کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد از مسیر اصلی خود خارج نشوند
کد خبر: 4111590
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۰

کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد از مسیر اصلی خود خارج نشوند

نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی گفت: باید تلاش شود تا کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد از مسیر خود خارج نشود.

حجت‌الاسلام رضا نوری، امام جمعه بجنورد و حبیب الله پاکدامن، مدیر کانون فرهنگی هنری مساجد خراسان شمالیبه گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در استان، حجت‌الاسلام والمسلمین رضا نوری، نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی، در دیدار با مدیر و کارکنان ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد خراسان شمالی، با اشاره به اینکه گاهی اوقات کانون مسجد تبدیل به یک کتابخانه می‌شود؛ درحالی‌ که اگر قرار بر این بود، نهاد کتابخانه‌ها یک کتابخانه در مسجد دایر می‌کرد، اظهار کرد: به همین دلیل باید مراقب بود ضمن اینکه کانون می‌تواند جوانان بسیاری را در قالب کتابخانه، به مسجد جذب کند، از رسالت اصلی و ذاتی خود غافل نشود.

امام جمعه بجنورد با اشاره به رسالت کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد، گفت: باید تمام فعالیت‌ها و برنامه‌های این حوزه با محوریت مسجد شکل بگیرد.

وی بر تعامل اعضای کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد با امام جماعت، هیئت‌امنا و خادمان مساجد تأکید کرد و با بیان اینکه بستر فعالیت‌های مسجدی با حضور این افراد فراهم می‌شود، افزود: همه مجموعه‌های فعال در مساجد باید همراه یکدیگر باشند و باید ضمن برقراری تعامل و همکاری برای رسیدن به اهداف، هم‌افزایی هم داشته باشند.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی با بیان اینکه حضور و فعالیت مراکز مختلف در مساجد همچون کانون مسجد، کانون خادمیاری، کانون احسان و نیکوکاری، پایگاه بسیج و ... ممکن است باعث ایجاد اختلاف شود، اظهار کرد: باید با تصمیم‌سازی درست، طرف مخالف را متقاعد ساخت چرا که اصل فعالیت‌های مسجدی، تعامل و همکاری است و حال ممکن است عده‌ای این تعامل را بلد نباشند ولی با تصمیم سازی منطقی و درست، می‌توان به نتیجه مطلوب رسید.

رئیس شورای فرهنگ عمومی خراسان شمالی بیان کرد: با توجه به حضور مراکز متعدد در مساجد و ضرورت تعالی مسجد، اساس‌نامه واحدی در شورای تعالی مساجد برای مساجد تدوین شده تا همه مراکز فعال در مسجد، با یک دستورالعمل مشخص پیش بروند.

حجت‌الاسلام والمسلمین نوری به اجرای طرح استانی «ولایت» اشاره کرد و گفت: اگر همچون این طرح برای بچه‌های مسجد برنامه داشته باشید بسیاری از منیت‌ها از بین رفته و ضمن صمیمی‌تر شدن اعضای کانون‌های فرهنگی و هنری، انگیزه بچه‌های مسجد هم تقویت می‌شود.
وی با بیان اینکه نسبت به محدودیت منابع مالی ستاد کانون‌ها مطلع هستم، پیشنهاد داد با همکاری و رایزنی با سایر نهادهای دولتی و فرهنگی، در راستای تعالی مساجد این‌گونه فعالیت‌ها، برنامه‌ریزی شود.

حجت‌الاسلام حبیب‌الله پاک‌دامن، مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد خراسان شمالی نیز در این دیدار با بیان اینکه برنامه‌ها و اهداف ما ناظر بر بازدیدهای میدانی بوده است، افزود: کار کانون در دو عرصه مدیر کانون و کار عملیاتی ارزیابی و بررسی می‌شود.

وی تصریح کرد: هرچند ۳۸۵ کانون فرهنگی و هنری در مساجد استان فعال است و سعی کردیم با اکثر آن‌ها ارتباط برقرار کنیم اما آنچه در کف میدان مشاهده کردیم، عنصر فرهنگی و فعال فرهنگی بسیار معدود بود.

حجت‌الاسلام پاک‌دامن، به بی‌انگیزگی فعالان فرهنگی به ‌عنوان یکی از چالش‌ها اشاره کرد و گفت: تلاش کرده‌ایم با راه‌اندازی هسته‌های فرهنگی در روستاها و مناطق محروم و برقراری ارتباط و تعامل با آنان، توانمندی آنان را تقویت کرده و در مسیر فرهنگی هدایت کنیم.

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد خراسان شمالی، عدم توجه به عناصر فرهنگی در ادارات و مجموعه‌ها را یکی از آسیب‌های حوزه فرهنگی نام برد و گفت: از آنجایی که در این حوزه گفتمان واحدی نیست، کسی برای اندیشه افراد، تلاش نمی‌کند.

انتهای پیام
captcha