لوایح با پشتوانه علمی و دینی به مجلس برسد
کد خبر: 4108274
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۱
آیت‌الله رجبی:

لوایح با پشتوانه علمی و دینی به مجلس برسد

رئیس مؤسسه آموزشی ـ پژوهشی امام خمینی(ره) بر لزوم ارائه لوایح با پشتوانه علمی و دینی مقتن از سوی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس تاکید کرد و گفت: فعالیت‌های مجلس در حوزه قانونگذاری باید با پشتوانه کارشناسی فقهی و متقن دینی انجام شود.

آیت‌الله رجبی: لوایح با پشتوانه علمی و دینی به مجلس برسد/ رفیعی آتانی: فاصله پژوهش‌های حوزه با نیازه زیاد استبه گزارش ایکنا، به نقل از روابط عمومی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، آیت‌الله محمود رجبی، رئیس مؤسسه آموزشی ـ پژوهشی امام خمینی(ره) و عضو شورای عالی حوزه، در مراسم هفته پژوهش و تجلیل از پژوهشگران مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: کاری که مجلس شورای اسلامی به عنوان نظام قانونگذاری که به تعبیر امام راحل در رأس امور است، به‌خصوص مجلس فعلی که رهبر معظم انقلاب به آن لقب مجلس انقلابی داده است، باید انجام دهد این است که فعالیت‌های آن باید با پشتوانه کارشناسی فقهی و متقن دینی انجام شود.

وی ادامه داد: مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در قم پشتوانه بسیار خوبی برای مجلس شورای اسلامی است تا از این رهگذار بتواند طرح‌ها و لوایح خود را مطابق با موازین شرعی و دینی تصویب کند.

عضو شورای عالی حوزه علمیه قم تصریح کرد: در ابتدای انقلاب، مرحوم آیت‌الله یزدی، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، گاهی طرح‌ها و لوایحی را که به مجلس ارجاع داده می‌شد در مدرسه فیضیه در اختیار فضلا و اساتید قرار می‌دادند تا از منظر دینی بررسی شود و با کارشناسی، پختگی و عمق بیشتری به مجلس ارسال می‌کردند.

وی تصریح کرد: امروز مرکز تحقیقات اسلامی مجلس به عنوان یک بازوی کارشناسی مجلس شورای اسلامی در دل حوزه‌های علمیه شکل گرفته است که در قالب آن گروه‌های کارشناسی مرتبط با کمیسیون‌ها تخصصی مجلس فعالیت می‌کنند تا کارها به صورت پخته‌تر، متقن‌تر و با پشتوانه دینی بهتری به مجلس برود و مورد تصویب قرار گیرد که این فرصت بسیار گرانسنگ و مهم است.

آیت‌الله رجبی ادامه داد: وقتی قوانین مصوب از کانال مرکز تحقیقات اسلامی مجلس توسط فضلا با اتقان علمی و اجتهادی عبور کند، انسان نسبت به آن‌ها (قوانین مصوب) هم از منظر دینی و هم جنبه‌های فنی و علمی، آرامش بیشتری پیدا می‌کند.

وی خطاب به محققان مرکز تحقیقات اسلامی مجلس تصریح کرد: قدر موقعیتی که در آن قرار دارید را بدانید، فعالیت‌های مرکز تحقیقات اسلامی مجلس بسیار ارزشمند است زیرا قوانینی که به صورت روزمره با زندگی مردم سرو کار دارد را باید با نگاه دینی بررسی کنید و این فرصت‌ها را غنیمت و نعمت الهی بدانید.

رئیس مؤسسه آموزشی ـ پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه هر چه طرح‌ها و لوایح با پشتوانه علمی دینی و قوی صورت بگیرد برای نظام ارزشمندتر است، گفت: یکی از تأکیدات علامه مصباح یزدی این بود که کارها باید با کارشناسی و بررسی‌های لازم انجام شود و خود ایشان نیز به این کار بسیار مقید بودند؛ یعنی هم استفاده از تجربه‌های دیگران و هم کار کارشناسی را بسیار توصیه می‌کردند.

وی ادامه داد: رابطه حوزه و نظام همواره از دغدغه‌های آیت‌الله مصباح یزدی بود، ایشان بر این باور بودند که باید از ابتدا نظر دینی کارها را دنبال کرد.

آیت‌الله رجبی بیان کرد: پیوند حوزه با نظام از جمله مجلس شورای اسلامی برکات فراوانی دارد، محققان حوزوی ما باید فعالیتشان مرتبط با نظام قانونگذاری باشد و این کار هم برای حوزه و هم مجلس ارزشمند است.

وی با اشاره به اینکه حوزه نیازهای نظام را باید به صورت محققانه دنبال کند، گفت: حضور در کمیسیون‌های تخصصی بهترین فرصت برای شناخت این نیازهاست و این ارتباط هم به نفع حوزه و هم مجلس و نظام است.

عضو شورای عالی حوزه علمیه قم ادامه داد: در مؤسسه آموزشی ـ پژوهشی امام خمینی (ره) تأکید کردیم که باید در طرح‌ها و پایان نامه‌ها نیازهای نظام مد نظر باشد و از هر تحقیق نیز سندی ناظر به عمل را استخراج کنیم.

فاصله بین پژوهش‌های حوزوی و نیازهای کشور زیاد است

همچنین رفیعی آتانی، رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: امروزه اینگونه احساس می‌شود که فاصله بین پژوهش‌هایی که در حوزه‌های علمیه انجام می‌شود با نیازهای کشور بسیار زیاد است؛ باید بتوانیم از دستاوردهای علمی حوزه‌ها برای رفع نیازها و کمبودهای نظام سیاستگذاری استفاده کنیم.

وی اظهار کرد: مرکز تحقیقات اسلامی مجلس دنبال آن است که فرایند اثرگذاری پژوهش‌های حوزوی را در چرخه‌های تصمیم‌گیری و سیاستگذاری نظام بیشتر کند.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس یادآوری کرد: حضور در کمیسیون‌ها محدویتی نداریم و در یک تراز خوب اثرگذار حضور داریم.

وی همچنین از اعزام 421 نفر از اساتید، فضلا و کارشناس حوزوی و دانشگاهی از طرف مرکز تحقیقات اسلامی مجلس به کمیسیون‌های تخصصی مجلس در یک سال گذشته خبر داد و گفت: این مرکز در یک سال گذشته بیش از 100 عنوان طرح و لایحه را بررسی کرده است.

رفیعی آتانی از برگزاری 538 نشست علمی، پژوهشی، ترویجی و اجرایی در یک سال گذشته در مرکز تحقیقات اسلامی مجلس خبر داد و گفت: مرکز تحقیقات اسلامی مجلس همچنین اقدام به انتشار 107 گزارش علمی مرتبط با طرح‌ها و لوایح در دست اقدام مجلس شورای اسلامی کرده و 50 گزارش علمی در مرحله ویراستاری و نهایی جهت انتشار قرار دارد.

وی بیان کرد: بیش از 500 نفر از اساتید حوزه و دانشگاه با مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در حوزه‌های مختلف علمی همکاری دارند.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس ادامه داد: مرکز تحقیقات اسلامی مجلس فعالیت‌های علمی خود را در قالب گروه‌های علمی حقوق، سیاست، اقتصاد، فرهنگی اجتماعی، مدیریت، مطالعات حکمرانی و تولیدی زیربنایی دنبال می‌کند و ذیل هر گروه نیز چندین کارگروه تخصصی شکل گرفته است.

انتهای پیام
captcha