ضرورت احترام به والدین از منظر صحیفه سجادیه
کد خبر: 4103204
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۷

ضرورت احترام به والدین از منظر صحیفه سجادیه

استاد اخلاق حوزه علمیه خراسان شمالی در رابطه با ضرورت احترام به والدین از منظر صحیفه سجادیه گفت: در دعای 24 صحیفه سجادیه پس از صلوات برپیامبر گرامی اسلام(ص)، موضوع احترام به والدین مطرح می‌شود.

سیده محدثه سجادی‌زاده، استاد اخلاق حوزه علمیه خراسان شمالیسیده محدثه سجادی‌زاده، استاد اخلاق حوزه علمیه خراسان شمالی، در گفت‌وگو با ایکنا، در رابطه با ضرورت احترام به والدین از منظر صحیفه سجادیه، اظهار کرد: در دعای 24 صحیفه سجادیه پس از صلوات برپیامبر گرامی اسلام(ص)، موضوع احترام به والدین مطرح می‌شود که این موضوع نشان از اهمیت و جایگاه احترام به والدین دارد.
وی با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) در این خصوص بیان کرد: امام صادق(ع) می‌فرمایند، در روز قیامت یکی از پوشش‌های بهشت کنار می‌رود و هر کسی که طی راه پانصد ساله با بهشت فاصله دارد بوی بهشت را حس میکند مگر یک گروه و آن کسانی هستند که آق والدین شدند حالا منظور از آق والدین چه چیزی است؟ یعنی هر نوع آزار و اذیتی که به والدین وارد می‌شود حتی یک نگاه خیره از روی غضب یا ناراحتی...

سجادی‌زاده با تأکید براینکه در آیات قرآن مانند « فَلا تَقُلْ لَهُما أُفٍّ» آمده است که حتی به والدین «اف» نگویید، ادامه داد: امام صادق(ع) می‌فرمایند، اگر کلمه‌ای کمتر از« اف » بود حتما در قرآن ذکر می‌شد.

وی افزود: هرجا نگاه می‌کنیم که نیکی به والدین صحبت شده ابتدا خدا از شرک سخن گفته که برای او شریک قرار ندهیم سپس از احترام به والدین صحبت می‌کند. این دو اصل مهم در کنار هم در قرآن ذکر می‌شود.

این استاد اخلاق حوزه با اشاره به سخنان امام سجاد(ع) در رابطه با شیوه صحیح زندگی و احترام به والدین، بیان کرد: امام سجاد(ع) می‌فرمایند« اللَّهُمَّ خَفِّضْ لَهُمَا صَوْتِي» خدایا صدای مرا برای آنان آهسته بگردان(پدر و مادر) و در ادامه می‌فرمایند« أَطِبْ لَهُمَا كَلَامِي» سخنم را برای آنان شیرین و دلنشین بگردان.

سجادی‌زاده با تأکید براینکه سخنان مذکور در حالی است که امام‌ها معصوم هستند و مرتکب عصیان نمی‌شوند، افزود: با این حال ایشان فرمودند «اعْطِفْ عَلَيْهِمَا قَلْبِي» دلم را بر آنها مهربان کن.

وی اضافه کرد: منظور از اینکه دلم را برای آنان متمایل و مهربان کن این است که شما شاید از روی وظیفه به والدین احترام بگذارید ولی امام در اینجا از خداوند میخواهد که دلم را با آنها متمایل کن نه اینکه احترام گذاشتنم از روی وظیفه باشد بلکه از روی علاقه قلبی باشد چرا این حرف را امام فرمودند زیرا پدر و مادر خیلی زود متوجه این رفتارهای ما می‌شوندو می‌فهمند که فقط از روی وظیفه و حفظ ظاهر اطاعت می‌کنند و اگر این احترام از روی وظیفه باشد حتما یک جا کم می‌آوریم اما اگر از اعماق وجود محبت کنیم در سخت‌ترین شرایط هم از کمک و احترام به آن دو دریغ نخواهیم کرد.

سجادی‌زاده با اشاره به اینکه در جای دیگر این نیایش آمده آیا اگر پدر و مادر به شخص ظلم کنند باز هم می‌توان حرمت آنان را نگه‌داشت، ادامه داد: حضرت می‌فرمایند: اللَّهُمَّ وَ مَا مَسَّهُمَا مِنِّي مِنْ أَذًى...گاهی موجب آزار من شده اند ..این آزار و اذیتی که پدر و مادر در حق شما انجام دادند هرگز با اذیت‌های دوران نوزادی و کودکی قابل قیاس نیست مادر بدون داشتن هیچ چشم داشتی 9 ماه شما را در رحم خود پرورش داد.

به گفته این استاد اخلاق حوزه، پیامبر گرامی اسلام(ص) در جواب جوانی که گفت مادرم را به پشت سوار کردم و به حج بردم آیا من حق مادرم را ادا کردم؟ ایشان پاسخ می‌دهند حتی تو یکی از ناله‌های زایمان او را ادا نکردی.

سجادی‌زاده در پایان تصریح کرد: این چنین احترام به والدین در قرآن و صحیفه سجادیه سفارش شده است و عمل به این سفارش‌های برای انسان‌ها ضروری است.

خبرنگار: زهرا محمدیان 

 

انتهای پیام
captcha