، نباید اجازه دهیم به مرحله تصویب برسد. امیدواریم نشست فعلی آغازی برای این همکاری‌ها باشد.

منفعت انقلاب از توجه به شوراها

علیرضا زاکانی، شهردار تهران با حضور در این نشست بیان کرد: اصل مشورت و شوراها مبنای دینی دارد و شوراها دارای مبانی قانون هستند به شکلی که اصل صدم قانون اساسی به تمام شمول شوراها پرداخته است. در ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها به موضوع شوراها اشاره شده است که به دلیل تأخیر ۲۰ ساله در تأسیس شوراها شرایط به گونه‌ای شد تا بسیاری از وظایف شوراها به سایر نهادها سپرده شود. یکی از اتفاقاتی که منجر به جهش در کشور و موجب نفع انقلاب می‌شود توجه به شوراهاست. متنوع دیدن خدمت‌ها منجر به ایجاد امکاناتی می‌شود که می‌تواند به عنوان حق شناخته شود.

شهردار تهران با بیان این‌که شهرداری‌ها قبل از تولد تا هنگام مرگ بیشترین نزدیکی را با مردم دارند، اضافه کرد: شهروندان در حوزه خدمات شهری و حمل و نقل با شهرداری در ارتباط هستند. خدمت به مردم امروز در دولت و مجلس شورای اسلامی به خوبی قابل مشاهده است. یکی از دلایل جنگ ترکیبی که طی روزهای اخیر علیه کشور صورت گرفته همین تغییر ریل در جهت پیشرفت کشور بوده است.

اداره شهر با قرض

زاکانی افزود: دو سال و نیم تهران در شرایطی سختی گذران امور داشته است. شهر را سه ماه با قرض اداره کردند. زیرا در سال ۱۳۹۱ حدود ۳۱ هزار پروانه صادر شد اما در سال ۱۳۹۹ این تعداد به پنج هزار عدد رسید. در سال گذشته ۹۹ درصد منابع اعتباری شهری را تأمین کردیم؛ اما در حال حاضر در حوزه نقد حدود ۱۰ هزار میلیارد جلوتر هستیم و درآمد بیشتری را کسب کردیم و اساس آن این بوده که هیچ چیز را نفروختیم بلکه با مشارکت مردم و مولدسازی کار را به پیش برده‌ایم.

زاکانی تأکید کرد: عمده اقدامات خدماتی فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی توسط شهرداری انجام می‌شود و امکانات ورزشی که در اختیار شهرداری است با هیچ دستگاهی قابل مقایسه نیست. اگر قرار بر ایجاد اراده‌ای برای خدمت‌گذاری در شهر باشد شهرداری‌ها و شوراها دارای امکانات متعددی هستند و در حال حاضر بالغ بر ۸۰ درصد منابع شهرداری تهران را بدون توجه به مالیات بر ارزش افزوده دریافت می‌کنیم.

وی ادامه داد: در حوزه جمع‌آوری معتادان متجاهر، قرارگاه اجتماعی را با ۱۴ دستگاه برپا کردیم و در حال حاضر تلاش شده که پنج هزار تخت فراهم و پذیرای بیش از سه هزار معتاد باشیم. از قبل از عید قرارگاه مسکن را تشکیل دادیم تا تسهیل‌گری و زمینه‌سازی برای ساخت مسکن را داشته باشیم؛ لذا در حال حاضر تفاهم‌نامه ۳۴۰ هزار واحد مسکونی منعقد و ساخت حدود ۴۰ هزار واحد مسکونی آغاز شده است. طبق قانون، راه و شهرسازی متولی مسکن است، اما این نهاد ابزار ساخت‌وساز را ندارد اما در این راستا ما به این وزارتخانه کمک می‌کنیم.

میزبان شصت و پنجمین نشست این اجلاس شهر اهواز خواهد بود.

انتهای پیام
captcha